Дами, моля, затегнете коланите! Новият моден сезон навлиза в стратосферата, предстои подмяна на екипировката. Дали не сме на прага на нова космическа ера, или е поредното желание за бягство? Бягство от реалността, онази, която постави общия знаменател на несигурност и превърна маската за лице в задължителен моден атрибут. На прага на нова космическа ера сме, а модата е неизбежна част от това. През 60-те за първи път човек излетя в орбита, след това стъпи на луната. Тогава това бе голямата технологична надпревара между СССР и САЩ. Днес погледите са отправени още по-далеч – Марс. Червената планета ни зове! Но преди да потеглите на това примамливо пътешествие да си припомним зората на първите модни полети през 60-те, които се завръщат в нов и почти спиращ дъха прочит.
View this post on Instagram
През тази декада родените през епохата на бейби бума вече не са деца и търсят своя визуална изказност, а масовото производство превзема модната сцена. Вдъхновено от новите технологични открития и постижения облеклото прави остър завой. Една съвсем различна посока на развитие от визията и философия на хипитата – децата на цветята. Двете нови модни тенденции обаче съжителстват в тази декада съвсем мирно и без конфликти.
View this post on Instagram
Джийн Шримптън пред обектива на Ричард Аведон – 1965 г.
Но да обърнем погледи към космоса! Изкуствени материи, лаконични линии, господство на мини дължините и максимален комфорт. Силуетите с подчертания талия и бухнали поли въздигнати на токчета намериха силна конкуренция в трапецовидни минималистични кройки и равни ботуши. Новите звезди на модата, прокарали тази тенденция са Андре Куреж, Пиер Карден и Пако Рабан. Те наложиха една съвсем нова, революционна и функционална визия във винил, пластмаса и метални фрагменти, която маркира непозната женственост, като отрекоха миналото и видяха светлините на бъдещето. Онова което сякаш бе изпълнено с роботи, летящи коли и почивки, някъде там извън земята.
View this post on Instagram
Това вдъхновение периодично се завръща в тенденциите, а сезон есен-зима 2021/2022 разчиства пистата за нов космически полет, с още по-технологични и бляскави образци.
Balenciaga
View this post on Instagram
Дизайнерът на марката Демна Гвасалия представя колекция, в която сякаш е намесена и квантовата физика при създаването на моделите за предстоящия сезон. Но никой, който познава творчеството на дизайнера, не очакваше нещата да гравитират изцяло в междугалактическото пространство. Обемно сребристо яке с емблема NASA бе представено с панталон в същия цвет, който по-скоро напомняше на рицарска броня и „грееше“ в студените космически отблясъци. Този запомнящ се от колекцията модел обаче не предава пълното й богатство. Според дизайнера, все още се подготвяме за инвазия в космоса, но сме в гравитационното поле на Земята. Вариации на тренч, костюм от две части, обемно карирано палто, графичен камуфлаж, деним, ярки плетива… Всички те намират място на страниците на бордовия дневник на дизайнера. Или както казва той: „Става дума за завръщането на младостта – където природата и младежите съществуват заедно.“
Balmain
View this post on Instagram
„Не знам къде отиваме, но знам, че отиваме някъде. Въпросът не е в дестинацията, а в реалното пътуване – пътуването, напускането и бягството.“ Това споделя дизайнера на марката Оливие Рустейн. Е, какво ни остава освен да полетим? Посоката и дестинацията са без значение – за дизайнера е важно все по-непреодолимото ни желание за път, за бягство от реалността. И тъй като всяко сериозно действие изисква своята подготовка капитан Рустейн засне своята колекция в хангар на летище Шарл де Гол. Самото действие се разгърна около лишения от летателни часове самолет Air France 777, който влезе и в ролята бекстейдж. Оливие се отказа от очакваните мини дължини и обагри колекцията в зелено, синьо, бяло, жълто и така характерното за него през последните няколко години оранжево. Остри металически отблясъци и райета, външни джобове и гащеризони дефилираха върху груби кубинки или обувки на ток тотално приобщавайки пътници, наземен и бордови екипаж. И за да бъде предстоящото пътуване абсолютно комфортно, дизайнерът превърна възглавничките за глава в най-яркия аксесоар. В крайна сметка той дефинира категорично своите чувства: „Да, обичам настоящето, но съм развълнуван и от едно по-добро бъдеще.“
Courreges
View this post on Instagram
Това бе дебютната колекция на Никола ди Феличе за марката и очаквано тя бе изпълнена с разпознаваеми за творчеството на Куреж елементи. Всичко обаче е приземено върху модната писта на XXI век. Мини дължините и трапецовидните силуети присъстваха, но в един различен моден контекст. Същото се отнася и за характерните за Андре Куреж материи. Разпознаваемият иконичен винил е преработен с полиуретан на биологична основа, а памукът в колекцията е с органичен произход. Футуризмът от архивите на марката от 60-те е пречупен през призмата на едно дете от 90-те. Добре свършена работа от страна на Феличе, който запази високите ботуши, но им постави токчета, а шапките наподобяващи шлемове замени с бейзболни. Ревюто бе заснето в бял, кубичен беграунд построен на La Station Gare des Mines, която е превърната в културен център. Докато моделите правеха финалната обиколка, камера бе издигната от дрон за да разкрие контраста между минимализма на сцената и околната среда отрупана с боклуци. Очевидно визията на Ди Феличе надхвърля границите на дизайна на облекло, като го приобщава към една цялостна модна философия. Очаквам с интерес следващите стъпки на този дизайнер!
„Спрете земята, искам да сляза“
Ясно е, че тази крилата фраза на полския писател Станислав Лец е популярна на редица поколение, като е особено актуална днес. Но преселението на Марс все още е в несигурното бъдеще. Така че, логичните стъпки са да си останем на земята, поне засега. С малко повече оптимизъм, изразен чрез модата, но с вперен в бъдещето взор.
View this post on Instagram
Текст: Константин Стойнов
Снимки: Instagram