Из радикалното въображение на Константин Прозоров

В ранния следобед на един слънчев априлски петък, малко преди началото на Shapeshift Festival, имаме среща с Константин Прозоров – вълнуващ визуален артист, творящ в полето на дигиталния колаж. 

Безброй герои, мотиви, епохи и естетики се преплитат в работата му, която може да видим в кампании на Louis Vuitton, Gucci, Moncler… 



Роден е в Казахстан, живял е в Германия, но към момента твори в Париж – животът на Константин е толкова цветен и еклектичен, колкото са и колажите му. Когато си говорим обаче е съвсем спокоен, мил и деликатен събеседник. Можеш да прекараш часове с него без да ти доскучае. Почти час, след като диктофонът вече не работеше, с Константин все още си говорихме. И все пак, заслужава си да прочетете какво успяхме да уловим в интервюто…

Да започнем с причината да се срещнем – Shapeshift Festival. Какво Ви привлече да се присъедините към форума?

Водещата причина да съм тук е Мария – основателката на фестивала. Свърза се с мен през декември, за да ме покани. Поговорихме си около час-два в Zoom за връзките между технологиите и креативността, накъде се движат нещата. Усетих, че екипът е добър и реших да се присъединя. Исках да се срещна с нови хора, да преживея София – културата на града, възможността да се свържеш с всичко това е вълнуваща.



Как се разпознавате в Radical Imaginations темата? 

Темата е толкова обширна и може да се интерпретира по десетки начини. Но причината, която най-вероятно е накарала организаторите да ме изберат, е техниката, с която работя – колажът. 

Обикновено, когато си мислим за изкуството, в главата ни изниква рисуването, скулптурата – малко хора се сещат или дори знаят за колажа. Между другото, оказва се, че хората в Източна Европа са по-запознати с техниката, отколкото всички останали…  

Лично аз избрах да се занимавам с това, защото не изисква толкова знание – трябва ти само ножица, лепило и картинки. Въображението идва само. 

Креативността често може да изглежда като недостижимо качество, но това далеч не е така. Всеки може да се изразява чрез нея и не е нужно да си Рубенс или Пикасо, за да го правиш. Може да е аналогова, дигитална… Моята работа е като пъзел – взимаш парченца отвсякъде и създаваш цялата картина. Разбира се, адаптирано за времето. Кръстосваш техники, анимации, измерения, преживявания.



А как започна всичко? Разкажете ни малко повече за началото на кариерата Ви.

При мен всичко започна доста рано. Роден съм в Алмати, Казахстан и живяхме там, докато станах на единадесет. Учих доста изкуство в училище, традиционно изкуство. Това ти дава много технически умения, но и правила, с които да се съобразяваш – в създаването, в интерпретирането. Чувствах се лишен от творческата си свобода. Реших да уча в Мюнхен, където завърших Communication & Fashion Design – нещо, което е едновременно креативно, но и перспективно спрямо кариерни възможности. 

След като завърших, отново се преместих – този път в Париж. Работих за Condé Nast, където се роди идеята ми да се занимавам с колажи. Получавахме толкова много изображения в lookbooks – за материали, за комуникация, за клиенти. Чувствах, че живея в някакво „визуално замърсяване“. Хората инвестират много ресурси в създаването на тези прекрасни изображения, а впоследствие губят стойността си много бързо. Защо да не ги рециклираме, да създаваме нови светове с тях? 

Съвсем прост пример: не може да снимаш моден едиториал на Бахамите, когато си решиш, но с колажа можеш да го направиш супер лесно, създаваш тази въображаема реалност. 

Нямаше много хора с подобни идеи на пазара, затова реших да се пренасоча и да стана артист. С подкрепата на агенцията ми имах възможността да се срещна с множество творчески директори, които започнаха да се интересуват от това, което предлагам. И така все още продължавам да творя. Хората все още опознават изкуството ми, то все още ги обърква. Това, естествено, поддържа актуалността ти. 



И достигаме момента, в който работите за Moncler, Gucci, Louis Vuitton. Работата Ви откриваме в издания като Vogue, Harper’s Bazaar, L’Officiel. За някои подобно портфолио звучи наистина като радикално въображение. 

За мен също звучеше така. Техниката, с която аз работя, не бе използвана за комуникационни/ пазарни цели до момента – каквато е главната перспектива на тези марки и издания. Но с усиленото навлизане на социалните мрежи, където се видя, че хората много харесват работата ми, големите брандове започнаха да се свързват с мен за колаборации. 

Те ми изпращат изображения, визии, идеи, но впоследствие имам нужда от свобода. Това е колаборативен труд. Вдъхновявам се от колекциите, но ги преоткривам чрез собствените си наративи, позиционирам ги в нови светове. 

Този подход се оказа много успешен сред аудиторията и достигна до милиони хора. А все пак говорим за изкуство, не за видеа с танци или музика… Така започнаха да ми се доверяват. 

Излседвам ДНК-то им, но го концептуализирам в по-глобални и абстрактни теми. Комуникацията също е фундаментална. Абсолютно искрен съм във всичко, което правя с клиентите, за да може да достигнем до резултат, от който всички да са доволни.



В проектите Ви може да се забележи много любопитен контраст – между идеи, епохи, култури, естетики… Как се случва колажирането на една концепция? 

Има значителна разлика между това дали работата ми е лична, или е за клиент. В момента например работя върху роман, чийто сюжет колажирам. Ще се развива в 1984 г. и ще съчетава носталгия, популярна култура, разказване на лична история. Това е един супер дълъг процес, в който трябва да преведеш идеята си в курирана естетика.

Когато работя с клиенти, ги моля да ми изпратят идеи, mood board. Най-добре комуникирам визуално – това работя, това мога. Без значение, че говоря пет езика. 

След цялата визуална комуникация вече сядаме и изговаряме дали наистина виждам потенциал в проекта и дали ще мога да им предложа нещо, от което да сме доволни. Трябва да има много взаимно разбиране. 

В случаите, когато нещата са се получавали наистина добре, обикновено съм се доверявал на първичната си интуиция и чувство. Премислянето и задаването на безброй въпроси не води до никъде.



Какво определя майсторския моден storytelling според Вас? 

В моята работа, свързана с модния storytelling, разликата се проявява в това, че не подхождам от комерсиалната страна. Мисля, че това е водещата причина за успеха ми. Комуникирам модата не като продукт, а като обект на изкуството. Модата е разказана история. 

Подходът ми не е: „Виж, продавам ти това!“. Аз взимам продукта и го превръщам в главен герой в своеобразния филм, който създавам. Клиентите се привличат от възможността да участват в история, а не от способността да притежават нещо. Не искам да крещя в лицето ти да си купиш нещо, искам да станеш част от историята ми, ако се припознаваш в нея. Наричам го “artvertising“ (art + advertising). 



Въпросът на Fashion Inside: Избройте 3 неща, които са inside/ outside за Вас в момента. 

Inside: 

  – Да не преследваш трендове – в каквото и да е било. 

 – Да не гониш принадлежността към нещо, което не ти се получава естествено. 

 – Сам да създаваш правилата.

Outside:

  – Токсични хора. 

 – Бързането. 

 – Напрежението да разграфим животите си и да контролираме всичко.


Текст: Наско Фотеф

Снимки: Константин Прозоров

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

Ultramarine A-Silhouette Coat от Merlenne

  Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Mid-Lenght Wool Trousers от Merlenne

  Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Hug Me Coat in Soft Wool от Merlenne

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Barrel Jeans with Fringes от Merlenne

Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Елегантостта е в детайла.

Ако сте пропуснали
Най-четени