Човек, колкото и добре да празнува, рано или късно се връща на работа. И когато това стане, всички си обещаваме да постигнем повече, да работим по-здраво, за да изживеем успехите, които сме си набелязали. Невинаги обаче по-голямото усърдие дава по-добри резултати. Около това застават и Forbes, които представят шест идеи как да получим желаните успехи в работата, без да трябва да работим три пъти повече. Нетърпеливи сме да ги споделим с вас, за да направим годината си наистина плодотворна.
Какво обаче означава да работим по-находчиво? Не го ли правим и сега? За всеки смисълът на „по-умно“ е напълно индивидуален в зависимост от личното възприятие за успех и целите, които си е поставил. С други думи, да работите умно по същността си означава да познавате своите силни страни и да изградите мрежа около себе си, заедно с която да постигнете поставените цели по най-бързия и ефективен начин.
Ето и шестте съвета на експертите за повече производителност.
Обвържете задачите си със срокове
Списъците с ежедневни задачи са второто ни „аз“ в работна среда. Но малко от нас всъщност поставят времеви рамки за изпълнението им. Така често позволяваме те да изпълват няколко дена без реално да отнемат толкова време. Затова е добре да наблюдаваме колко ни отнема завършването на определена дейност и така с времето ще можем да ѝ поставим рамка, която да не надвишаваме. Когато вече сме наясно с това по-лесно ще можем да пренаредим и преразпределим графика си.
Използвайте схемата „цел, резултат, обхват“
Определянето на всяка от трите точки в схемата ще помогне на вас и хората, на които делегирате права и отговорности да се движите в правилната посока. Експертите препоръчват да определите конкретните си цели като се запитате „как ще изглежда всичко, когато работата е напълно завършена?“ Следващата стъпка е да осъзнаете смисъла, за да можете да обясните как задачата ще се впише в проекта или в по-мащабната картина на нещата, като по-този начин навлизате в същността на проекта. И накрая, ако делегирате изпълнението на друг, предоставете му пълния обхват на задачата – краен срок, формат, аудитория, пред която ще се представя, бюджет, налични ресурси и вашето участие.
Тематично разпределение на времето
Според експертите по продуктивност, тематичното разпределение на времето дава възможност на ума да се концентрира върху първостепенните задачи, които са в основата на движението напред във всички области на живота. Създаването на различни тематични зони е ефективен начин да се избегне преумората от вземането на решения. Ако поставите на подобно разпределение месеците, седмиците и дните, ще мислите по-малко за това какво да правите, защото вече ще има зададен предмет на действие. Например, всеки петък може да е ден за среща с приятели, а в събота да е време за семейството. Като подредят различните си приоритети в седмиците и месеците си, хората стават по-гъвкави и свободни, за да започнат да създават равновесие между професионалния и личния живот.
Създайте си нова имейл стратегия
Имейл кореспонденцията е един от най-сигурните вредители на продуктивността и често кара хората да работят по-усърдно, а не по-умно. Прекалено често хората правят едновременно по няколко неща, без дори да осъзнават, именно заради съобщенията от технологичните приложения. Например, получавате нов имейл и отваряте изскочилото съобщение, така без да се замисляте прекъсвате задачата, върху която работите и често забравяте докъде сте стигнали. Затова си определете периоди от деня, в които да преглеждате пощата, като сортирате имейлите по важност и спешна необходимост от отговор. С това си гарантирате пълна концентрация през останалото време от деня.
Не започвайте от нулата
Не се опитвайте всеки път да преоткривате, че „слънцето изгрява от Изток“ или с други думи да започвате от нула. Това е голяма загуба на време. Вместо това открийте и трансформирайте готови шаблони, които сте използвали преди или намерете някой, който вече се е занимавал със същата задача. Това ви позволява да имате достъп до други хора и ресурси, за да постигнете целта си възможно най-ефективно.
Пишете си бележки
Понякога прекъсванията и отлагането на задачи във времето са неизбежни. Затова всеки път, когато трябва да спрете изпълнението на определена дейност преди да сте я завършили, напишете си бележка. Тя трябва да съдържа информация за това докъде сте стигнали, така че като я прочетете веднага да продължите с изпълнението ѝ.
Всъщност да се работи умно изисква да намерите най-ефективния и бърз начин за постигане на целите. Колкото повече осъзнаете стила си на работа, толкова повече възможности да работите по-интелигентно, а не по-усърдно ще откриете.
Текст: Forbes.com/Ивайла Влахова
Снимки: Unsplash