Тези дни софийските улици станаха свидетели на необичайна сцена, когато жените започнаха да получават букети от непознати, което ги оставяше приятно изненадани вместо притеснени. Тези неочаквани жестове на доброта поставиха основата за значимо образователно събитие – за първи път в България, в партньорство с L’Oréal Paris и организацията Demetra, световноизвестната програма Stand Up срещу уличния тормоз ще се проведе в монументалната подземна локация на Ларгото в София на 29-30 ноември.
Обединявайки сили, L’Oréal Paris и Деметра се стремят да овластят отделните хора чрез образование и конкретни действия, за да се противопоставят на тормоза и да създадат по-безопасна и комфортна среда за всички, а особено за жените, в обществени пространства в цяла България.
Според международно проучване, проведено от L’Oréal Paris в сътрудничество с Ipsos, 80% от жените са били подложени на сексуален тормоз в обществени пространства поне веднъж в живота си. От тях само 25% са получили помощ от някого. Причината за това е обезпокоителният факт, че цели 86% от нас не знаят какво да направят, когато станем свидетели на подобни ситуации.
L’Oréal Paris е бранд, който винаги е защитавал и празнувал овластяването на жените с цел да създаде свят, в който те са видими, силни, способни да вземат собствените си решения. Голямо проучване показва, че 2 от 3 жени преосмислят външния си вид, за да избегнат уличен тормоз, a никоя жена никога не трябва да бъде лишена от правото на свобода да се движи уверено в обществените места.
„L’Oréal Paris иска да даде сили на всяка жена да поеме контрол над живота си, да вярва в себе си, да заеме мястото, което заслужава в обществото и да направи промяна. Защото нищо не бива да стои между една жена и нейното самочувствие,“ казва Хана Вукович Brand Cosmetic Мениджър в L’Oréal Paris.
За да се изгради това глобално движение, програмата се разширява и в местните общности в сътрудничество с местни неправителствени организации и експерти по насилие, основано на пола. То е признато на местно ниво от Сдружение Деметра, което вече 27 години активно се застъпва за равенство и социална справедливост в България.
„Нашето сдружение се отличава с холистичния си подход и нашите отдаденост, експертиза и способност да ангажираме партньори от всички сектори – правителствени институции, местни власти, бизнес и академичната общност, както и международни организации. Тази силна мрежа от партньорства ни позволява да реагираме ефективно на нуждите на общността и да допринесем за положителни промени в обществото,” казва Дияна Видева, член на Управителния съвет на Сдружение “Деметра”.
Какво да очаквате?
Започвайки в София, през декември програмата ще продължи във Варна, Пловдив и Бургас, където професионално обучени експерти ще проведат 150-минутни сесии, които дават на участниците практически умения да се намесват безопасно и да реагират ефективно в ситуации на обществен тормоз, независимо дали като свидетели или като потенциални жертви. Повече подробности за графика и местата за обучение можете да намерите на Начало | Асоциация Деметра. В обучението е включена известната 5D методология – Distract, Delegate, Document, Direct, and Delay разработена от Right To Be, международна неправителствена организация и експерт в борбата срещу всички форми на тормоз.
От старта на програмата на 8 март 2020 г., над 3 милиона хора са обучени в 45 страни, като амбицията е да се достигнат 4 милиона до края на 2025 г. За да се включат колкото се може повече хора в борбата срещу уличния тормоз и да допринесат за създаването на по-сигурни обществени пространства, партньорите стартираха и специален уебсайт www.standup-bulgaria.com. На сайта се намират безплатни обучения за превенция и действие в случай на улично насилие, достъпни за всеки, който желае да се информира и да стане активна част от тази важна инициатива.
Оказва се, че сексуалният тормоз в обществените пространства е проблем номер 1, с който се сблъскват жените по целия свят. Тъй като уличният тормоз противоречи на всичко, за което се бори L’Oréal Paris, през 2020 г. марката, в партньорство с организацията Right To Be, стартира програмата Stand Up срещу уличния тормоз.
„Букетите на изненадата“ в София добавиха сърдечен щрих към тази глобална кампания, вдъхновявайки в общността солидарност и действия, целящи по-безопасни улици. Всеки букет символизира основното послание на кампанията: всяка жена заслужава да се чувства уважавана и защитена на обществени места, свободна от осъждане и страх.
Текст и снимки: ПР