Защо имаме нужда от дигитален детокс

x


Ще се съгласите, че в голяма част от деня стоим преведени към екрана на телефона си, без значение дали проверяваме някоя социална мрежа в опит да разберем какво правят приятелите ни или пък някое приложение, от което буквално ни е трудно да се „измъкнем“. Ще пропуснем неоспоримия факт, че технологиите вече ни управляват, защото колкото и да се противите, това е истината. Употребата им изчерпва един от най-важните и невъзвратими човешки ресурси – личното време. Без изобщо да говорим за пораженията върху паметта, които нанася, дигиталната зависимост, ограбва възможностите на реалния живот за сметка на виртуалния. Ако сте стигнали до момента, в който имате нужда от електронно прочистване, ето какво е необходимо да направите.



Освободете се от матрицата

Основите на цифровата детоксикация се зараждат още през 90-те години в Америка, когато е създадено движение за живот без телевизия. То се трансформира с годините и променя името си на Center for Screen-Time. Движението става основоположник на масови цифрови пречиствания, които се организират ежегодно на 30 май. Тогава повече от 300 милиона души изключват всички свои електронни устройства за няколко дни, за да отделят повече време на семействата и приятелите си. Това е и основната цел на дигиталната детоксикация – човек да намери силата да изключи всички заобикалящи го устройства, да обърне внимание на себе си, да разчисти вътрешното пространство в главата си и да свърши всички онези офлайн задачи, за които времето все не достига. Основните принципи на детокса приличат на въздържание. Няма нужда да се оттегляте, за да получите просветление. Достатъчно е да излезете (logout) от профилите си, да спрете да гледате какво другите правят в Instagram и да започнете да живеете своя личен живот.

Изследователите на цифровия детокс посочват минимум четири причини, заради които всеки от нас трябва поне веднъж годишно да го направи. Според тях това повишава концентрацията, създава връзка със самите нас и заобикалящия ни свят, увеличава осъзнатостта и продуктивността, а също действа презареждащо.



Дигиталната детоксикация дава възможност човек не само да се върне към собствения си ритъм, но също така да открие път към нови идеи и решения, които в крайна сметка могат да се оформят в съзнанието му, само защото се е лишил от стотици отворени „прозорци“ и излишни комуникации.

Поглъщането на информация много наподобява процеса на неконтролируемо поглъщане на храна. Защото мозъкът се храни не само с полезни вещества и глюкоза, но и с нови информации, образи и емоции. Учените са доказали връзката между създаването на нови невронни връзки и получаването на нови знания. Те се появяват в мозъка всеки път, когато човек запомни нещо. Само че в случая със социалните мрежи създадените нови невронни връзки повече вредят, отколкото помагат, защото са със същата „хранителна“ стойност като бързите храни.

Именно заради това целта на цифровата детоксикация е силата да затворите всички прозорци и да рестартирате собствената си система. Резултатът, който ще получите са нови идеи, прилив на жизнена енергия, умението да разполагате с времето си, качествен сън и усещането, че животът не свършва, когато падне батерията на смартфона.



Log Off

Ще сте герои, ако започнете детокса отведнъж. Но специалистите съветват да се подготвите за него постепенно. Ето и четири прости стъпки как да го направите.

Първо – помнете добре причините защо го правите. Второ – планирайте детокса като част от своя социален живот. Минималният срок в офлайн режим е 24 часа. Може да го удължите на 72 часа, а идеалният момент за това са почивните дни. Предварително си създайте списък с нещата, които ще правите през времето на дигиталния детокс. Изберете всичко, което наистина ви харесва. За да избегнете притеснението, че света ще рухне без вас, специалистите съветват да предупредите най-близките си хора за намерението си да сте извън мрежата за определен период.



Трето – след като всички са информирани, остава само да излезете от всички профили и да изключите всички устройства. Имайте предвид че непосредствено след това може да изпитате тревога и желанието веднага да си проверите пощата. Това е характерно за хората, които са свикнали винаги да са на линия и веднага да реагират на всякакви заявки в мрежата. Изчакайте, това състояние ще премине. И още нещо важно – завръщането онлайн може да се окаже стресиращо заради информационната лавина, която ще ви залее в първите минути. Завръщането онлайн е четвъртата стъпка.

За потребителите с Android съществува радикален начин за детокс – специално приложение, на което въвеждате срок, за който искате да сте офлайн, а системата автоматично блокира всички входящи сигнали, като разговори, текстови съобщения и интернет връзка. След като програмата е стартирана няма как да бъде изключена преди да изтече зададения срок. И това май е най-сигурният начин наистина да излезе извън мрежата.

Текст: Ивайла Влахова

Снимки: Press

Препоръки
Още по темата



Коментари

FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

PRADA – Printed mohair-blend coat

Препоръки от седмицата

JOHANNA ORTIZ – Caravan off-the-shoulder cotton and silk-blend poplin top

Препоръки от седмицата

ELIE SAAB – Lace-paneled crepe dress

Препоръки от седмицата

JIMMY CHOO – Romy glittered leather pumps

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Когато търсите провокация, добре е да рискувате докрай!

Ако сте пропуснали
Най-четени