Зайчета и мода: вдъхновение или проблем

Великден е тук. Време е за food coma от козунаци; боядисване на яйца, следвайки сложни методи; дълги семейни обяди и сладки великденски зайчета навсякъде. 

Използваме повода, за да ви разкажем именно за тях – зайчетата – и дългата им връзка с модата. Дори и незадължително великденски, те са се утвърдили като устойчив моден символ. 

Отвъд най-лесната асоциация за секси Playboy bunny, дизайнерите използват мотива от години, за да обрисуват своите идеи…. 

За връзката между модата и зайчетата – в следващите редове. 


Vivienne Westwood, есен-зима 1995, ready-to-wear


Символът на заека може да се интерпретира по множество начини. Различните епохи и култури приписват на зайците различни конотации в човешкото въображение. Те се превръщат в обект на интерес за изобразителните изкуства, литературата, фолклора, модата. 

Днес дългоухите животинки носят със себе си редица конотации: плодовитост, просперитет, невинност, нежност, уязвимост, бързина… Многопластовият символ на заека прескача границите на религии и националности и се превръща в универсален извор на вдъхновение. Модата, разбира се, ползва всичко това, за да обогати своят концептуален и комерсиален потенциал. 


Louis Vuitton, есен-зима 2009, ready-to-wear


Символиката обаче не ограничава ползването на зайци за модни цели. 

Ангорската вълна, произвеждана от козината на специална порода зайци, е един от ключовите проблеми на индустрията, с който се борят организации за защита на животните като PETA. Според данните им: 90% от ангорската вълна се добива от заешки ферми в Китай. Условията, в които са принудени да оцеляват животните, са ужасяващи, а начинът, по който се добива вълната – варварски. След изследванията на организацията над 400 марки за бърза и висша мода спират да ползват ангорска вълна, но проблемът все още не е напълно изкоренен. 

Даваме платформа на тези данни, защото не трябва да забравяме, че в модната индустрия нищо не е розово. Пътят към етичността се прокарва от гласността. 


Comme des Garçons, есен-зима 2013, menswear


От Playboy, през Бъгс Бъни и Белият заек от Алиса в страната на чудесата, до великденските зайчета – мястото на зайците в модната индустрия трябва да се ограничи само до moodboard-a и концепцията.

Ето и някои от добрите алтернативи, в които животните остават само вдъхновение, а не материал. Впечатляващи моменти от подиума, записали в историята още една причина зайците да са част от модната иконография. 


Undercover, есен-зима 2013, ready-to-wear


Thom Browne, есен-зима 2014, menswear


Prada, пролет-лято 2016, menswear


Rick Owens, есен-зима 2017, ready-to-wear


Gucci, пролет-лято2018, ready-to-wear


Moschino, resort 2018


Marni, есен-зима 2020, ready-to-wear


S.S. Daley, пролет-лято2023, ready-to-wear


Текст: Наско Фотев

Снимки: Getty Images

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

Short White Fringed Party Dress

Къса бяла рокля с ресни от Merlenne

Препоръки от седмицата

Semi-Sheer Burgundy Dress

Полупрозрачна рокля в бургунди от Merlenne

Препоръки от седмицата

Woolen White Coat

Вълнено палто в бяло от Merlenne

Препоръки от седмицата

Mid-Lenght Wool Trousers от Merlenne

  Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Кожата, като втора кожа.

Ако сте пропуснали
Най-четени