Тя е родена на 9 март 1959 година. Но за нея времето сякаш е спряло. От тогава насам визията ѝ нито е остаряла, нито се е променила. Е, може би малко, но тя все още е същата красавица, която си спомняме от детските години. Тя е Барби – най-продаваната кукла в света. Създадена е от американската компания, производител на детски играчки, Mattel. Идеята била да се направи нов продукт, който да събере популярност, но никой не очаквал грандиозния ѝ успех. Преди Барби, децата играели с кукли, чиито образи са подобни на бебешки. Дебютът на куклата е именно на 9 март 1959 година, на международния панаир за детски играчки, състоящ се в Ню Йорк. Тогава Барби е била облечена в черно-бял бански с принт, вдъхновен от окраските на зебра.
Барби е един от най-американските символи в днешно време. Куклата се превръща в първата детска играчка, за която някога се прави рекламна и телевизионна маркетингова кампания. И ако все още никога не сте знаели откъде произхожда името на куклата – то е заслуга на Рут Хендлър, съпруга на съоснователя на Mattel – Джак Хендлър, която решила да кръсти играчката на своята дъщеря Барбара. За създателите на Барби било много важно тя да носи черти на възрастен човек и да се рекламира като такава. Резултатът е – над един милиард кукли, продадени в над 150 държави до този момент. Производителите ѝ твърдят, че всяка секунда в света се продават по три Барби-та.
Известната кукла отдавна е обект с колекционерска стойност, а дрехите, произвеждани за нея, не са нито обикновени, нито служат само за детски играчки. Въпреки малките ѝ размери, Барби има един от най-големите гардероби в света, пълни с дизайнерски бижута, дрехи и аксесоари. За нейната различна визия през годините са се грижели на 70 дизайнери. Като оставим метафората настрана, миниатюрните дрехи са истински шедьоври. От създаването си до този момент, тя сериозно е стъпила на световната модна сцена. За нея дрехи са шили модни къщи като Dior, Oscar de la Renta, Vera Wang, Giorgio Armani и много други.
Най-продаваната кукла в историята е неостаряваща икона на стила вече 55 години. Понякога е свързвана с противоречиви въпроси като дали нейното тяло не промотира определен тип хранителни навици, дали не издига в култ сексуалността и дали не създава погрешна представа за женското тяло. Част от тези причини са станали повод куклата да бъде забранена в Саудитска Арабия. Куклата е дала име на състояние, наблюдавано все по-често, наречено „синдромът на Барби“ – момичета (а тенденцията се разпространява и при мъжете) желаят да изглеждат като кукли.
Барби остава в историята като кукла, която „води живот“ като човек. Тя се превръща във вдъхновение за много дизайнери, в предмет с огромна колекционерска стойност, а функцията си на играчка продължава да изпълнява дори и сред поколението, което расте в дигиталната ера. Най-скъпата кукла Барби е облечена по дизайн на австралийския бижутер Stefano Canturi. Куклата е продадена на търг за нас 300 хиляди долара.
Текст: Стефи Стоева
Снимки: Press
Вижте още:
Moschino и Барби в една колекция за пораснали момичета
Запознайте се с КАНДИС на YVAILO! Тя е секси, дръзка, от миналото и от днес