Розовият данък и защо дамите харчат повече от мъжете

x

Имате ли си любим парфюм? А може би червило? Сигурни сме, че си имате и любима дреха! Например някоя ефирна рокля, а сигурно сте фенове и на обувките. Е, момичета, познайте какво – ние също. И заради това постоянно сме в търсене на модни новини и находки. Тъй като последните понякога са в конфликт с бюджета ни, се поинтересувахме защо цените на артикули за нежния пол са по-високи от тези на мъжките артикули. Отговорът е просто защото сме дами.



Доста малко хора в България за запознати с така наречения розов данък. Има се предвид практиката дамите да се таксуват повече за продаваните им продукти (които често са розови), отколкото мъжете, употребяващи същите продукти. Това включва и специфични за жените артикули, които биха се считали потребни за медицински нужди, като например тампони. Те, както и всички останали изделия, свързани с онзи период от месеца, също така се смятат за луксозни. Това е така, защото само дамите използват подобна продукция, а мъжете – не. И въпреки че ние се нуждаем от даден продукт ежемесечно, това не е повод той да се счита за обикновен. Чувстваме се истински специални.



Розовият данък не е нов; всъщност той съществува от десетилетия. Създаден е, когато САЩ изготвя данъчната си система за продажби между 30-те и 60-те години на миналия век. „Това беше съвсем различен свят в момент, когато [законодателите] определяха кои продукти да облагат и кои не“, казва Laura Strausfeld, съосновател на PeriodEquity.org. „Съществуваше един свят, в който само мъжете в семействата работят, а жените остават у дома.“ С други думи, в старите времена тези разходи се поемат от общото домакинство. Днес те често се поемат само от жените, споделя още Strausfeld. Според нея такси, плащани на времето от издържащия домакинството, в момента преминават изцяло върху плещите на дамите заради напредъка на нежния пол в политическо, икономическо и социално отношение. Именно защото жените днес могат да бъдат вицепрезиденти на фирма или световно известни актриси – могат и сами да си плащат надценка на стоките, които си купуват.

Ето – имало е и периоди, когато дамите не са работили. Обаче в залеза на XIX век все пак е установен данък за артикули, продавани само на жени. Страните, където този розов данък е наложен и доста популярен, са Америка, Австралия, Англия и половината страни, членки на Европейския съюз. 10 държави от ЕС продължават да прилагат стандартен ДДС „тампон“ данък, увеличен до невероятните 27%, на санитарни кърпи и тампони, както и предмети като бижута, вино, бира и цигари.



Има и други обяснения защо розовият данък съществува. Едно от тях е, че тарифите върху вноса на облекло за жените например са по-високи. Друга мярка за това е фактът, че дизайнът на потребителски стоки за жените често е по-сложен. Например вместо обикновена самобръсначка ние бихме си купили розова такава. В този случай цветът е допълнителен разход, който после си доплащаме. Замисляме се обаче – виното не е разделено на мъжко и дамско, нали?

В по-големи страни като САЩ, Великобритания и Австралия розовият данък е повод за протести. Там масово е разпространено вярването, че този данък е еквивалент на полова дискриминация. Може би дамите в тези страни не биха възроптали толкова, ако печелеха също толкова пари, колкото и мъжете. Много проучвания показват, че женското население в тези икономически развити страни е по-ниско платено от мъжкото. Изследванията се провеждат сред мъже и жени на едни и същи професионални позиции.



Темата за розовия данък е изключително непопулярна в България. Информация за българско производство или дори внос, обложени с тази такса, почти не се намира. Малкото прочувания за българската търговия и консуматор се базират на обратна връзка от потребителите на определени стоки. През март Капитал и Нова телевизия публикуваха материали, свързани с розовия данък, но нито един от двата източника не базира информацията си на целеви изследвания на българския пазар. Все пак е известен напредък, че у нас вече се говори по тази тема.

Често оправданието за по-високите цени на женската стока е, че ние – момичетата, обичаме да купуваме повече и го правим от емоционална подбуда. Е, научно доказано е, че всеки човек купува въз основа на емоции, нищо друго. Та, защо нежния пол е обект на агресивни данъчни атаки? Продължаваме да търсим отговора, а и ви каним да споделите вашето мнение, дами. Утре не забравяйте да си подготвите и емоциите за шопинг, не само портфейла.

Текст: Мила Стоянова

Снимки: Instagram

 

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Препоръки от седмицата
Препоръки от седмицата

Коктейлна рокля Dawnana Regular Fit от ROTATE

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Дамска чанта CP120 Черен от Coach

  Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Дяволът е в детайлите.

Ако сте пропуснали
Най-четени