Има един риалити формат, който дълги години беше силно подценяван и присъстваше само един лидер в ефира. Темата за модата остана някак встрани и екраните бяха превзети от предавания за готвене, оцеляване, преобразяване на домове и дори шефове под прикритие. Само и единствено “Project Runway” задоволяваше повече от 15 години глада за модно риалити в световен мащаб.
View this post on Instagram
През последните месеци обаче се случи голямо раздвижване в тази сфера и на хоризонта се появиха 2 нови риалити програми, в центъра на които е любимата ни мода. И двете се излъчват в онлайн стрийминг платформи, но това всъщност е само бонус в натовареното ни за внимание ежедневие. И най-важното – да имаме избор.
Днес правим бърз преглед на Топ 3 риалити шоутата, които този сезон привлякоха погледите ни и даваме насоки кои са силните и слабите и страни. А на вас остава приятната задача да решите кое заслужава вниманието ви и кое skip бутона.
View this post on Instagram
Сезон 18 на Project Runway и дебютите на Making The Cut и Next in Fashion най-после създадоха конкуренцията, за която отдавна зрителите мечтаеха. И съвсем нормално, всяко едно от трите шоута се постара да извади своите козове и да се опита да бъде най-зрелищно и бляскаво. Въпреки това някои от основните правила на жанра останаха непроменени и се повториха като copy-paste в продукциите.
ВОДЕЩИТЕ
И този сезон, Project Runway беше дирижиран от супермодела Карли Клос и дизайнера Крисчън Сириано. Двамата се доказаха като добър тандем и въпреки диспропорцията във височината им (Карли е с няколко глави над Крисчън), екранната химия между двамата работи добре.
View this post on Instagram
В Making The Cut видяхме завръщането на друга класическа двойка – Хайди Клум и Тим Гън, които дълги години бяха звездите на Project Runway. Двамата се познават добре, имат чудесно чувство за хумор и по свой начин оформят баланса в шоуто.
View this post on Instagram
Колкото до Next in Fashion, там главните роли са поверени на британската фешън икона Алекса Чънг и модния експерт Тен Френс. Като стереотип двамата повече се приближават до водещите на Project Runway и определено е добре да им дадем малко толеранс предвид факта, че това е едва Сезон 1 на шоуто.
View this post on Instagram
ЖУРИТО
Тук трите риалитита се опитват да се разграничат и всяко да поеме в своя посока. Project Runway залага на добре разработената си схема с постоянно жури (Хайди Клум, дизайнерът Brandon Maxwell, главният редактор на американското издание на ELLE Nina Garcia и журналистът Elaine Welteroth) + един гост-съдия във всеки епизод. Това са дизайнери, актьори, музиканти, като цяло хора с афинитет към стила и модата.
View this post on Instagram
Making the cut избраха да следват стратегия с постоянно жури – в него отново влиза водещата Хайди Клум, супермоделът Наоми Кембъл, актрисата и дизайнер Нина Ричи, модният редактор Carine Roitfeld и дизайнерът Joseph Altuzarra. Комбинацията е интересна и определено дава сериозно поле за изява на Наоми Кембъл, която успешно защити репутацията си на жена с остър език и доста критично отношение, което участниците бързо усетиха на собствен гръб.
View this post on Instagram
В Next in fashion водещите освен ментори са и част от журито. Останалите в него са звездният стилист и моден редактор Elizabeth Stewart, както и Jason Bolden, който може би познавате от други Netflix програми. А инстаграм модният редактор Eva Chen се появява само в премиерния епизод и за големия финал.
УЧАСТНИЦИТЕ
Тук може би е една от най-сериозните разлики между трите предавания. Да, всички участници са дизайнери, но във всяко едно от тях те са на различно ниво. Най-начинаещите са в Project Runway. Шоуто запазва почерка си да дава старт и достъп до голямата сцена на талантливи дизайнери от цяла Америка, като нито един от тях обаче не е име в своята област, а някои, макар й много талантливи, се занимават с мода съвсем отскоро.
View this post on Instagram
Next in fashion наистина минава на следващото ниво. От една страна в него участват хора от цял свят, от друга някои от тях вече са работили за големи модни гиганти или дори са направили свой собствен бранд. Повечето все още търсят своето място в индустрията и инвестират в себе си.
Най-сериозните играчи са в Making The Cut. Тук всеки един от участниците вече има свой собствен бранд и идеята на шоуто е да открие следващата голяма сензация в модния бизнес. Ето защо повечето от задачите са насочени към визия, стратегия и презентация, а не толкова към конкретни шивашки умения.
View this post on Instagram
НАГРАДИТЕ
Най-скромни в това отношение са Next in Fashion – “само” 250 000 долара и възможността да продаваш своите дизайни в Net-a-Porter.
Традиционно Project Runway и този сезон даваше наградата от 300 000 долара, менторство от гилдията на Американските дизайнери и участие на страниците на списание ELLE.
Making the cut определено демонстрираха голям бюджет, което си пролича не само от локациите в шоуто – Ню Йорк, Париж, Токио, но и от наградата за победителя – 1 милион долара, негова колекция, която да се продава в Amazon и менторска подкрепа за развитие на бранда му. Апетитен пакет за всеки дизайнер.
View this post on Instagram
И трите предавания имат своята уникалност и може би е само въпрос на личен избор и симпатия кое би ви допаднало повече. Но дори и да сте от заклетите фенове на Project Runway, дайте шанс и на останалите две – ще се изненадате, че може да откриете нови аспекти на модното риалити, които до момента са ви липсвали, без дори да подозирате.
Текст: Елена Петров
Снимки: Instagram