Висшата мода е спектакъл, който два пъти годишно превръща френската столица в център на триумфиращото изкусно ръчно шивашко майсторство. Висшата мода не е индустрия. Тя е статукво, символ за престиж, тя е неповторим дизайн и лукс, произвеждан в малки количества за силно сбития пазар на финансово неограничените хора. Малко са жените, които могат да си позволят 5-цифрените им цени. Малко са дизайнерите, които имат право да произвеждат тоалети с този етикет. Затова Haute couture си поставя по-висши цели – да рекламира, да предизвиква търсене на нови уникални техники и текстили и преди всичко – да кара жените по целия свят да мечтаят.
И сега, когато дойде време дизайнерите да „разкажат” своята нова пролетна модна история, започваме от любимия ни Карл Лагерфелд, който представи поредна си порция тоалети за френската марка Chanel. Първият въпрос, който си зададохме след като видяхме колекцията, бе: Избягал ли е днешният Chanel от създателката си Коко?
Този път Лагерфелд направи немислимото – моделите му дефилираха, обути в маратонки. Като техен контрапункт бяха показани тоалети, които от своя страна представляват свидетелство за изкусната ръчна изработка и гения на дизайнера. Хиляди миниатюрни пайети, бродерии на цветя, преливащи се в пера, бляскави декорации – това са основните градивни елементи на еволюиралата му представа за Chanel.
И за да си отговорим на по-горния въпрос, си представихме самата Коко, облечена в някой от тези твърде емоционални и технологично преобразени тоалети.И си мислим, вероятно тя би одобрила тази творческа градация. Защо не?
Умението на Карл да събира и разделя историческите епохи и традиции изглежда зашеметяващо. Неповторимото му призвание да твори шедьоври и този път проличава в роклите, взети назаем от „бел епок”, в новата визия за класическия тайор, все съчетани с модернистична динамика и много творческа енергия.
Вероятно много от вас няма да харесат точно този Chanel. Но нека не забравяме, че в контекста на времето, в което живеем, всички ставаме все по-жадни за разнообразие и иновативност. Всичко, което излиза извън познатите рамки, се превръща в повод за размисъл. Всичко, което ни кара да го поглеждаме повече от веднъж, да го осъждаме и критикуваме, да го възхваляваме и да му даваме вербален израз, е продуктът не само на дизайнерския труд, а и на променените потребителски очаквания. Висшата мода често показва в най-голяма степен тази взаимна връзка между публиката и дизайнера.
Тази колекция е отражение не само на една еволюираща модна марка, тя е отражение на еволюиращите ценности и търсения на потребителите. Затова не тълкуваме превратно маратонките по краката на моделите. Вероятно дизайнерът е потърсил изгубения комфорт за дамските стъпала или това е поредното послание, което ни убеждава, че висшата мода не ни е чужда, нито ни отделя от човешката ни природа. Преди да си го помислите: НЕ! Карл не ви кара да се обуете така на всяка цена!
Още снимки от колекцията може да разгледате в Галерията ни тук.
Текст: Стефи Стоева
Снимки: Press
Вижте още:
Отчаяните съпруги на Agent Provocateur
Как да носим чорапи до… над коляното?