На 24 април точно преди две години се случи трагедията в Рана Плаза – срути се текстилен завод в Бангладеш, който погуби живота на 1133 души, а 2500 бяха ранени. Фабриката произвеждаше дрехи за много познати брандове, а до ден днешен жертвите и техните семейства не са получили никакви компенсации.
Затова, днес – отново на 24 април, Денят на модната революция ще поиска от световните модни марки да покажат, че са отговорни пред своите клиенти и пред хората, които работят за тях като им създадат сигурни условия на труд и справедливо заплащане.
И тази година хиляди заинтересовани активисти, клиенти и дизайнери от цял свят в 68 държави ще попитаме Кой направи дрехите ми? #койнаправидрехитеми? #whomademyclothes? Целта на организаторите е да се привлече внимание към цялостната верига на производство в модната индустрия – от фермерите до работниците във фабриките и след това до достaвчиците и клиентите.
Всички участници в тази кампания на този ден ще ползват социалните медии, за да изпратят снимка на етикета си с въпрос към марката #койнаправидрехитеми? #whomademyclothes? и ще споделят отговорите, които получат. Десетки хиляди се включиха миналата година, а тази се очаква да се включат още повече хора.
В България шивашката индустрия формира голяма част от износа, но тя е и най-ниско платената (210 евро максимално заплащане за 2013 г.), а средните заплати са равни или дори по-ниски от тези в Китай и Малайзия (175 и 196 евро съответно). Легално работещите в сектора у нас наброяват около 100 000 души, а други 50 000 работят без трудови договори или са на граждански такива. Много от тях не получават социални или здравни осигуровки. Условията на труд в много от фабриките не отговарят на стандартите за сигурност. Посочените данни са извлечени от изследване на Кампания за чисти дрехи за условията на труд в шивашката индустрия в Източна Европа, правено през 2013 година.
Ива Александрова – координатор на кампанията за България отбелязва: “Същевременно шивашката индустрия има възможност да създаде работни места и да помогне за справянето с бедността в райони, в които това е единствения поминък.” Кампанията ще обърне внимание и на български дизайнери и марки, които вече показват пътя към една красива и устойчива мода. Чрез внимателния подбор и процес на работа, те вече съдават по-добро бъдеще.
Присъединете се към Деня на модната революция като изпратите днес снимка на дрехата си с въпрос към марката: Кой направи дрехите ми? #whomademyclothes?
Текст: Fashion Revolution/ Fashion Inside
Снимки: Press Fashion Revolution
Вижте още:
Prototype 23. Когато модната мечта на две български момичета става реалност
Бетина Венкова, която среща дамските коси със своите красиви бижута