Лондон често се превръща в събирателен център на световни звезди. Този път английската столица обръща фокуса си към италианската мода и нейната история, като по този повод събра някои известни личности под един покрив в музея Виктория и Алберт. Причината това да се случи бе откриването на изложба, която показва блясъка на италианската мода от 1945 година до сега.
От 5 април до 27 юли почитателите на модата, които имат път към Лондон, могат да посетят изложбата The Glamour of Italian Fashion 1945 – 2014. Тя ще разкрие всеобхватното и многостранно лице на италианската мода, започвайки от периода след Втората световна война и стигайки до наши дни. Реализирана е с помощта на частни колекционери, ключови дизайнери и модни къщи, както и някои организации, допринесли за оформянето на образа на пословичната италианска мода. Включва дамски и мъжки облекла с акцент в качеството, използваните техники, материалите и експертната намеса в ушиването на всяка дреха.
Изложбата проследява драматичния преход на Италия от следвоенен период на разруха към парада на лукса от 50-те и 60-те години. Именно тогава, когато много холивудски продукции се снимат в Италия, звезди като Одри Хепбърн и Елизабет Тейлър стават посланици на стила и модните тенденции. Те събуждат световните апетити към луксозната мода, произведена в Италия. В музея Виктория и Алберт са изнесени 100 ансамбъла от водещи италиански модни къщи, част от които Simonetta, Pucci, Sorelle Fontana, Valentino, Gucci, Missoni, Giorgio Armani, Dolce&Gabbana, Fendi, Prada и Versace.
През 50-те и 60-те години икономиката на Италия започва да се стабилизира. До голяма степен текстилното производство и създаването на мода допринасят за тези положителни промени. Въпреки последвалата нестабилност в исторически план, модната индустрия на полуострова буквално процъфтява. Своето начало поставят много малки фирми, част от които са бизнес на цели фамилии.
През 70-те години котюрът отстъпва място на масовата мода. Милано с многобройните заводи за производство на платове и дрехи, които го обграждат, се превръща в столица на Италианската мода.
Етикетът „Made in Italy”, станал толкова важен за клиентите, всъщност е част от маркетингова кампания, с която се промотира широката гама от луксозни стоки и услуги на полуострова, в това число храната, туризма, дизайна като цяло и модата в частност. Тази продължила почти десетилетие кампания направила така, че „Произведено в Италия” да се превърне в нарицателно за висок стил.
От началото на 90-те готини италианската мода става все по-интернационално прочута. Много дизайнери прославиха страната си по света, карайки хората от всичките му краища да искат италианска мода. Тези дизайнери продават всичко: от дрехи до хотелско обзавеждане, а някои от тях са водещи световни производители на луксозни стоки и в момента.
Много от дизайнерите, чиито произведения може да видите в лондонския музей, са с десетилетни традиции, а други са се появили на модната сцена преди няколко сезона. Това, което ги обединява, са лоялните клиенти, етикетът „,Made in Italy” и позиционирането на върха на световната модна пирамида, от където всички заедно продължават да движат идеите си напред.
Текст: Стефи Стоева
Снимки: Press
Вижте още: