Вече започнахме своя разказ за Седмицата на модата в Париж с част 1, която може да откриете тук.
Сега продължаваме с някои от powerhouse имената, определили доволството на модните редактори този сезон. От viral момента с българска нишка при Comme des Garçons, през невероятните конструкции на Sacai, до ревюто в тоалетната на Valentino – има какво да се види в следващите редове.
Comme des Garçons
Ако следвате, който и да е било fashion човек от България, то вероятността вече да сте видeли тази колекция в Instagram Story е голяма.
Когато в някое световно модно творение има българска нишка, то винаги става viral – поне локално. В случая това е саундтракът на колекцията – магичното звучене на Мистерията на българските гласове. Посланието на дизайна, отвъд максималистичния авангард, е: по-малкото е по-силно, което в комбинация с гигантските гласове от малката България завършва колекцията отличително.
Малко сме уморени от големия бизнес, от голямата култура и от глобалните системи. Какво да кажем за малките неща, които се случват на всички континенти, навсякъде – не са ли глобални, не са ли големи? – споделя съпругът на дизайнерката Рей Кавакубо – Адриан Джофе.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Valentino
Огромна, червена, полово неутрална, изпълнена с мигащи лампи тоалетна. Така изглеждаше сетът, на който бе представена втората колекция на Алесандро Микеле за Valentino. Както някои редактори се пошегуваха – ясно е какво е мнението на Алесандро за мястото на критиката. В тоалетната!
Отвъд шоу елемента, който Микеле владее отлично, колекцията също бе немалка стъпка към дефинирането на онова, с което той иска да реформира марката. Максималистично, андрогинно и провокативно Valentino, настанено в действителността. Умението да имплементира носимост в авангардни идеи е ключов елемент от пазарния успех на Микеле в Gucci и сега наблюдаваме как отново прилага изпитаната рецепта.
Относно метафората за тоалетната, разбунила духовете: Шоуто е замислено като изследване на перформативната природа на интимността (оттук и публично-личното пространство, което представлява тоалетната). (Vogue)
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Sacai
Колекцията за есен-зима 2025 на Sacai би могла да се интерпретира като мехлем за раздразнения и тревожен свят. Дизайнът изследва интеракцията между нежната женска природа и агресивността на реалността.
Водещ мотив в колекцията е прегръдката или иначе казано: жестът на увиването като женствен и чувствен израз.
Интерпретация на вечната представа за силната жена, облечена в сложна конструкция, но с мека същност. Виждаме я в големите обеми, предимно неутралната гама и малките акценти блясък, рамкиращи цялата колекция.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Zimmermann
Zimmermann, паралелно с Chloé, доказват, че фриволната бохо женственост никога не излиза от мода – без значение дали произлиза от Австралия или Европа.
Ефирността, множеството волани, свободните кройки и богатите цветове, с които марката е разпознаваема, присъстваха и в колекцията за есен-зима 2025.
Zimmermann продължава да затвърждава позициите си като моден ескейпизъм, където свободната и непретенциозна женска природа вилнее, далеч от пристегнатия модернистичен прагматизъм.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Rokh
Колекцията на Rokh за този сезон е от онези, на които можеш да се възхищаваш с часове, опитвайки се да разгадаеш как въобще са конструирани. Класически шлифери в симбиоза с балони от шифон; наслоени драперии; силуети, вдъхновени от 20-те години на миналия век; множество апликации и скулптурни форми от други цветове. Всичко на фона на неутралната гама, естествено, за да може майсторството да изпъкне.
Почти съм сигурен, че за тази колекция не може да има две мнения – it’s nothing but love.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Louis Vuitton
People watching – онова постоянно наблюдаване и анализиране на хората, което всички ненадейно правим всеки път, когато сме на публично място. Лично аз го обожавам до такава степен, че когато излизаме с приятели, никога не ми дават да седна с лице към вратата или прозореца, защото ще им се налага да повтарят всичко по два пъти. Оказва се, че с Никола Геские си приличаме в това отношение.
Колекцията на Louis Vuitton за този сезон е вдъхновена от пероните на гарата, даващи платформа именно за този процес.
Там, където хората се срещат, където хората се разделят, където хората са щастливи, че отново са заедно, където хората са тъжни, че се разделят. Хора, които виждаш само веднъж в живота си с определен поглед, който никога не можеш да забравиш, който може да ти повлияе, което мисля, че е моят случай. – разказва за идеята си Геские.
Заземен прочит на LV кодовете, интерпретиран в различните персонажи из пероните гарата.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Saint Laurent
За есен-зима 2025 Антъни Вакарело, творчески директор на Saint Laurent, се завръща към haute couture колекциите на марката от 90-те години на миналия век. По онова време модната гилдия твърди, че визията на YSL е демоде, но сега – 30 години по-късно – Вакарело демонстрира, че често онова, което не е тренди във времето си, просто се оказва непреходно. Такава е и тази колекция.
Исках нещо чисто, без орнаменти, без украса, не… нищо. Просто максимално да „избутам“ силуета в тези наситени цветове. Това е най-голямото количество цвят, което някога съм правил – в сатен и джърси , които никога преди не съм използвал. Усещане за разтягане. Наистина ми хареса идеята за еластичност, за движение – всичко това, за да даде усещане за свобода. Всъщност няма структура, обемите идват от формата на дрехите и тъканите – и всичко е леко. – споделя дизайнерът.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Текст: Наско Фотев
Снимки: Getty/Instagram