Модата в четирите „столици” винаги е непредсказуема, винаги носи някакъв особен дух и обаяние, но когато тази мода идва от Париж тя е със статут на изкуство, на мегаспектакъл и събитие, което не бива да бъде пропускано по никакъв повод.
След като видяхме пролетните представи на Карл Лагерфелд за марката Chanel, започваме и нашия обзор за есенно-зимните колекции именно с неговия „Нов винтидж”. Така нарече той колекцията, която ни остави със смесени чувства заради прекалено многото детайли. Акцентът силно пада върху ботушите, които изглеждат именно така, както самият Карл би ги носил, само че с височина над коляното и на ток. Истинският дух на Chanel все пак не се е загубил, а ние за пореден път се убедихме в настъплението на тренда на високите до бедрата ботуши за следващата зима.
Модното дуо Киури и Пичоли, което твори за Valentino, от известно време насам ни разказа новата приказка на марката. Поуката е ясна – марката продължава да употребява запазения си почерк в създаването на мода за класови дами. Този път видяхме нетрадиционни палта, нежна дантела и намек за употребата на макраме с марокански произход, фино оплетено и невероятно нежно.
Следващото дизайнерско дуо – Victor & Rolf винаги са правили голямо впечатление с големите и обемни форми по тоалетите. Дрехите им понякога изглеждат така, сякаш побеждават гравитацията, а друг път са като карнавални костюми. Този път, големият акцент е панделката, огромна и поставена съвсем небрежно фронтално на дрехата или отстрани, но със сигурност забележимо и до известна степен секси-романтично.
Колекциите на дизайнерката Agnes B. за едноименната модна къща винаги са носими, елегантни, семпли и непретенциозни – съвсем в градски стил и съвсем потребни. В последното ревю на марката забелязахме черно-бели пейзажи по платовете на дрехите и чантите. За градския стил явно са необходими малко намеци с природни красоти, което ни харесва и се е получило добре, но се чудим как ли щяха да изглеждат ако бяха цветни.
Costume National е марка, която е известна с качествената изработка на модерни дрехи, аксесоари и обувки. От последната колекция харесахме всички предложения за есента, както винаги, но най-много ни се прииска да имаме обикновената-необикновена чанта с визия на клъч в огнено червено. Близкият кадър е достатъчен, за да ни примами да разгледаме цялата колекция но чак в края на лятото, когато ще се заговори за студеното време отново.
Dries Van Noten също беше една от онези марки дрехи, които не ни остави безразлична и то без много усилия. Това, което виждате е едно обикновено палто, което обаче има характеристики на домашен халат и бродерии взети назаем от далечния изток. И в този случай комбинацията е топла, нетрадиционна и интересна, а по-дългите ръкави и падналите рамене не пречат на първото ни впечатление.
Следващото ни впечатление идва от марката Martin Margiela, която българската публика разпознава от колаборацията с H&M от преди няколко месеца. И тук нищо не ни изненадва, защото дизайнерите са се погрижили отново да има обеми, отново да има свобода в движенията и са добавили цветни нюанси на дрехите. Марката не е според вкуса на всеки, но пък така или иначе е утвърдено име, което няма как да не споменем.
И за да не пропуснем дебюта на H&M на парижката седмица на модата, следва да отбележим, че според нас дизайнерите се бяха постарали за две неща – подходящата обстановка и ефектните силуети. Колекцията съчетава прозрачни тоалети, много декорации и изобщо закачливи елементи от много различни стилове. За пореден път бяха демонстрирани ботушите над коляното, всеобхватната идея да се предложи всичко за всеки вкус, а марката сякаш получи нов статут в модния свят. Колекцията ще може да се намери в избрани магазини по целия свят, но чак през септември.
Марката, която в края на миналата година промени името си и се превърна в Saint Laurent Paris, благодарение на креативния си директор Еди Слиман, малко ни изненада. От това, което видяхме на модния подиум, си личи, че дизайнерът явно е бил в леко гръндж и рок настроение, когато е създавал дрехите за линията. Не видяхме типичните черти на Ив Сен Лоран в колекцията на Сен Лоран Париж, а и решихме да разгледаме няколко резюмета на блогъри, за да си сверим часовниците с тях, защото те обикновено не пестят думи и впечатления. Оказа се, че колебанията по отношение на колекцията не са никак малко и ни е интересно какво мислите вие и дали ви харесва именно този имидж на марката?
Един нюанс оранжево не можахме да забравим откакто го видяхме отново в Париж, защото ни върна в детските години, защото ни усмихна и просто защото е оранжево. Видяхме го при ревюто на Shiatzy Chen, а ефектът, който ни грабна е апликацията сякаш направена с водни боички или взета от картина на импресионист. Идеята е оригинална, поставена и върху дрехата и върху чантата.
На всички модни седмици има поне по едно ревю, което запраща мислите ни в диаметрално противоположна посока от ежедневните проблеми, канализира ги в приказни мечти и ни кара да мечтаем с отворени очи. В Париж, това беше ревюто на Валентин Юдашкин, което ни отведе в истории за ледени кралици, снежни фантазии и да си признаем, сякаш ни накара да заобичаме зимата повече, въпреки че почти е свършила. Каквото и да ви разказваме за материите и бродериите тук ще бъде нищо в сравнение с визуалния ефект, който дизайнерът ни подарява с колекцията си.
Рокли, палта, поли, по които почти не се забелязва къде точно са направени снадките между парчетата плат – това забелязахме първо при дрехите на марката Lanvin. Може би визиите, които марката предложи бяха „най-контролираните”, най-отпускащите и успокояващи окото и ако една дреха или цяла колекция може да постигне този психологически ефект, значи е била не просто успешна, но и абсолютно благодатна за утоляване на модните ни страсти.
текст: Стефка Стоева
снимки: БГНЕС