Най-добрата колекция винаги е следващата – това сякаш е мантрата, водеща целия моден свят. В това число и Силвия Вентурини Фенди.
За да отпразнува своите 100 години на модната сцена, марката не се задълбава дълбоко в архива, за да реинтерпретира онова, което вече е създадено. Този сезон, празнувайки своите 100, Fendi изследва кодовете не на тук и сега, а на завинаги.
Не исках да прекарвам твърде много време във физическите архиви. За мен Fendi 100 е по-скоро за моите лични спомени – реални или въображаеми – за това какво беше Fendi и какво означава Fendi днес. – казва Силвия Вентурини Фенди.
Харесва ми изпитът на времето. Докоснала съм се до различни десетилетия, но също така се опитвам да избегна конкретика… Отдавам голямо уважение на факта, че когато нещо е красиво, то е красиво винаги.
View this post on Instagram
Ready-to-wear линията на марката е основана през 1977 г.. От тогава до сега, за 48 от тези грандиозни 100 години, марката се е разписала на модния пейзаж със свой емблематичен дизайн език, който видяхме и в колекцията за есен 2025.
Кожа с дълъг косъм (изкуствена, разбира се); обемни силуети, пристегнати в талията; туид и кристали; богати земни тонове; леопардов принт; малко от актуалната прозрачност…
Това бе по-скоро колекция-лексикон – с многопластови референции и десетки посоки, отколкото съчинение по зададена тема. Каквато и трябва да бъде една юбилейна колекция според мен. Изследване на наследството, традицията и техния съвременен моден превод.
View this post on Instagram
И въпреки че от Fendi са смело устремени към бъдещето, ето кратка историческа справка за един век италианска модна магия:
Fendi е марка, основана от Адел и Едоардо Фенди в Рим през 1925 г. Следва откриването на първия бутик на Fendi – магазин за чанти и работилница за кожи. Скоро, спечелвайки международно признание, Fendi се превръща в марка, известна със своята елегантност, изработка, иновации и стил.
През 1946 г. легендарните пет сестри Фенди – Паола, Анна, Франка, Карла и Алда – се присъединяват към марката, олицетворявайки нейното второ поколение история. Всяка от тях притежава 20%.
Сътрудничеството на Fendi с Карл Лагерфелд започва през 1965 г. и продължава 54 години. Само година след присъединяването си към модното семейство на Fendi, Лагерфелд създава иконичното лого на марката с двойно F. Докато той е креативен директор марката разширява своето влияние както в Америка, така и на източните пазари като Китай и Япония.
През 1977 г., както споменахме и малко по-горе, е представена първата ready-to-wear колекция.
През 80-те към портфолиото на марката се прибавят и парфюми, очила, мебели…
През 1992 г. Силвия Вентурини Фенди замества Лагерфелд в художественото ръководство, а през 1994 г. поема ръководството на Аксесоарите, а по-късно и на Menswear. От 2000 г. LVMH Group придобива Fendi, като през 2001 г. става неин мажоритарен акционер.
Назначен през 2020 г., Ким Джоунс заема длъжността артистичен директор до 2024 г, а наследникът му все още не е обявен…
Текст: Наско Фотев
Снимки: Getty/Instagram