Имате ли си любим парфюм? А може би червило? Сигурни сме, че си имате и любима дреха! Например някоя ефирна рокля, а сигурно сте фенове и на обувките. Е, момичета, познайте какво – ние също. И заради това постоянно сме в търсене на модни новини и находки. Тъй като последните понякога са в конфликт с бюджета ни, се поинтересувахме защо цените на артикули за нежния пол са по-високи от тези на мъжките артикули. Отговорът е просто защото сме дами.
Доста малко хора в България за запознати с така наречения розов данък. Има се предвид практиката дамите да се таксуват повече за продаваните им продукти (които често са розови), отколкото мъжете, употребяващи същите продукти. Това включва и специфични за жените артикули, които биха се считали потребни за медицински нужди, като например тампони. Те, както и всички останали изделия, свързани с онзи период от месеца, също така се смятат за луксозни. Това е така, защото само дамите използват подобна продукция, а мъжете – не. И въпреки че ние се нуждаем от даден продукт ежемесечно, това не е повод той да се счита за обикновен. Чувстваме се истински специални.
Розовият данък не е нов; всъщност той съществува от десетилетия. Създаден е, когато САЩ изготвя данъчната си система за продажби между 30-те и 60-те години на миналия век. „Това беше съвсем различен свят в момент, когато [законодателите] определяха кои продукти да облагат и кои не“, казва Laura Strausfeld, съосновател на PeriodEquity.org. „Съществуваше един свят, в който само мъжете в семействата работят, а жените остават у дома.“ С други думи, в старите времена тези разходи се поемат от общото домакинство. Днес те често се поемат само от жените, споделя още Strausfeld. Според нея такси, плащани на времето от издържащия домакинството, в момента преминават изцяло върху плещите на дамите заради напредъка на нежния пол в политическо, икономическо и социално отношение. Именно защото жените днес могат да бъдат вицепрезиденти на фирма или световно известни актриси – могат и сами да си плащат надценка на стоките, които си купуват.
Ето – имало е и периоди, когато дамите не са работили. Обаче в залеза на XIX век все пак е установен данък за артикули, продавани само на жени. Страните, където този розов данък е наложен и доста популярен, са Америка, Австралия, Англия и половината страни, членки на Европейския съюз. 10 държави от ЕС продължават да прилагат стандартен ДДС „тампон“ данък, увеличен до невероятните 27%, на санитарни кърпи и тампони, както и предмети като бижута, вино, бира и цигари.
Има и други обяснения защо розовият данък съществува. Едно от тях е, че тарифите върху вноса на облекло за жените например са по-високи. Друга мярка за това е фактът, че дизайнът на потребителски стоки за жените често е по-сложен. Например вместо обикновена самобръсначка ние бихме си купили розова такава. В този случай цветът е допълнителен разход, който после си доплащаме. Замисляме се обаче – виното не е разделено на мъжко и дамско, нали?
В по-големи страни като САЩ, Великобритания и Австралия розовият данък е повод за протести. Там масово е разпространено вярването, че този данък е еквивалент на полова дискриминация. Може би дамите в тези страни не биха възроптали толкова, ако печелеха също толкова пари, колкото и мъжете. Много проучвания показват, че женското население в тези икономически развити страни е по-ниско платено от мъжкото. Изследванията се провеждат сред мъже и жени на едни и същи професионални позиции.
Темата за розовия данък е изключително непопулярна в България. Информация за българско производство или дори внос, обложени с тази такса, почти не се намира. Малкото прочувания за българската търговия и консуматор се базират на обратна връзка от потребителите на определени стоки. През март Капитал и Нова телевизия публикуваха материали, свързани с розовия данък, но нито един от двата източника не базира информацията си на целеви изследвания на българския пазар. Все пак е известен напредък, че у нас вече се говори по тази тема.
Често оправданието за по-високите цени на женската стока е, че ние – момичетата, обичаме да купуваме повече и го правим от емоционална подбуда. Е, научно доказано е, че всеки човек купува въз основа на емоции, нищо друго. Та, защо нежния пол е обект на агресивни данъчни атаки? Продължаваме да търсим отговора, а и ви каним да споделите вашето мнение, дами. Утре не забравяйте да си подготвите и емоциите за шопинг, не само портфейла.
Текст: Мила Стоянова
Снимки: Instagram