Ако кликнете на сайта на Off-White няма да видите последната ултра-креативна работа на бранда. Вместо това ви посреща текст – бяло на черно. В него се съобщава тъжната вест за смъртта на младия дизайнер и основател на марката Върджил Абло.
View this post on Instagram
„Въпреки всички трудности, неговата работна етика, безграничното му любопитство и оптимизъм не изчезнаха. Върджил беше воден от отдадеността си в работата и в мисията си да отваря врати за другите и да създава пътища към по-голямо равенство в изкуството и дизайна. Той често казваше:„Всичко, което правя, е за 17-годишна версия на себе си. “, дълбоко вярвайки в силата на изкуството да вдъхновява бъдещите поколения“, се пише в съобщението от близките на дизайнера.
View this post on Instagram
Абло си отиде на 41. През последните години той тайно и храбро се бори с рядката, агресивна форма на рак – сърдечен ангиосарком. Диагностициран е през 2019 г., като се подлага на множество предизвикателни лечения, междувременно ръководейки няколко значими модни институции и културни проекти.
„Светът се движи толкова бързо, колкото Instagram скролва.” – Върджил Абло
Дизайнерът е роден в Илинойс през 1980 г., където семейството му емигрира от Гана. Въпреки факта, че майка му е професионална шивачка, детската мечта на Абло не е да стане дизайнер. Той получава бакалавърска степен по гражданско инженерство от Университета на Уисконсин и магистърска степен по архитектура от Илинойския технологичен институт.
За пръв път му минава през ума, че може да се занимава и с мода чак през 2009 г. Тогава модната къща Fendi открива стаж в офиса си в Рим и Върджил се присъединява към екипа им. Може би щеше да прекара още много години в изграждането на кариера в индустрията, ако съдбата нямаше съвсем друга идея за него. Докато той е стажант във Fendi, марката си сътрудничи с Кание Уест. Абло се срещна с рапъра и те бързо осъзнават, че имат обща представа за това как социалният дневен ред трябва да влияе на изкуството – върху музиката, модата, киното и всякакви други форми на неговото проявление. И двамата много добре знаят какво представляват бедността и дискриминацията.
„[Off-white] не марка. Това е изкуствен луксозен продукт.“ – Върджил Абло
През 2010 г. Абло става творчески директор на рекламната агенция на Уест – Donda (кръстена на майката му). Така Върджил става част от модерната международна тълпа и започна да се сприятелява със звездите. През 2011 г. Уест назначава Абло за арт директор на съвместния му албум с Jay-Z Watch the Throne, който се превръща в един от най-успешните в кариерите на двамата музиканти.
През 2012 г. Върджил решава да се върне към идеята си да се занимава с мода. Той отваря бутик за стийт облекло Pyrex Vision, където продава винтидж колекции от американските марки Ralph Lauren, Champion, Tommy Hilfiger и така нататък. Абло прилага свои собствени дизайни към нещата – геометрични щампи, които по-късно се появяват в колекциите Off-White. Поради това цената на всеки продукт нараства няколко пъти. Така Върджил разбира, че уникалността и изключителността сериозно влияят на успеха на модната марка.
„Това, което се опитвам да направя, е между Supreme и Celine.“ – Върджил Абло
През същата година той създава марката Off-White. Абло започва да прави маратонки, суичъри с каучлки, панталони, тениски, чанти за кръст и шапки. Колекциите са вдъхновени от строителството като така Върджил прави препратка към своя архитектурен бекграунд. През 2014 г. Off-White влиза във финала на най-престижната награда за млади дизайнери LVMH. В същото време Върджил създава първата дамска колекция на марката и я показва на Седмицата на модата в Париж. Той е уверен, че ще накара целия свят да носи стрийт облекло и наистина успява. Дизайнерът променя визията не само на мъжете, но и на жените, които гордо започват да носят суичъри и маратонки.
View this post on Instagram
По време на януарското си шоу в Париж тази година, Абло обърна внимание както на екологичните, така и на социалните проблеми в работата си за Louis Vuitton като включи антирасистки и анти-хомофобски послания. По-рано тази година той обяви, че планира да използва партньорството си с LVMH „за разширяване на възможностите за различни хора и насърчаване на по-голяма справедливост и инклузивност на индустриите, които обслужваме“.
„Модерната култура просперира благодарение на иронията.“ – Върджил Абло
View this post on Instagram
Нито един дизайнер не е изградил толкова бързо кариера в модната индустрия като Върджил Абло. За по-малко от 10 години той се превръща от стажант на Fendi до един от най-успешните и влиятелни творци на нашето време. Новината за смъртта му днес съкруши както конкурентните дизайнерски къщи, така и актьори, спортисти и музиканти, които го описват като дълбоко хуманен визионер.
Ким Джоунс, артистичният директор за мъжката мода във френската модна къща Dior, написа: „Толкова е тъжно да чуя за смъртта на скъпия Върджил, един от най-милите хора, които някога сте могли да срещнете.“
View this post on Instagram
Италианска луксозна модна къща Gucci описа Абло като „огромно вдъхновение за всички нас както като дизайнер, така и като човек.“
„Почивай в мир Върджил Абло. Никой няма да забрави влиянието, което оказа. Бог да те благослови, приятелю.“, туитна френската футболна звезда Килиан Мбапе.
Американският певец Фарел Уилямс отбеляза в Instagram – „Върджил, ти беше мил, щедър, внимателен творчески гений, твоята работа като човек и твоята работа като духовно същество ще живеят вечно.“
Британският актьор Идрис Елба написа в Twitter, „Твърде рано Върджил. Ще липсваш на този свят, човече“. Друг британски актьор Риз Ахмед добави, че Абло е „разширил културата“ и „променил играта“, помагайки да „преосмислим какво е възможно“.
View this post on Instagram
Текст: Тереза Восканян
Снимки: Getty/Instagram