„Там насред безкрайните жарки поля на Андалусия лежеше нейната поредна жертва – невинно младо жътварче. Преследването беше приключило. Играта – завършена. Ръмжeнето беше отстъпило място на доволно мъркане. По загорялата му, още настръхнала кожа, личаха нейните следи от нокти, дълбоки сякаш от котка. Те бяха повече от бъдещи белези, те бяха нейната маркировка. Кръвта във вените му пулсираше лудо, опиянен от нейните ласки. За него това беше любов. За нея, опитната изкусителка – утоляване на жажда, както хищник за плячка. ЕСМЕ ловко прибра пъстрите си коси, наметна циганския си шал и невидимо като пума, както й казваха от селата наоколо, се изгуби сред високите полета. Тя вече беше успяла да вземе това, което й трябва.“
Така Ивайло Серафимов разказва за образа на жената, която „населява“ неговата колекция пролет-лято 2016. ЕСМЕ е името на най-новата линия дрехи на модния бранд YVAILO, която той представя тъкмо в духа на всички модни събития този месец. ЕСМЕ е много по-привлекателна, отколкото си мислите, защото тя не е просто героиня, а идея-проект, която самият Ивайло нарича „най-детайлната, най-богатата, най-обмислената колекция досега“. Митовете, легендите, приказката, реалната история за това коя всъщност е ЕСМЕ… Ивайло разказва:
Твоята колекция пролет-лято 2016 е като изненадваща среща между фриволната любов и модата. Разказваш за линията дрехи с фантастична история, случила се някъде в Андалусия. Кажи ни кое идва първо – тази твоя приказка или концепцията за самите облекла, думите ли превръщаш в мода или модата в думи?
Двете вървят винаги в синхрон, макар че началото тръгва от една единствена дума, основата, която да даде развитието на цялата колекция. В ЕСМЕ това беше “gitana” или т.н. испанска циганка. Имайки предвид, че тематиката бе избрана преди повече от година, имахме времето да развием историята спокойно. Нарочно избягахме от стереотипа къдрици, набори, фламенко, матадори и прочие клишета. Решихме да надградим тази представа, да направим една по-различна, еклектична, отново дръзка и провокативна колекция. Започнахме с бродирани емблеми. Добавихме татуировки. Направихме сложен кич-принт, вдъхновен от анимационния филм “Book of Life”. Заигравката с COUGAR (на англ. означава пума; на жаргон – възрастна жена, която си пада по млади мъже) дойде след една неволна приятелска шега. Непрекъснато напластявахме идея върху идея, а ЕСМЕ го позволяваше. Тя беше планирана като най-детайлната, най-богатата, най-обмислената колекция досега. Когато обединихме всичко заедно, започна и дизайнът на дрехите. Неусетно в процеса последва и историята на тази хищна, безмилостна, опитна ловкиня на млади мъжки сърца.
Всяка твоя колекция има характер, натоварена е с емоция, чувственост, много дързост и това е доста забележимо. Как постигаш тези внушения? Благодаря за комплимента! Вярвам, че тук помагат тематичните рамки, които историята на всяка колекция поставя. Допълнително историята трябва да е подчинена на ДНК-то на YVAILO, а именно дрехите да са изтънчени, женствени, провокативни, което стеснява обсега на полето за работа. Като се добави и сюжетната линия с представата за героинята в нея, кръгът на действие съвсем се затваря. Това внася една лекота в процеса какво е позволено и какво не в колекцията. Образът на дрехите става съвсем прозрачен. Абсолютен привърженик съм на мисълта, че креативността работи най-добре в поставени граници. Колкото по-тесни, толкова по-стимулиращо действат.
Дрехите, които създаваш сякаш имат много по-висша цел от това да бъдат просто носени. Така ли е и каква е тя?
Наскоро на едно бизнес обучение ни дадоха задачата да продължим изречението “Ако сте направили първия си милион, бих…”, което аз довърших така “се чувствал щастлив, защото означава, че ще сме помогнали на природата, засаждайки дървета и закриляйки дивата фауна”. Това е моят приоритет: модата да има далеч по-дълбоко значение от чистия си консуматорски смисъл. Да кара хората да се чувстват добре, не само чрез дрехите, които обличат, а и чрез положителните действия, които поражда покупката им. Безрезервно вярвам, че това е бъдещето на тази огромна индустрия и нещата ще започват тепърва да се променят.
Много дизайнери споделят, че имат определен женски образ – реален или не, който остава като епитом на марката. Какви качества притежава жената YVAILO? Константен образ ли е в твоите фантазии или както колекциите сменят името си, така се променя и жената на марката?
Колкото и да се променят колекциите ни от сезон на сезон, те винаги остават подвластни на едно: моето виждане като дизайнер. В процеса на дизайн винаги си задавам въпроса не коя жена би ги носила, а как би се чувствала, каква емоция й дават, какво усещане й създават дрехите ни. А нашите определено носят доза дързост на ръба, огромна увереност и желание за индивидуалност, независимо от тематиката им. Такъв е и YVAILO. Такава е и нашата клиентка, независимо дали е на двадесет или шестдесет и пет, любопитна каква модна изненада ще й поднесем сезон след сезон.
Снимките, с които представяш ЕСМЕ, както всеки път, са концептуално свързани с “приказката“ за колекцията. Любопитно ни е обаче къде е заснета фотосесията – в Андалусия или в България?
Снимките са реализирани в София, само на един километър разстояние от моя дом. Докато съм в България, всяка сутрин тичам с кучета ми, прекосявайки двата хълма и ечемиченото поле, което виждате за фон. Още на първия ден знаех, че това е локацията: хем визуално да отговаря на сюжета, хем да бъде удобна за работа. Длъжен съм за пореден път да благодаря на екипа за проявеното търпение и професионализъм: все пак снимахме в изпепеляващо горещ юлски ден насред открито поле и никаква сянка.
Какви материи си използвал този път и има ли неща, които трябва да знаем за новата ти колекция, но читателите ни няма да разберат от снимките или казаното до тук?
Една от причините да се променят колекциите ни е и предизвикателството да работим с нови за нас материи всеки път, което ни дава изключително полезен опит и натрупване на знания. ЕСМЕ, като най-детайлната колекция, не прави изключение: финната крепирана коприна, суровият деним и италианското американо са само началото. Определено интересен е платът, който имитира фини пера. Към нестандартните мога спокойно да добавя и металиковото трико в синьо и наситено оранжево. Внимание заслужава и коприната с кадифен ефект на ситни точки, отразяващ светлината. Тъканият памучен жакард с металните нишки е изработен по зададена наша цветна палитра. Принтът, който е направен изцяло от мен, определено се оказа най-сложният: отне ни цели четири месеца и десен различни дизайна, разпръснати между платове, шалове и тениски. Нови за нас са веган кожените декоративни паспели, които умело се преплитат с пъстрите връзки. Дългите палта са направени от японска памучна марля. На много от дрехите резервите са извадени навън, а краищата са оставени нарочно необработени. Списъкът е почти безкраен. Както започнахме, така и ще завършим: ЕСМЕ е най-обмислената наша колекция.
За интервюто: Стефи Стоева
Кредити:
Фото:Георги Андинов
Коса: Георги Петков
Грим: Алина Манова
Модел: Ивета Димитрова – Ивет Фешън МА