Не можеш да си творческия директор на Versace предпазливо. Сексапилът, провокацията, дързостта и самочувствието са внедрени в лексикона на бранда и нищо по-малко от това не се толерира.
Дарио Витале, новият креативен двигател зад италианския powerhouse, несъмнено има смелостта и потенциала да поеме тежката задача.
Първата му колекция за марката, представена на Седмицата на модата в Милано преди броени часове, демонстрира, че Витале знае как се прави – поне според половината модна общност.
Вижте тази публикация в Instagram.
Защо половината? Защото веднага след шоуто социалните мрежи избухнаха в дебат: do we love it or do we hate it? И сякаш няма средно положение.
Единственото твърдение, зад което всички заставаме без капка съмнение е: Дарио Витале знае как да накара кучетата да лаят.
Вижте тази публикация в Instagram.
Дизайнерът заема позицията си в особено интересно време за Versace. Към момента компанията е в процес на продажба към Prada Group, но това не би следвало да е драма за Витале, като имаме предвид факта, че съвсем доскоро бе дизайн директор на womenswear за Miu Miu.
Големите очаквания към него идват по-скоро от факта, че е първи творчески директор, които не носи фамилията Версаче.
Вижте тази публикация в Instagram.
Марката дълги години стоеше твърдо зад семейните си ценности и не предвиждаше странична намеса във вземането на важните решения.
След нелепата смърт на основателя и визионер на бранда – Джани Версаче – през 1997, неговата сестра Донатела бе начело 28 години. Почти три десетилетия по-късно обаче нещата вече са различни – и в креативен, и в бизнес аспект, а нуждата от промяна, съответстваща на новия дневен ред в модата, е осезаема.
Така през април 2025 разбрахме, че Дарио Витале, с предходен опит в Miu Miu, Bottega Veneta и DSquared2, застава начело…
Вижте тази публикация в Instagram.
Митологията започнала, когато боговете и богините се уморили от връзки помежду си и слезли от планината Олимп, за да се разходят сред хората. Не става дума само за вечерни рокли до пода. Правим го малко по-реално. Имам много приятели, които биха умрели да носят бродирана кожена жилетка, но за да отидат на дискотека, не на Met Gala. – разказва за вдъхновенията си Витале.
Вижте тази публикация в Instagram.
Референциите му действително са дистанцирани от прекалената high end претенция. Насочва се към ядрото – Джани Версаче: неговата естетика, носимост и обаяние, като преплита разказа си с личната история: собствената му майка, колекционирала дизайните на Версаче от 80-те. Витале разглежда бранда като лично усещане, но и част от масовата култура. То е почти като Coca Cola. Всички знаят Versace. – казва самият Витале пред пресата.
Вижте тази публикация в Instagram.
Ярките чино панталони бяха с висока талия и пристегнати с катарама. Драпирани рокли с цилиндрични рамене падаха изключително ниско на гърба и разкриваха бельото на Versace. Блестящи, едва прикриващи рокли с дълбоки цепки се впиваха по моделите, а кожени жилетки, отрупани със злато, показаха на публиката, че Витале отлично разбира от какво жадува клиентът на Versace. – пише Александра Хилдрет, Fashion News Editor в ELLE US.
Вижте тази публикация в Instagram.
Наслояването на дрехи или т.нар. layering също заемаше важно място.
Имаше правило, когато бях дете – когато се обличаш, винаги носиш тениска, риза и пуловер. За мен това е основата на всеки гардероб, на самото обличане всеки ден. Наслагването, когато е направено с намерение, може да придаде дълбочина, текстура и интрига на една визия, вместо просто да бъде класическо и консервативно. Исках да създам нещо много секси от това. – разказва още дизайнерът.
Вижте тази публикация в Instagram.
Ако трябва да застана от едната страна на онлайн барикадата, изградена около премиерната колекция на Витале за Versace, то ще е we love it.
Със сигурност има дълъг път до изграждането на собствена разпознаваема естетика (към момента наблюдаваме по-скоро Prada x Miu Miu x Versace, вероятно в резултат на дългогодишната му работа с Миуча Прада), но поне аз вярвам, че ни очакват любопитни и по-цветни цветни сезони.
Ние ще следим изкъсо, а вие ще може да оценявате колекциите в Instagram профила ни – @fashion_inside_bg.
Текст: Наско Фотев
Снимки: Instagram

Chanel в Ню Йорк: къде, ако не в метрото
Коледа с Tommy Hilfiger: стайлинг идеи за него и нея
Тренд радар: фланел риза около кръста