Новината, че Алесандро Микеле ще напуска италианския луксозен бранд изненада целия моден свят. Отстрани изглеждаше, че при италианската модна къща той си е „вкъщи“. През последните 7 години, с помоща на луксозния бранд той ни позволи да се докоснем до неговото безкрайно въображение. И върна магията на модната сцена с единствени по рода си шоута и модни ревюта.
View this post on Instagram
Относно напускането си, в свое изявление, дизайнерът каза: „Има моменти, когато пътищата се разделят поради различните гледни точки, които всеки от нас може да има. Днес приключва едно изключително пътуване за мен, продължило повече от 20 години, в компания, на която неуморно съм посветил цялата си любов и творческа страст. През този дълъг период Gucci беше моят дом, моето осиновено семейство. На това голямо семейство с всички хора, които се грижеха един за друг и се подкрепяха, изпращам най-искрените си благодарности, най-голямата си и най-сърдечна прегръдка.”
Основното предизвикателство пред френския концерн Kering е да отговори на въпроса, който самият Микеле зададе в поканата за шоуто си през есента на 2017 г.: „Какво ще правим с цялото това бъдеще?“
Франсоа-Анри Пино, председателят и главен изпълнителен директор на подкрепяната от семейството Kering, благодари на Микеле за седемгодишния му “мандат”. „Неговата страст, неговото въображение, неговата изобретателност и неговата култура поставят Gucci в центъра на сцената, където е мястото му“, каза Пино в изявление.
Какво ще правят сега Kering?
За Kering е ключово да назначат правилния нов човек, тъй като италианската марка носи около две трети от годишната оперативна печалба, но пък според Financial times расте по-бавно от конкурентни марки като Louis Vuitton и Dior на LVMH през последните години. Инвеститорите се съмняват защо обещаният обрат се материализира бавно, и дали Kering не разчита твърде много на Gucci.
Трябва да отбележим, че с всътпването си на длъжност Алесандро направи нещо ключово за Gucci – възроди манията по аксесоарите, а както знаем, те са най-продаваните от колекциите. Колани, чанти, очила, шалове – това са главните артикули, в които потребителите обичат да инвестират. А когато те са „новото яко“ на пазара, продажбите са гарантирани.
View this post on Instagram
49-годишният дизайнер даде началото на период на силен растеж на италианската марка. Продажбите се увеличиха, когато той беше повишен от ръководител на аксесоарите в творчески директор през 2015 г. и започна да поставя по-еклектични и андрогинни стилове на подиума на Gucci, които станаха част от поп културата и бяха „моментът“. Микеле дръпна към бранда и поп звезди като Хари Стайлс, Флоренс Уелш и неговия „близнак“ Джаред Лето.
View this post on Instagram
Микеле донесе флуидни и максималистични дизайни на марката, което беше отклонение от елегантното и провокативно ребрандиране на Том Форд, което спаси компанията през 90-те години. Говори се, че за да даде нова енергия, председателят на Kering Франсоа-Анри Пино миналата година обяви план за преустройство на 101-годишната модна къща. Днешните новини показват, че Микеле не иска да изневерява на себе си и не иска да бъде притиснат от „кривите“ сметки на Пино. Лука Солка, старши анализатор за луксозни стоки в консултантската компания Bernstein, каза пред Vogue Business: „За да се ускори отново, Gucci няма нужда да се премести в мейнстрийма или да стане „вечен“. Трябва да отвори нова творческа глава.“
Величествения и причудлив свят на Алесандро може да не носи достатъчно приходи според Пино, но естиката, която дизайнерът изповядва са присърце на цяла генерация. Микеле беше вълшебникът, който с помощта на магическа пръчица създаваше колекции, с които обличаше не една субкултура. Дали Микеле ще намери своето място в друга модна къща или ще рискува като стартира свой собствен бранд? Бъдещето ще покаже.
Текст: Тереза Восканян
Снимки: Getty/Instagram