След като американските дизайнери през 1973г. се доказаха в „битката във Версай“ като достойни конкуренти на парижкия котюр, днес те влияят силно на модата по цял свят. Calvin Klein, Carolina Herrera, Diane von Furstenberg, Ralph Lauren, Tom Ford, Rick Owens, Tommy Hilfiger са само част от имената, които са станали синоним на добър вкус и високо качество. Те са еталон за американския стил и свободен дух. Но кои са новите имена, които променят „играта“ и създават нови тенденции? Запознайте се със свежите попълнения на американската мода!
BODE
View this post on Instagram
Базираната в Ню Йорк дизайнерка Емили Боде събира парчета винтидж платове от цял свят и ги събира в семпли, но необичайно живи и емоционални силуети. Нейните колекции включват ризи, изработени от антични ленени покривки и завеси, жилетки, изработени от парчета плетени на една кука от 30-те години на миналия век, и якета, изработени от юргани от началото на този век. Якетата Bode са направени от парчета тютюнева коприна, сувенир от 1900 година.
Bode също взема силуети от миналото – например панталоните са скроени въз основа на униформите на френските работници. Всичко е ушито на ръка с голямо уважение към работата на майсторите от миналите векове. През 2018 г. Емили стана първата жена дизайнер на Седмицата на мъжката мода в Ню Йорк. Езра Милър, Хари Стайлс, Доналд Глоувър и Джей Зи вече влязоха в редиците на звездните фенове на младата марка.
GABRIELA HEARST
View this post on Instagram
Дизайнерката Габриела Хърст обича да говори за детството си в ранчото на семейството си в Уругвай. Тя е израснала заобиколена от овце и крави, язди от съвсем малка и тези топли спомени няма как да не повлияят на дизайна й, въпреки факта, че тя отдавна живее в Ню Йорк и е омъжена за Остин Хърст, (наследник на Медийна империя Хърст). Вълната за трикотажните изделия на бранда й Gabriela Hearst идва от семейното ранчо на дизайнерката в района на Пайсанду. Хърст също така си сътрудничи с организацията Manos del Uruguay, която подпомага ръкоделиeто от селските райони на Уругвай.
Плетените й рокли, които присъстват във всяка колекция, са универсални за всеки повод. Те могат да се носят под сако с тънки пуловери, а самите костюми се превърнаха в отличителен белег на дизайнерката. Марката е носена от вдъхновяващи жени политици като Александрия Окасио-Кортез и първата дама Джил Байдън.
Всяка колекция на Gabriela Hearst (а сега и Chloé, където Габриела работи като креативен директор) използва рециклирани материали и повторно ушити парчета. Дизайнерката не крещи за екологичните си постижения, а тихо върви към набелязания план – тази година марката й вече изостави 50% от необработените суровини и вместо това използва рециклирани тъкани и мъртви материали.
PETER DO
View this post on Instagram
Преди да основе собствения си лейбъл, Питър До прекарва две години с дизайнерския екип на Céline под ръководството на Фийби Файло и след това с Дерек Лам. Стилът на собствената му марка е смарт и секси – той успешно изработва както строги костюми, така и нежни рокли. Това са дрехи за самоуверени жени.
Питър До все още не може да си позволи собствен магазин, но е въпрос на време това да се случи. В третата година от лансирането на марката продажбите достигнаха шест милиона долара – нелоши цифри за малък независим проект, който не получава външна помощ.
S.R. STUDIO. LA. CA.
View this post on Instagram
Художникът Стерлинг Руби стартира своя собствена марка, S.R. студио. LA. CA. през 2019 г., но той не е съвсем новак в модата. Повече от десет години той си сътрудничи с Raf Simons. През 2008 г. той изрисува магазина на Raf Simons в Токио, през 2014 г. пуска съвместна колекция с белгийския дизайнер (Раф твърди, че тя е една от най-успешните му колекции в кариерата му), помага на Симонс с Dior Couture и с интериора на централата на Calvin Klein.
Сегашният му бранд е разделен на четири линии – обичайната конфекция, дрехи с ограничена серия от 50 бройки (Ed. 50), неща от ръчно боядисани тъкани (Soto) и единични артикули, почти предмети на изкуството (Unique). Цените на уникалните артикули започват от $15 000 – тук не става дума толкова за мода, а за колекционерски артикули, еквивалентни на картините на художника.
През 2021 г. Руби дебютира с колекция за висша мода на Седмицата на висшата мода в Париж, ставайки първият американски дизайнер, участвал в Седмицата на висшата мода от 2009 г. насам. Разбира се, работата на Стерлинг Руби не прилича на традиционната висша мода, но е същата ръчна изработка, макар и без перата и трудоемката бродерия.
Текст: Тереза Восканян
Снимки: Instagram