Великден е тук. Време е за food coma от козунаци; боядисване на яйца, следвайки сложни методи; дълги семейни обяди и сладки великденски зайчета навсякъде.
Използваме повода, за да ви разкажем именно за тях – зайчетата – и дългата им връзка с модата. Дори и незадължително великденски, те са се утвърдили като устойчив моден символ.
Отвъд най-лесната асоциация за секси Playboy bunny, дизайнерите използват мотива от години, за да обрисуват своите идеи….
За връзката между модата и зайчетата – в следващите редове.

Vivienne Westwood, есен-зима 1995, ready-to-wear
Символът на заека може да се интерпретира по множество начини. Различните епохи и култури приписват на зайците различни конотации в човешкото въображение. Те се превръщат в обект на интерес за изобразителните изкуства, литературата, фолклора, модата.
Днес дългоухите животинки носят със себе си редица конотации: плодовитост, просперитет, невинност, нежност, уязвимост, бързина… Многопластовият символ на заека прескача границите на религии и националности и се превръща в универсален извор на вдъхновение. Модата, разбира се, ползва всичко това, за да обогати своят концептуален и комерсиален потенциал.

Louis Vuitton, есен-зима 2009, ready-to-wear
Символиката обаче не ограничава ползването на зайци за модни цели.
Ангорската вълна, произвеждана от козината на специална порода зайци, е един от ключовите проблеми на индустрията, с който се борят организации за защита на животните като PETA. Според данните им: 90% от ангорската вълна се добива от заешки ферми в Китай. Условията, в които са принудени да оцеляват животните, са ужасяващи, а начинът, по който се добива вълната – варварски. След изследванията на организацията над 400 марки за бърза и висша мода спират да ползват ангорска вълна, но проблемът все още не е напълно изкоренен.
Даваме платформа на тези данни, защото не трябва да забравяме, че в модната индустрия нищо не е розово. Пътят към етичността се прокарва от гласността.

Comme des Garçons, есен-зима 2013, menswear
От Playboy, през Бъгс Бъни и Белият заек от Алиса в страната на чудесата, до великденските зайчета – мястото на зайците в модната индустрия трябва да се ограничи само до moodboard-a и концепцията.
Ето и някои от добрите алтернативи, в които животните остават само вдъхновение, а не материал. Впечатляващи моменти от подиума, записали в историята още една причина зайците да са част от модната иконография.

Undercover, есен-зима 2013, ready-to-wear

Thom Browne, есен-зима 2014, menswear

Prada, пролет-лято 2016, menswear

Rick Owens, есен-зима 2017, ready-to-wear

Gucci, пролет-лято2018, ready-to-wear

Moschino, resort 2018

Marni, есен-зима 2020, ready-to-wear

S.S. Daley, пролет-лято2023, ready-to-wear
Текст: Наско Фотев
Снимки: Getty Images

Chanel в Ню Йорк: къде, ако не в метрото
Коледа с Tommy Hilfiger: стайлинг идеи за него и нея
Тренд радар: фланел риза около кръста