От десетилетия наред тенденцията изкуството и модата да се събират в едно е нещо, което вълнува много хора. Произведенията, родени от партньорства между модни къщи, дизайнери, артисти и други творци, са все по-често явление. Първата колаборация, за която можем да се сетим, ни връща в далечната 1965 година… Интересните факти, които събрахме, може да прочетете в двата ни последователни материала, посветени на най-интересните колаборации между мода и изкуство. Вижте кои са те!
Yves Saint Laurent и Мондриан, 1965 година.
Този списък не би бил достатъчно пълен, ако не започнем с тази легендарна колаборация между френския дизайнер и известния холандски художник Мондриан. Роклята на Ив Сен Лоран, вдъхновена от квадратите и линиите на Мондриан, се превръща в едно от най-разпознаваемите произведения на Лоран. Тя носи А-образната кройка, типична за 60-те години, изчистен силует и контрастиращи цветове в стила колор блок. Нейната простота обаче е лъжовна. Роклята е скроена от много парчета плат, зашити в едно цяло, при това ръчно.
Andy Warhol и Yves Saint Laurent, 1974 година.
Те са двама мъже, които нямат нужда от представяне. Колаборацията от 1974 година между тях е различна от много други, за които ще прочетете. Тук френският дизайнер е обект и продукт на творчеството на Уорхол. Модното произведение на американския артист е създадено по подобие на много негови творби – квадрати, разделени на равни части и портрети, принтирани с различни цветове. Този своеобразен портрет на Сен Лоран върху коприна не е нито аксесоар, нито моден артикул, който някога е бил предназначен за продажба. Колаборацията, чисто и просто, отразява интимния момент, който изкуството и модата споделят и връзките между творците от различни области.
Jimmy Choo и Rob Pruitt, 2012 година
Световно известният дизайнер и основател на марката Jimmy Choo си партнира със съвременния артист Rob Pruitt за създаването на капсулна колекция. Двамата забъркват коктейл от модели обувки, чанти, шалове и други аксесоари в лимитирана серия. В нея са включени зебрени мотиви, панди като анмационни герои, използвани са 11 хиляди кристала, които са поставяни ръчно върху аксесоарите. Двамата създават принтове с графични и анималистични мотиви с „топинг“ от дантела.
Fabrizio Plessi и Louis Vuitton, 2008 година
През април 2008 година френската марка за луксозни стоки отваря своя най-голям моно-бранд магазин в Хонконг. По този повод, модният гигант покани италианския артист Fabrizio Plessi да участва в създаването на интериорния дизайн на бутика. Италианецът, известен с интересните инсталации, които е поставял в цял свят, се справя чудесно, организирайки пространството с огромни екрани, водопади, в които се стича злато… А след това френската модна марка кани артистът заедно да създадат нов модел чанта. Нейното име е „Molten“. Тя е произведена в 88 бройки и всяка от тях е струвала 50 хиляди долара.
Meret Probst и Fendi, 2011 година
Студентите от Британския кралски колеж по изкуствата били поканени да създадат инсталации за новооткрития магазин на Fendi в Лондон. Младите артисти били насърчени да използват остатъчни материали от свои вече готови произведения. Работата на една от студентките – тази на Meret Probst, се оказва най-интересна. Тя поставя наклонено бяло платно на витрината на магазина и под него закача чанти на марката. След това използва различни цветове боя, която излива върху платното, а те на капки се стичат върху белите чанти, превръщайки ги в декоративна, променяща се картина.
Текст: Стефи Стоева
Снимки: Press
Вижте още:
Днес сме влюбени в: Тези джинси, Джанис Джоплин и свободата на денима от 70-те