Ще убие ли BREXIT модния бизнес на Острова?

x


Високи цени на продуктите, закъснения в доставките, ограничения при пътуванията: тези и редица други последици ще рефлектират върху британската модна индустрия след влизането в сила на Brexit след 29 март 2019. Затова не е случайно, че дизайнери като Пол Смит, Катрин Хамнет, Виктория Бекъм и Вивиан Уестууд реагираха категорично „против“, убедени, че излизането на Великобритания от Евросъюза ще е с негативен знак за бизнеса им. Става дума за визи, възможности, тарифи, граници и интелектуална собственост – всичко онова, което е от изключителна важност за поддържането на модната индустрия, допринасяща с близо 28 млрд. паунда (около 32,7 млрд. евро) годишно за британската икономика и осигуряваща 880 000 работни места.



Огражденията на Brexit

Достъпът до единния пазар на Европейския съюз е ключов за модната индустрия, но съществуват и други опасения, като например осигуряването на квалифицирана работна ръка, необходима за  британското производство, както и търговските връзки с останалата част от света. Според Адам Мансел – главен изпълнителен директор на Британската модна и текстилна асоциация британската мода е силно зависима от вноса, особено на големи количества тъкани, произведени в Бангладеш, Пакистан, Мианмар и Турция, които в момента не се облагат с тарифи благодарение на търговските преговори, договорени от Европейския съюз и които сега ще трябва да бъдат заменени. Също така модните компании, които произвеждат дрехите си в страни като Виетнам, Камбоджа или Китай, ще трябва да плащат повече, тъй като разходите за производство ще се окажат високи за по-слабия паунд.

„За британския моден бранш в момента всичко е заложено на карта. От началото на този провал, стойността на паунда е паднала с 30%“, споделя дизайнерката Катрин Хамнет. „Това ще окаже влияние върху покупателната способност на потребителите в Обединеното кралство и следователно върху разходите за мода. 75% от компонентите в британската мода се внасят. След Brexit те ще бъдат по-скъпи. Все още не знаем какви вносни и износни мита ще бъдат събирани, но ще има разходи, които ще ни правят по-малко конкурентоспособни. Закъсненията в доставките също ще се увеличат, което е смъртоносно за модата.“



Удар под кръста

Друг удар, който модната индустрия ще получи в лицето на Brexit, са страдащите образователни институции. До момента Европейският фонд за регионално развитие отпускаше милиони лири за финансиране на модните училища в Лондон под формата на подкрепа на научни изследвания и инициативи, които подкрепят иновациите в индустрията. Лондонският колеж по мода получава значителни финансови инвестиции от фонда и използва своите спонсорски инициативи, които помагат на завършилите да реализират възможностите си в глобален план. Европейският фонд за регионално развитие също така спонсорира Британския моден съвет – организатор на Седмица на модата в Лондон.



Пътуването между Великобритания и Европа също ще стане още по-сложно и скъпо след влизането на Brexit. Дизайнери като Джонатан Андерсън, който е базиран в Обединеното кралство, но трябва да пътува ежеседмично до Испания, за среща с дизайнерския си екип в Loewe, е само един от многото, които ще бъдат изправени пред увеличението на пътни разходи и ограничения. Същото важи и за модните журналисти, които пътуват зад граница за всяка Седмица на модата. Въпреки че Обединеното кралство ще настоява гражданите му да запазят правото си на работа и свободно пътуване в ЕС, британските пътници най-вероятно ще трябва да заплащат повече за въздушния транспорт. С намаляващата стойност на паунда, цените на пътуването с британските авиокомпании ще се повишат.

Дизайнерът Пол Смит, наричан Рицарят, се старае да приема оптимистично Brexit фактите: „Ние сме в този бизнес от дълго време и сме преживели различни кризи. Не е ясно какъв ефект ще има излизането на страната от Европейския съюз върху продажбата на стоки и услуги или доверието на клиентите, но като независима компания сме достатъчно гъвкави, за да преодолеем бурята. Бях изненадан от резултата от референдума, но без съмнение съм лоялен към Европа. Ние продаваме в над 70 страни и имаме офиси в Лондон, Милано, Париж, Ню Йорк и Токио. От 1976 г. представям мъжките си колекции на Седмица на модата в Париж и купуваме тъкани от Италия и други страни на Европа.“

 

Текст: Велиана Симеонова

Снимки: Instagram

Още по темата



Коментари

FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

Сатенено-кадифена блуза от SAINT LAURENT

Сатенено-кадифена блуза от SAINT LAURENT Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Миди рокля от OSCAR DE LA RENTA

Миди рокля от OSCAR DE LA RENTA Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Сет от 3 пръстена с диаманти от SPINELLI KILCOLLIN

Сет от 3 пръстена с диаманти от SPINELLI KILCOLLIN Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Чанта от CHLOÉ

Чанта от CHLOÉ Може да купите от тук  

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

,,Доброто начало е наполовина свършена работа“ – Платон

Ако сте пропуснали
Най-четени