Всички поне веднъж сте попадали в магазин, в който мерите безбожно скъпи панталони от деним и тайничко се надявате те да не ви стоят добре, защото цената им е половината ви месечен наем. Обаче заставате пред огледалото и това, което виждате почти не ви се вярва. Не стига, че дрехата ви стои прекрасно, ами на всичкото отгоре, на първо четене, изглеждате с 3-4 килограма по-слаби. И тази илюзия не е само в главата ви. Резултатът всъщност е пред очите ви и вие го харесвате толкова много, че купувате въпросният панталон от деним – двойно по-доволни, отколкото, когато влязохте в магазина преди 20 минути. Коя жена не си мечтае за тази измамна радост, която носи на търговците огромни печалби всяка година?
Тайната се крие в огледалото и „отслабващият“ ефект, който то има. Виждали сте такива в почти всеки магазин. Те се произвеждат, така че да смаляват образа в него. Не ни интересува процеса на създаването на огледалата. Днес се вълнуваме повече от това как те изпълняват своята мисия за стотици хиляди долари печалба.
Магазините ги поставят съвсем умишлено в интериорния дизайн на помещението. Вече разбрахте защо – правят го, за да може да направят отказа от покупката по-невъзможен. Белинда Жасмин – това е името на създателката на този тип стратегия за продажба. И ако до сега поставянето на подобни огледала в някои магазини е ставало случайно, то тепърва престои това да бъде задължителна част от оборудването на търговския обект. Тази оптична илюзия си пробива все повече път в сърцата на хората, които продават и всъщност никой не пита тези, които купуват.
Дали позитивните резултати са и за двете страни е много относително. Не сме сигурни, че искаме да се виждаме в такова илюзорно огледало, ако пробваме бански например или бельо. Проучване показва, че 88% от купувачите, които се поглеждат в подобно огледало, правят покупка, в сравнение със 73%, които, виждайки се в нормално огледало, решават да се сдобият със стоката. В този момент се питаме само едно: Дали „отслабващото“ огледало в магазина изпраща правилно съобщение към подрастващото поколение, което е част от клиентите на въпросните магазини? Не сме сигурни, а вие как мислите?
Текст: Стефи Стоева
Снимки: Press
Вижте още:
150 години Women Fashion Power
Голота и pin-up ретроспекции в календара на Pirelli за 2015 година