Раждането на легенди не се случва всеки ден. А съвкупността от история, мода и скулптура може да се причисли към тях. Ретроспективната изложба на великия Азедин Алая, която бе открита в римската галерия Боргезе съдържа в себе си и трите.
„Тази изложба не се отнася за модата – тя е за скулптурата, като ода за красотата на човешкото тяло“, поясни при откриването самия дизайнер. Творенията му са намерили точното си място между експонатите в музея. Изглеждат като своеобразни късове изкуство, създадено от плат.
65 творения на Алая, създадени от 80-те години на 20-ти век до днес, са вплетени в пространството на галерията, разположени на два етажа. Сред тях намират място и легендарната бандажна рокля, и бюстието от кожа, и тоалетите на звездите, например сватбената рокля, която Ел Макферсън носеше през 1986 г. и лилавата рокля с пелерина, в която блестеше Грейс Джоунс.
Всеки моден експонат е подбран в съответствие по цвят и стил на класическите произведения в определените музейни зали. Например, в тази на Караваджо са представени кадифени рокли в тъмно-синьо и бордо, които перфектно се съчетават с мрачните тонове от платната на италианския художник.
В залата със статуята на Давид намират място драпираните, почти гладиаторски облекла, а в тази с мраморните изображения на Полина Боргезе стоят две грациозни бели рокли, наподобяващи женствените линии в скулптурите на Антонио Канова.
Алая притежава рядката способност да се отнася с кожата, като с всяка обичайна тъкан. Така неговите неповторими дизайни намират място и на втория етаж в галерия Боргезе. Редом с мраморните бюстове на кардиналите е разположена драпирана кожена рокля, чиито гънки наподобяват мотивите на техните мантии. Тук са намерили място и сако от алигаторска кожа, което придава мекота на заобикалящите го мраморни скулпури, и алена рокля до земята, която се прелива с кърваво-червения цвят от платното на Рафаело, изобразяващо разпятието на Христос.
Изложбата ще продължи до края на октомври.
Текст: Fashion Inside
Снимки: Press
Вижте още: