На 1 октомври миналата година по време на Седмицата на модата в Париж, един модел излезе на подиума, представяйки дизайн на тениска с марката Vetements. Мъжът бе облечен с черен панталон, известните обувки Dr Martens и жълта тениска с логото на немския пощенски оператор DHL. И сега, когато дойде пролетта и тази колекция трябваше да излезе наяве, модният свят се раздели на два лагера – едните, които не споделиха дизайнерската идея и такива, които сграбчиха възможността да бъдат „уникални“ по този начин. И докато Instagram е пълен със снимки на хора, които я носят, някои медии се запълниха с недоумението как някой може да си купи точно тази дреха за цена от над 200 евро.
Vetements е марка известна с тълкуването на деведесетарския стил на обличане, уличната мода като явление и широките кройки като задължителна част от облеклото. Тениската е продукт на дизайнерския колектив на модната къща, понастоящем оглавяван от дизайнера Demna Gvasalia, чиято идея е този модел. И въпреки че до нас в родната ни страна истерията с тази тениска не успя да достигне, то дрехата бе разграбена почти моментално. Следващата стъпка беше да завалят поръчки към DHL, които продават подобен модел сувенирна тениска, с каквато всъщност се обличат куриерите на компанията, но на цена от около 6 евро за бройка.
И докато много хора, включително и някои от най-известните блогъри, носят дрехата по, признаваме, доста моден начин, то у много това „явление“ предизвика смут. Дали това не е момент, в който модата придобива едни различни граници, в които вече сме прекрачили прага на безумието? Можем ли да наречем с думата „мода“ идеята за тази тениска?
Всъщност, разликата от модела на Vetements и този на куриерите на DHL е в една-единствена линия, която продължава към гърба при модела на френската модна къща. Разбира се, логото е използвано с разрешението на немската компания, чийто председател на Съвета на директорите официално споделя, че се радва нещо подобно да се превърне в сериозна модна заявка за сезона. „Грозна е и затова ни харесва“, споделя от своя срана дизайнера на модела. Истерията покрай тениската ни накара да се замислим колко сляпо трябва да следваме трендовете, които понякога изскачат в градска среда съвсем необяснимо? И въпросът в крайна сметка е: Бихте ли носили точно тази тениска?
Текст: Fashion Inside
Снимки: Press
Вижте още: