Credit: Festival de Cannes
Само дни преди да станат ясни носителите на „Златна палма“ тази година, подбрахме няколко от заглавията на фестивала в Кан, които заслужават вниманието на киноманите.
„Убийството на свещен елен“ (The killing of a sacred deer)
Лентата на режисьора Йоргос Лантимос с официална премиера през ноември е едно от интригуващите заглавия в основната програма на фестивала в Кан. Копродукцията на Англия и Ирландия е събрала впечатляващ актьорски състав, който направо гали окото. Алисия Силвърстоун, Никол Кидман, Колин Фарел са само част от звездите в лентата и автентично предлагат историята на младеж, който преследва кариерата на хирург, но проблемите в семейството му предизвикват неочаквани обрати.
„Хикари“ (Сияние)
Филмът по сценарий и режисура на Наоми Кавазе е следващото заглавие, което привлече вниманието ни. Френско-японската копродукция разказва за срещата на Мисако – писател, която създава филмови версии за незрящи хора и фотографа Накамори, който постепенно губи зрението си. Заедно те се учат да видят сиянието на света, който е невидим за очите.
„Историите на семейство Мейеровиц“ (The Meyerowitz Stories)
Филмът на американския независим режисьор Ноа Бомбах също е сред предложенията, които заслужават внимание и са в основната програма на фестивала. И тук блестят имената на големия Дъстин Хофман, както и талантливите комици Адам Сандлър и Бен Стилър. Тримата търсят връзката в семейните си отношения между баща и синове, както и между двама братя, които както знаем често излизат извън контрол.
„Роден“ (Rodin)
Биографичният филм за великия творец също намира място сред претендентите в основната филмова надпревара. Действието се развива през 1880 година, когато Роден е на 40 години и най-накрая получава първата си държавна задача: създава „Портите на Ада“, съставени от фигури. Някои от тях се превръщат в неговите най-велики произведения, като „Целувката“ и „Мислителят“. Пътят му споделя Роуз, която е до него в живота, както и една от талантливите му студентки Камил Клодел, която пък става негов помощник и владетелка. Десетелитетието, прекарано с нея е изпълнено със страст, взаимно възхищение и партньорство. След раздялата Роден се сблъсква едновременно с отхвърлянето и ентусиазма, провокиран от чувствеността на неговите творби, и неговия Балзак, неоценен през целия му живот, с който създава повратна точка в модерната скулптура.
„Измамени“ (The Beguiled)
Американският трилър е по сценарий и режисура на София Копола, която поставя сюжета в южняшкия девически интернат по времето на Гражданската война. Необходимо ни беше да проверим няколко пъти, но грешка няма. И тук като в „Убийството на свещен елен“, Никол Кидман и Колин Фарел са в главните роли, само че историята допълват Кирстен Дънст и Ели Фанинг.
„Без любов“ (Loveless)
Копродукцията на Русия, Франция, Белгия и Германия се смята за един от основните фаворити на тазгодишното издание на фестивала в Кан. Драматичната история разказва за края на една любов и развода между главните герои, които бързат да започнат новия си живот далеко един от друг в следващите си връзки, независимо, че и те са недостатъчно пълноценни.
120 удара в минута (BPM (Beats per minute)
Френското заглавие е и другият филм, спряган за носител на Златна палма в юбилейното 70-то издание на фестивала в Кан. Това обаче ще разберем на 28 май. Историята насочва вниманието на публиката към началото на 90-те, когато започва да се вижда погрома на СПИН върху хората. Активистите в Париж умножават усилията си, за да преобърнат всеобщото безразличие, като даже са готови да жертват живота си.
„Посоки“ (Directions)
След повече от три десетилетия, това е единият от двата български филма, които намират място в категорията „Особен поглед“ на престижния кинофестивал. Това е и поредното признание за таланта на режисьора Стефан Командарев, който вече заслужи овациите на публиката със „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“ и „Съдилището“. Този път сюжетът се развива в пет таксита по софийските улици, които пресъздават и пет различни житейски истории.
„Уестърн“ (Westеrn)
Филмът е съвместна продукция между Германия, България и Австрия. Лентата е съвременен дуел между двама мъже, но не в Дивия Запад, а на строителна площадка в Германия.
Така видяхме тазгодишния кинофестивал в заглавия. Определено има какво да разкажат творците в седмото изкуство, дори и 70 години по-късно. За нас е удоволствието от филмите, които са създали.
Текст: Ивайла Влахова
Снимки: Festival de Cannes