Мода за добро в Plus Zero Concept Store

x

Преди няколко дни, докато скролвах в Instagram, се появи кратко видео, обявяващо поредната благотворителна разпродажба на Plus Zero Concept Store. Инициатива, обединяваща мода и благотворителност, която магазинът поддържа и развива. Бързо решихме, че си заслужава да ви разкажем повече… 



Всеки, който се интересува от мода в България, е попадал на работата на Plus Zero Concept Store – в социалните мрежи или минавайки покрай магазина им на Позитано 1. (А вече и Revie by Plus Zero на Позитано 3.)

Днес ви срещаме с човека, стоящ зад всичко това –  Левтера Янис. Успяхме да откраднем час от графика й, изпълнен с непрекъснати телефонни разговори, координация на доставки и общуване с клиенти, за да ни разходи из любопитната история за това как се сбъдва смислената мода в България. 



Как се роди Plus Zero Concept Store?

Ами тръгна малко на шега… Започнахме с едно магазинче, което буквално беше 5 квадрата – по-интересни, селектирани неща –  в хотел „Вега“, в „Дианабад“. Хората започнаха да харесват това, което внасям. 

Срещу мен, в хотела, имаше едно помещение, където работеха счетоводителките – 15 квадрата. Помолих шефката на хотела да ми го даде и успях. Имах толкова много клиенти – приятели и познати, че дрехите не стигаха. Всички ми казваха: „Стоката ти не е за тук, а за центъра.“. Реших, че ще се хвърля във възможността. 

С мъжа ми знаехме, че ако намерим помещение за магазин, то трябва да го купим. Не искахме да сме под наем. Отне ни доста време да купим това пространство. 

Архитект Радина Гешева направи магазина, тя ни е клиент. Говорих с нея и й казах: „Искам да направим най-хубавия магазин в София! Без да жалим средства.“. Исках, когато клиентът влезе, да бъде очарован. Всички мебели са дизайнерски – всичко трябваше да кореспондира с дрехите, които предлагаме.  



Но не спирате да увеличавате мащаба. 

Първоначално портфолиото ни включваше 4-5 марки, впоследствие започна да се разширява. Непрекъснато добавям нови. Този сезон нова марка е Vivienne Westwood, за следващия ще добавим Kenzo. Към момента предлагаме 20+ марки. Пък и миналата година разширихме магазина с още 80 квадрата, мъжка секция. 

В началото допуснах голяма грешка – поръчвах само дрехи, които аз харесвам. След първите сезони обаче разбрах, че не става така. Трябва да се съобразиш с различното телосложение на хората, с естеството на работа, което клиентите имат… Обличаме немалко съдии, адвокати – те спазват определен дрескод. 

Вече принципът ми е, когато влезеш в магазина, да има по нещо за всеки. Откъм достъпност, също  – не всеки може да дойде и да похарчи 2000 лв. 



Може би с идеята за достъпност се появява и новият проект – Revie by Plus Zero, винтидж магазин? Вече формирате една модна екосистема.

Идеята ми дойде от нашите благотворителни разпродажби. Правим ги 6-7 години, два пъти в годината. Продаваме дрехи, предоставени от наши клиенти. Помогнахме на много хора, на много каузи… Една сутрин към 5:00 ч., ставам много рано, ме осени идеята за винтидж магазин. Защо да го правя два пъти в годината, когато мога да го правя целогодишно? Може би 10-15 дни преди това бях видяла, че магазинът до нас се освободи и реших, че е знак нещата да се подредят така. 

1) Улеснявам клиентите. Много от тях се оплакват, че имат много дрехи, а няма къде да ги държат. Харесват си палто например, могат да си го позволят, но няма къде да го приберат. Вече могат да го продадат във винтидж магазина. Идеята се превърна в бизнес. 

2) Идват много млади хора, студенти по мода… Харесват дрехите, но не могат да си ги позволят на първа цена. Сега винтидж магазинът е идеалната възможност за тях. 



Смятате ли, че с това допринасяте за възпитанието на вкус у по-младите? Магазините Ви имат впечатляващо присъствие и в социалните мрежи. Важно ли е за Вас?

Абсолютно, това е бъдещето. Социалните мрежина Plus Zero Concept Store са дело на The Trackers. 

По време на разпродажбите  продаваме много и на Instagram live. Хората звънят и питат няма ли да пускаме новите предложения, които сме получили, онлайн. В забързаното време, в което живеем, не може да идваш всеки ден и да проверяваш имаме ли нова стока. Немалко клиенти си харесват нещо онлайн и идват в магазина с ясната идея какво искат. 

Разработваме и онлайн магазина ни, имаме поръчки от цял свят: Япония, Австралия… Той е отделен проект, който отнема повече време и от физическия магазин понякога – правене, качване на снимки, описания, реклама. Наскоро бях в Гърция, влизам в един магазин и жената, която ме обслужваше, ми направи комплимент за полата и чантата. Попита ме откъде са, аз отговарям: „Plus Zero Concept Store в София.“, а тя възкликва: „Ааа, черният магазин. Бяхме с приятелка в София наскоро и тя си купи дреха от вас“. Не е толкова далеч, но все пак – хората знаят за нас, благодарение на социалните мрежи и онлайн магазина. 


