С откриването си още Котюр седмицата на модата успя да влезе в мейнсртиим страниците на социалните мрежи. Зашеметяващото ревю на Schiaparelli стартира най-важните дни за модния свят. През последните няколко сезона свикнахме да виждаме на сцената на френския бранд обемни, златни накити, брошки, чанти и обувки. Модната къща на Кралицата на сюрреализма възкръсна под творческото ръководство на Даниъл Роузбери. Но дизайнерът този път успя да внесе смут в сърцата на феновете на марката.
Този път модната къща бе вдъхновена от „Ад“ на Данте Алигиери. Роузбери намира творчески паралел на своите дилеми в адските мъчения, които Данте алегоризира. „Това е агонията от желанието да изненадаш“, каза той. „Просто искам всеки път да бъде мощен по различен начин.“ Неговата амбиция: „да покаже невъзможното“. В тази мисия той се впуска с цялото си въображение.
В центъра на „бурята“ са три визии включващи зловещо реалистични копия на животински глави – снежен леопард, лъв и вълк.
„Животните са една от четирите буквални препратки, които взех от „Ад“ на Данте“, беше обяснил той, докато подготвяше колекцията. „В първия цикъл от пътуването на Данте той се сблъсква с ужаси. Той се изправя срещу лъв, леопард и вълчица. Всеки от тях представлява различни неща. Но лъвът и животните са там като фотореалистичен подход към сюрреализма и trompe l’oeil по един различен начин.“
Мнозина не разбраха препратката по този начин. Всъщност, тя се приземи далеч, далеч от целта си. За тях част творенията изглеждаха, че възхваляват бракониерството и утвърждават лошите практики, които вредят на застрашените животински видове, а не разказват пътуването на Данте към рая, изпълнено с изпитания и премеждия.
„Работили сме с артист, базиран в Израел, който е изваял тези същества на ръка от пяна и смола и след това ги е покрил с бродирана изкуствена кожа, и след това всичко е ръчно рисувано“, обяснява Роузбъри.
Шокирането е неразделна част от ДНК-то на Schiaparelli от времето на основателката, но за разлика от Роузбери, тя не е живяла в епоха, в която всички единодушно призоваваме за отказването на използването на животинска кожа в модната индустрия, във времена, в които има голям брой застрашени от изчезване видове, в свят, в който се борим за справедливост към животните и глобална вълна с кампании против бракониерството. Днес изобразяването на мъртви животни, дори когато се знае, че са били конструкции от пяна и изкуствена кожа, е меко казано лош вкус.
Някои обаче одобриха изкуствените глави. Техният прочит е иронично изявление относно абсурдността да се носи истинска кожа.
View this post on Instagram
Може би Роузбери е търсил този шум. В края на бележките си от шоуто, той намеква, че предизвиква своя буря. Той пише: „Това е напомняне, че няма такова нещо като рай без ад; няма радост без скръб; няма екстаз от сътворението без мъчението на съмнението. Молитвата ми за себе си е да помня това винаги – че в най-трудните ми дни, когато вдъхновението просто не идва, си спомням, че не е възможно възнесение към небето без първо пътуване до огньовете и страха, който идва с него. Прегръщам тази завинаги.“
Текст: Тереза Восканян
Снимки: Getty/Instagram