Възможно ли е някога в света на модата сам да си създадеш бранд, сам да си достатъчна реклама, сам да бъдеш и лице на марката си, а когато трябва лично да представиш първата си колекция на лъскаво събитие в Париж, да отложиш партито с един час, защото закъсняваш? Да, ако си Риана, е напълно възможно! Също така е приемливо после да отложиш старта с още един час и накрая да пристигнеш с общо закъснение от повече от три часа. Обаче вместо да завариш мястото пусто, намираш целия бутик пълен с доволно пазаруващи модни критици, които търпеливо чакат да пристигнеш. Само защото си Риана. И градиш история.
Освен певица, актриса и бизнес дама със собствена козметична линия Риана стана и моден дизайнер преди две години, когато се присъедини към луксозния гигант Louis Vuitton, за да лансира собствен лейбъл под крилото на френския конгломерат LVMH. Всичко това бе тайно пазено само за определен кръг от хора, но в последните няколко месеца се носеха слухове за историческата колаборация. Едва на 10-ти май информацията бе потвърдена и две седмици по-късно Rihanna Fenty е тук и всички са луди по колекцията.
След двугодишен процес на създаване, линията включва дрехи на стойност от €200 – бяла тениска, пристегната около талията, до такива до около €1100 – парка с две лица. Колекцията е олицетворение на вида дрехи, които Риана иска да има в собствения си гардероб през годините, но не може да намери. „Често се разхождам в магазините и харесвам нещо, за което си мисля: обичам това, но ми се иска да изглежда по-скоро така или да е в различен цвят, или от различна материя. А сега аз мога да правя дрехи.“ – казва тя пред Vogue, облечена в хибрид между бял блейзър и мини рокля от собствената й колекция.
Акцентите включват силно изразени рамене и подчертана талия, видяхме костюми и чанти в координиращи цветове, мъжки памучни панталони и многослойни якета от японски суров деним. „Обичам силни силуети и когато жените изглеждат уверени, това искам да постигна с тази колекция“, добавя още дивата от Барбадос. Дебютиралата линия включва още аксесоари, сандали в неутрални цветове, обемни слънчеви очила и смели архитектурни бижута от полирано злато с кристални настилки.
Риана стана първата чернокожа жена, която застава начело на бранд в семейството LVMH Maison, и е първата жена изобщо, която лансира оригинална марка в конгломерата. Fenty представлява и първата голяма модна марка, която LVMH е създал от нулата от лансирането на Christian Lacroix през 1987г. Също така е първата луксозна модна марка, ръководена от цветнокожа жена. С колаборацията си певицата не просто се разписа в историята на модата до някого другиго, а изцяло намери своя собствена пътека в бранша. Досега Риана е била творчески директор за дамските линии в Puma и е създала линия бельо. Но никога не е създавала модна къща. А сега го направи с подкрепата на LVMH.
Риана предлага колекцията си като модел за директна продажба на дребно с нови дрехи, които пристигат на база между 6-8 седмици. Това означава, че тя променя графика на производството, с което е свикнал светът на висшата мода. Линията се счита за луксозна, т.е. творенията на Риана се класират в отбора на имена като (Louis Vuitton, подразбира се) Prada, Chanel, Balenciaga и т.н. А барбадоската красавица със замах променя всички установени правила и налага свой собствен модел на работа. Нейният план е първата „порция“ от бранда й да се продава на Fenty.com още от 29-ти май, а следващата – в края на юни. Каква история!
Всичко до тук е страхотно – Риана завладя още един хоризонт и разпространява даже още повече от креативността си. Но нашето скромно мнение е, че именно тя и марка като Louis Vuitton биха стигнали много по-далеч. Първата колекция ни се струва, как да кажем, „постна“. Плюс за бранда е, че не бе обявен по-рано и никой нямаше време да си създаде очаквания. Сега всички с любопитство разглеждат първата колекция на Fenty и се прехласват по постиженията на R&B кралицата.
Ние все пак оставаме с горчивия вкус, че този нов бранд е далеч по-известен заради произхода и пола на Риана, а не заради самите дрехи. Разбира се, похвално е, че тя застава начело на съвсем нова марка и се гмурка в непознати води, доколкото това е така. Но брандът като че ли е стъпил на славата на певицата и двете години, прекарани зад кулисите в творчество, донякъде не оправдават дебютната колекция – сако, панталон, сандали, oversize яке – нищо ново под слънцето. Освен новия етикет, разбира се.
Текст: Мила Стоянова
Снимки: Vogue, Hollywood Reporter