Настъпи сезонът на Resort и Cruise колекциите – времето, когато дизайнерите могат да развихрят въображението си отвъд главните модни сезони през март и септември.
Всички ги разглеждаме из Instagram фийда си, ала рядко се замисляме как се е зародил феноменът resort wear.
Защо са ни необходими отделни колекции, предназначени специално за ваканции и курорти – независимо зимни или летни? Не може ли просто да носим дрехите, които избираме за ежедневните си задължения? Всички знаем, че отговорът е: не.
Има определени кодове, които всички повтаряме при избора си за ваканционен гардероб – ярки принтове, флорални мотиви, ефирни материи.
Днес ще ви разкажем защо и как resort wear се превръща в един от най-устойчивите бизнес клонове в модната индустрия…
View this post on Instagram
За да дадем отговори на всички въпроси, трябва да върнем лентата около два века назад – в края на 19. век – когато започва да се пътува по-свободно, благодарение на техническия напредък през индустриалната революция.
Пред хората се отварят все повече възможности и начини да опознават света по-лесно и бързо, а тези, които разполагат с достатъчно възможности, получават много повече избор къде да прекарват времето си.
Когато настъпи зима, например, или пък твърде горещо лято, аристократите вече не са задължени да прекарват времето си в родните си имения и резиденции, а имат възможността просто да избягат към някое от красивите европейски крайбрежия, където да се радват на лазурни плажове и богата култура – най-често в Южна Франция.
Когато настъпва Първата световна война обаче нещата вече не са толкова лесни. Пътуванията са ограничени, а заможните хора не спират да търсят развлечение – особено в Америка – тогава се създава и концепцията за т.нар. resorts.
View this post on Instagram
В Европа курортните и туристически дестинации се оформят някак естествено, спрямо природните дадености и културните особености на вече съществуващи градове.
В САЩ, от друга страна, започват да създават огромни хотелски комплекси там, където няма почти нищо освен благоприятни климатични условия или забележителен географски обект. Обществото се завръща към първичните си инстинкти за търсене на убежище, само че прибавя и лукса към уравнението. Така се създава и родоначалникът на resort wear модата – иконичният град Палм Бийч във Флорида.
View this post on Instagram
Глитератите на онова време започват да посещават курорта редовно, а редом с все по-стремглавото навлизане на модните списания и утвърждаването на celebrity културата, всички започват да се интересуват как се „облича” този екстравагантен и желан лайфстайл…
Тук е важно да припомним, че в началото на 20. век немалка част от дрехите все още се изготвят по поръчка, а висшата мода е строго haute couture. Дамската мода ready-to-wear е просто някакъв блян.
Сами можете да прецените колко време отнема създаването на една дреха. Допълнете го с факта, че дамите и господата по онова време сменят тоалета си за всяка различна дейност, която практикуват, и си представете как бихте се сдобили с различни визии за всяка една задача от препълнения ви ваканционен график, простиращ се поне из няколко седмици – по поръчка… Мисията невъзможна. Именно това отваря пазара за resort wear дамската мода.
View this post on Instagram
Resort wear залага преди всичко на практичност. Модните решения са колкото естетични, толкова и прагматични. Материите са лен, памук и коприна – за максимално удобство. Кройките са феерични и свободни, позволяващи свободно движение през целия ден. А онези дръзки, абстрактни и калейдоскопични принтове, за които си мислим, се превръщат в ключ към световната мода за италианския дизайнер Емилио Пучи. До днес те са все толкова атрактивни и обаятелни, а Pucci е първото име, което изниква в съзнанието на всеки, занимаващ се с resort wear.
View this post on Instagram
Иронично или не, ваканционната култура въобще не си почива и създава редица модни и културни феномени.
Коко Шанел, известна със своите модни революции, ала и с популяризирането на тена сред висшето общество, отваря свои бутици в известни курорти. Всички, разбира се, я следват и традицията големи имена в модата да предприемат тази стъпка продължава до днес.
Jacquemus отвориха свои бутици в Капри и Сен Тропе преди броени дни и взривиха социалните мрежи с емблематичните си кинематографски видеа.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Друга заслуга на resort wear е все по-мащабното популяризиране на панталона сред жените. Плажната пижама – комплект от феерична блуза и широк панталон от една и съща материя – е сред първите платформи за женската (р)еволюция в носенето на панталони.
View this post on Instagram
Историята на resort wear продължава да се пише старателно от брандове като: Missoni, Etro, Dolce & Gabbana и Pucci, които не спират да бранят изконната визия за това какво трябва да носи ваканционното облекло – жизнерадост, цвят и дързост.
Игриви принтове, чанти от рафия, модели, изплетени на една кука, райета, ресни и шифони предстои да изпълнят курортите, а дори и градските улици.
Resort wear е бодрият моден ескейпизъм, който отваря гардероба (и сърцето) на всеки един от нас за нещо, което да ти припява, даже само от кройката:
Забави, забави
По-полека забави, забави.
View this post on Instagram
Текст: Наско Фотев
Снимки: Instagram