 

View this post on Instagram

 

A post shared by TRACKERS (@the.trackers.official)


Често ли се налага да „превеждате“ посланията на нещата, които продавате? Има ли доза недоверие и скептицизъм у клиентите преди да се потопят в света на авангардната мода?

Има клиенти, които не могат да бъдат убедени да инвестират в нещо по-екстравагантно. Оценяват го, харесват го върху мен например, но не възприемат себе си в такъв тип мода. За други работната среда е ограничаваща. Не мога да накарам една 50-годишна жена с изграден класически стил да облече Rick Owens или Comme des Garçons. 

Но има стилисти, които ни благодарят, че предлагаме по-екстравагантна мода, за да могат да я ползват в проектите си… Много пъти поръчвам дрехи само за имидж, за да ги сложа на витрината. Знам, че няма да ги продам – в най-добрия случай ще ги продам на намаление. 



Как се измени модният пейзаж през годините – към по-добро или по-лошо? Не сте в модния бизнес от вчера… 

Хората спряха да искат масовото. Давам ти пример: Преди години, когато се появиха широките панталони като тенденция, купих от Acne Studios. Клиентите не ги приеха добре, били странни… Година по-късно Zara пуснаха такива модели и клиентите дойдоха да ги търсят. „Имаш ли такива?“ – питат. „Имах, преди една година…“. 

Сега обаче нещата се промениха. Хората имат повече доверие в това, което предлагаме – в неговата модерност. Оставят се да бъдат насочени. Има светлина в тунела. (смее се)

Бе много чувствително и с oversized моделите. Преди години бях първата, която внесе Vetements. Между другото Гурам Гвасалия е кръстник на магазина, името се роди на една наша среща в Париж. Та тръгнах оттам, че те с брат му Демна създадоха oversized тенденцията и когато започнах да ги предлагам, още от първия им сезон, дрехите много трудно се продаваха. Сега всички търсят такива – нещата се измениха, индивидуалността вече е на почит. Особено се радвам, когато дойдат абитуриентки и искат да открият нещо по-алтернативно. 



Fashion Inside винаги се интересува какво е inside/ outside в съвременната мода. Можете ли да изброите 3 фактора, които една дреха задължително трябва да притежава, за да е inside Plus Zero Concept Store? 

1) Да е различна, да има закачка… Една бяла риза да е – да бъде с двоен маншет, двойна яка, да е крива. Това ме привлича. 

2) Материите. Клиентите много държат на тях. Често се случва да харесат нещо, да обърнат етикета и ако е изкуствена материя – да се откажат. Има изключения, разбира се. Comme des Garçons работят със синтетични материи, но японците са недостижими в платовете. Имам японски чорапи от 70% рециклирана хартия… Имали сме якета от рециклирани пластмасови бутилки. 

3) Кройката.  Добрата мода изглежда добре още на закачалката. 



А, за да е outside? 

1) Да е скучно. 

2) Да е костюмче с пола и сако.

3) Да е кафяво. Сега е актуално, поръчала съм за магазина, но аз няма да го облека. Свързвам го с лелки. 



За завършек на разговора ни, нека обърнем малко внимание на онова, което го провокира – благотворителните разпродажби. Разкажете ни за тази, която предстои. 

За втори път фокусът ни е върху възрастните хора. На децата се помага много, което е прекрасно, но не бива да забравяме и възрастните. 

На предходната ни разпродажба, също насочена към тях,  чакаха за топла храна и споделяха, че така спестяват пари за лекарства. Иначе трябва да избират – лекарствата или храната. Този път решихме да им закупим и лекарства, за някои от тях – животоспасяващи. Обикновено идват около 150 души. Ще можем да им подсигурим спокойствие поне за 2-3 месеца. Тогава  събрахме 8000 лв., с които изхранвахме тези хора целите декември и януари – до средата на февруари ще ни стигнат парите. Работим заедно с Мартин от фондация „Подай ръка“, който от 9 години насам ги храни от понеделник до петък. 

Направихме съвсем нова фондация – „Вяра в добрите хора“ – съвместно с Мария Бонева, Ивайла Бакалова и Влади (@tochno.s.vladi). Сега се борим да вземем къща, която от 8:00 ч. до 20:00ч. да е отворена и храната да се доставя там. Отделно сме в преговори с общината да ни отпусне къща, която да ремонтираме и да имат топло място, където да пият по един чай, да гледат театър, да слушат как някой да им свири на пиано, деца да им четат книжки – малко внимание. Нуждаят се от разговор, от споделеност. Имаме много планове, с които да развиваме тази дейност… 



Благотворителната разпродажба ще бъде на 7, 8, 9 февруари от 10:30 ч. до 19:30 ч. в двата магазина – Plus Zero Concept Store (Позитано 1) и Revie by Plus Zero (Позитано 3). 


Текст: Наско Фотев

Снимки: Instagram/личен архив

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

Cigarette Pants in Beige Gabardine от Merlenne

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата
Препоръки от седмицата

Двуредно сако от Motivi

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

White cream eco leather coat от Merlenne

Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Овърсайз риза и каубойска шапка за лежерен шик.

Ако сте пропуснали
Най-четени