Вижте тази публикация в Instagram.
Миналата година по това време всички говорихме, освен за всичко останало, и за кино. „Вълкът от Уолстрийт“ бе поредният шедьовър на Холивуд, който ни накара да споменаваме няколко имена многократно. Едно от тях бе на режисьора му – Мартин Скорсезе. Него наричаме гений и творец, защото вече десетилетия наред е един от най-успешните създатели на филмови продукции. Скорсезе е онзи, който поставя действието на снимачната площадка с типичния си почерк, който може да се проследи от детството му. Филмите, които прави често разглеждат проблемите на големите градове, насилието и сексa. Често могат да се открият и препратки към религията, изкупуването на грехове, междукултурната връзка Италия-Америка. Освен това той е сценарист, а няколко пъти се е появявал и пред камера като герой в свои филми.
Вижте тази публикация в Instagram.
Днес няма човек, който твърди, че обича да гледа филми, но да не е чувал името на Скорсезе. Роден е на 17 ноември в далечната 1942 година, в Ню Йорк. Страстта му към киното се развива при едни много особени обстоятелства. В ранните си детски години той страда от астма и за разлика от останалите деца, нямал възможност да спортува и извършва физически упражнения. Заместител на това, родителите му открили в киносалоните. Мартин Скорсезе прекарвал голяма част от свободното си време там като компенсация за загубените игри сред природата. Така обаче той развил афинитет към киното и филмовата индустрия. Много от нещата, които наблюдавал тогава, като филмови техники и разглеждани тематики, по-късно намират своето място в собствените му продукции.
Вижте тази публикация в Instagram.
Мартин Скорсезе се увлича по теченията в киното като италианския неореализъм, за който са характерни историите на хора и социални групи от бедните работнически класи. Неореализмът се заражда след края на Втората световна война, занимава се с трудностите на живота по това време, промените в икономиките на страните, а характерно за актьорската игра е, че се наемат много непрофесионални актьори. Обяснението за това творческо предпочитание е ясно – Скорсезе има италиански произход, но майка му и баща му избрали за свой дом САЩ, където и двамата се препитавали с дребни актьорски роли в началото на века.
Желанието на Скорсезе да се занимава с кино го отвежда на скамейките на университета в Ню Йорк, където той започва да прави първи стъпки към дългогодишната си кариера. През 70-те години се запознава с влиятелните по това време Стивън Спилбърг, Франсис Форд Копола и Джордж Лукас. Част от филмите, които е правил са „Бандите на Ню Йорк“, „Невинни години“, „Авиаторът“, „Последното изкушение на Христос“.
Вижте тази публикация в Instagram.
Нещата, които не знаехме за него са много, но няколко не бихме могли да пропуснем. Той е работил по 33-ят и последен филм на Елвис Пресли – „Elvis on Tour” през 1972 година. Неуспехът на филма „Ню Йорк, Ню Йорк“ от 1977 година, в който участват Робърт Де Ниро и Лайза Минели, му докарва състояние на дълбока депресия. По това време той се бори и с кокаиновата си зависимост. Именно Де Ниро успява да му помогне да се отърси от това фатално състояние. Във филма „Казино“ от 1995 година, може да забележите Скорсезе на една от масите за залагания в една от сцените. За участие в този филм се е явявала на кастинг и поп певицата Мадона. Известният продуцент и режисьор твърди, че има фобия от числото 11 и никога не остава на 11-ти етаж в хотели, нито в стаи с този номер. Той продуцира музикалното видео към песента на Майкъл Джексън “Bad”.
Текст: Стефи Стоева
Снимки: Instagram
Вижте още:
Деми Мур или Деметрия Гинес. Познавате ли тази жена?
Валентина Димитрова: за полета на мечтите от България до Америка