Хората, притежаващи редкия талант да различават 10 хиляди нюанса в ароматите, парфюмите и всякакви други ухания – това са парфюмеристите. Защо са толкова специални ще ви разкажем днес.
Смело можем да кажем, че това е занаят, който може да се предава от поколение на поколение, но са необходими талант и обучение от 7 до 12 години, за да се превърне един човек с изострено обоняние в майстор-парфюмерист. Изучаването на тази рядка професия се случва в Грас, за който ви разказахме наскоро в „От другата страна на ароматите“.
Днес в света работят около 200 дипломирани специалисти. А 30 от тях жевеят в южния френски град, защото тази област отдавна е призната за мека на парфюмерийния бизнес в света.
Парфюмеристите са хора, които разбират от ботаника, химия, биология, физика и медицина. Някои от тях могат да се превърнат дори в „носове-анализатори“, които безпогрешно могат да разпознаят всички съставки в структурата на аромата и да я пресъздадат в автентичния й вид.
За композиторите на аромати всичко е както в музиката – и тук основата се поставя от седем ноти, а резултатът е безброй оригинални ухания.
Едно от важните предизвикателства, пред които се изправят носовете е паралелната им работа за конкуриращи се марки. Това е неизбежно и зависи от таланта и популарността на парфюмеристите, както и готовността на компаниите да платят хонорари, достигащи понякога до петцифрени суми. Ако се съмнявате, че е възможно един и същи човек да създаде коренно различни аромати, без капка повторение, ето няколко примера – сравнете Jimmy Choo и Burberry Sport Ice for Her, дело са на един парфюмерист. Или пък New York Ladies от Brooks Brothers и Banana Republic Vert. Те също са създадени от един и същ човек. Това са само два от безбройните примери за майсторството на „носовете“.
Сред световнопризнатите майстори на аромата са Бернар Ален, Франсоа Коти, Евелин Буланже. Историята на един от тях обаче привлече вниманието ни – Ърнест Бо – заради създаденият от него парфюм – легенда – Chanel No. 5. Това не е единствения му емблематичен аромат. Него творения са също и Kobako и Soir de Paris.
Първият ароматен успех на парфюмериста е през 1912 г., когато създава одеколона Bouquet de Napoleon в Русия. След като емигрира във Франция, през 1920 г. в Кан среща великата Коко Шанел. Макар да съществуват различни истории за възникването на Chanel No. 5, във всички тях присъства и Ърнест Бо.
Текст: Ивайла Влахова
Снимки: Press
Вижте още: