Слънцето се процежда през високите витрини на малкия, но изискан бутик, сгушен между тежките фасади на един от най-оживените булеварди в града. Навън трамваите звънят приглушено, а хората минават с привидно забързани стъпки, вплетени в рутината на ежедневието. В малката модна крепост AURÉLINE обаче времето сякаш забавя ход. Светлината рисува меки сенки по подредените редове дрехи, а въздухът носи фин аромат на прясно изпечено кафе.
Пространството говори тихо, но ясно – за естетика, индивидуалност и спокойствие. Това е място, където човек може да избяга от хаоса навън и да си позволи лукса на миговете, в които мисли само за себе си. Между тези изящни детайли ме посреща Ивилина Щерева – с топла усмивка и излъчване, носещо духа на самия бутик. С увереност и лекота, тя ме кани в нейния свят – свят, в който всяко парче плат има история, а всяка дреха – душа.
Ивилина стои зад AURÉLINE – бранд, който въплъщава философията на непреходната елегантност и вниманието към детайла. Всеки модел от колекциите й носи идея за вечност и устойчивост, съчетавайки минималистичен дизайн с деликатни, но силно въздействащи акценти. „За мен дрехата е повече от материя – тя е продължение на личността.“ казва тя, докато ме води между редовете с най-новите творения.
Как бих описалa своята дизайнерска философия?
– Аз създавам дрехи за нея – жената, в цялата й красота и форми. Фокусирана съм върху устойчивост и елегантен стил, който подчертава женската красота.
От къде започна страстта ти към модата и дизайна?
– От съвсем малка. Съсипвах роклите на майка ми, за да шия рокли на куклите си. Смея да твърдя, че ми се получаваха доста добре (смее се). В по-късен етап създавах модели за себе си за различни поводи. През годините съм правила бижута, дрехи, аксесоари. А в тийнейджърска възраст си бях създала цели два бизнеса с тези хобита. В студентските ми години започнах стаж в немска фирма, в която се занимавах с графичен дизайн и обработка на снимки за списания и каталози на известни марки за дрехи, както и ръководене на малък екип от хора. Оттам придобих огромен опит, който ми е полезен и до днес.
Как изглежда жената, която избира да носи дрехите на твоя бранд?
– Независима, изградила себе си жена, знаеща какво иска. Тя е интелигентна и с високи критерии. Времето й е ценно и няма време да се чуди какво да облече всеки ден, затова избира капсулни елементи за гардероба си в неутрални цветове и качествени материи, каквито AURÉLINE предлага.
Кои са цветовете и текстурите, с които предпочиташ да работиш и как ги комбинираш в колекциите си?
– Залагам на неутралната гама и нежни пастелни цветове. Естествените материи като вълна, кашмир, коприна, лен и памук са неизменима част от нашите колекции. При нас рядко може да видите геометрични форми или принтове. Харесва ми да съчетавам различни текстури като сатен и плетиво например. Според мен се получава красив контраст с доза женственост.
View this post on Instagram
Следиш ли тенденциите и водиш ли се по тях?
– Разбира се, всяка година проучвам кои цветове, материи и кройки ще бъдат актуални, но въпреки това рядко се влияя от това. Създавам модели, които не избледняват със следващия тренд, а напротив, остават актуални във времето. Залагам на висококачествени материи и неутрални цветове, като при всяка колекция добавям щипка цвят.
Кои са дизайнерите, които са оказали най-голямо влияние върху твоя стил?
– Никога не съм следвала зорко работата на някого конкретно, но със сигурност е имало дизайнери, които са ми повлияли във времето. Истински фен съм на модни гиганти като Dior, Céline и MaxMara. Те са достигнали ниво, при което голяма част от хората не могат да си ги позволят, докато аз искам AURÉLINE да бъде и да остане достъпен лукс, до който повече хора да могат да се докоснат.
Днес много се говори за slow fashion? Има ли място устойчивостта в твоята работа като дизайнер?
– При нас всеки модел се изработва на ръка и с внимание от нашите опитни шивачи. Работим изцяло в етична и спокойна среда. Старая се AURÉLINE да бъде синоним на високо качество и устойчивост, затова и вървим в посока създаване на дрехи само от естествени материи, с колкото се може по-изчистен от изкуствени нишки състав. Не е заради „еко тренда“, а за благото на нашите тела и природата. Знаете ли, че и платовете имат определени вибрации, които действат пряко върху нашия организъм? Естествените влакна като лен, памук, коприна и вълна действат лечебно на тялото ни, докато изкуствените правят точно обратното, отслабват нашата енергия. Освен това и не позволяват на тялото да „диша”.
Можеш ли да опишеш типичния си творчески процес – от идеята до готовия продукт?
– Винаги избирам първо платовете. От тях ми идва музата за моделите. Концепцията на бранда е „капсулен гардероб”, така че винаги се старая да имам поне по един елемент от него в колекциите си. Например, винаги поддържаме сатенените поли и топове в неутрални цветове, защото те са база, върху която можеш да стъпиш, за да създадеш различни визии. Всеки сезон избирам неутралната гама цветове при сатенените дрехи, като добавям цвят за разкош, който дава тон на останалите модели за сезона.
Също така обичам да съчетавам дрехите в сезонната колекция, така че да могат да се носят и заедно. След като финализирам моделите, създаваме кройките и правим мостри на всеки един артикул. Доста често се налагат корекции, за да паснат перфектно. Готовите мостри ги тестваме чрез пране, гладене и носене и чак тогава ги пускаме в производство. Разбира се фотосесията е неизменна част от процеса. След като направя план за производството за сезона се заемам с маркетинговата част, където също е нужна доза креативност. Не ми е скучно.
Какви са основните предизвикателства, пред които се изправяш като български дизайнер?
– България е малка държава и според мен можем да я разглеждаме по два начина – като възможност за бързо развитие, заради липсата на много конкуренция, или като невъзможност за разрастване на бизнеса, поради малкия пазар. През годините забелязах, че тук лесно можеш да станеш разпознаваем, но е трудно да се задържиш, тъй като нишата ни не е голяма, а хората постоянно искат нещо ново. Иска се много труд и упорство, както и доверени партньори. Едно е сигурно – ако си добър, в това, което правиш, хората ще те оценят и клиентите ти ще нарастват.
View this post on Instagram
Умел сторителинг или качествен дизайн? Кое преобладава днес в модата? На какво разчиташ и наблягаш ти?
– Мисля, че в света в момента преобладава доста умело сторителинга. Колкото до нас, ние винаги залагаме на качеството. Все пак, какво ще се случи, ако клиент си купи веднъж от теб и не е доволен от качеството? Няма да се върне отново. Радвам се, че ние имаме много редовни клиенти, и то от самото начало, което ми подсказва, че все нещо правим правилно.
Има ли конкретни истории или преживявания, които стоят зад дрехите, които създаваш?
– Разхождайки се из римските улички едно лято, когато брандът беше още в зародиш, попаднах на специализиран магазин за ризи, които не се мачкат. Много бях впечатлена. Оказа се обаче, че ризите са само мъжки и нямат дамски модели. След многото бели ризи, които притежавах от fast fashion магазините и знаейки, колко трудно се гладят, си казах: „Това е гениално!“. Веднага си представих как създавам иновация за България (или поне за българските дизайнерски марки). Перфектната бяла риза, която да не образува гънки по време на носене и да няма нужда от гладене дори. А, ако може и да е модерна оувърсайз кройка, която да може да се носи по много начини и да пасва на повечето тела. Е, това си беше истинска мечта!
Започнах да издирвам такъв плат и как изобщо се постига това „нещо”, и след доста търсене открих перфектния партньор и до ден днешен, който произвежда за нас 100% памучна луксозна материя, обработена с non-iron технология, със сертификат за екологичност. Така че, смело мога да затвърдя едно клише – няма невъзможни неща, стига да ги искаш истински.
Помагат ли ти социалните медии в изграждането на твоя бранд?
– Да, определено. Ние започнахме с Instagram акаунт, качвайки красиви естетични снимки, в които се припознаваха много дами, в последствие които ни ставаха клиентки. На мен ми доставя удоволствие да снимам и голяма част от кадрите, които виждате в Instagram са направени от мен. Снимките са много важна роля в представянето онлайн на даден продукт, тъй като човек не може да пипне материята или да види на живо цвета. Към днешна дата, чрез съдържанието в социалните мрежи, се стараем да предаваме най-вече усещането от дрехите и как биха се чувствали в тях нашите клиенти.
Кои са детайлите или елементите, които са характерни за твоя стил?
– Харесвам изчистени линии, неутрални цветове и приятни на допир материи. Геометричните форми или щампи не ми допадат и едва ли някога ще ги видите в дрехите на бранда. Залагам най-вече на високото качество и най-вече усещането от дрехата върху кожата. Например всяка една вълнена прежда се подбира така, че да не боцка на кожата. За мен е важно как се чувстват жените, носещи AURÉLINE.
View this post on Instagram
Кои са най-важните уроци, които си научила досега в своята кариера?
– Да си отборен играч е всичко. Хората, с които работиш са най-важния фактор в твоя бизнес, за да бъде той успешен.
Кое е най-удовлетворяващото в това да си моден дизайнер?
– Да показваш частичка от себе си на света.
Ако можеше да върнеш времето назад – би ли избрала пак да тръгнеш по този път?
– Задавала съм си този въпрос и преди, и е имало моменти, в които сама не мога да повярвам през какво съм преминала и как изобщо съм се справила, но да, със сигурност бих избрала отново и отново това си призвание, особено заедно с хората около мен, които са важна част от бранда. Изключително вълнуващо е да погледнеш назад и да видиш колко дълъг път си извървял, но още повече, да знаеш, че тепърва започваш и имаш още много какво да учиш. Това ме амбицира.
Текст: Тереза Восканян
Снимки: личен архив