“Ние сме смесица от 8 националности и три религии. Имаме баба еврейка и баба, която е мюсюлманка. Плюс баща християнин. Когато някой ме попита къде е домът ми, наистина не мога да отговоря”, споделя откровено Гурам Гвасалия.
Те са Гурам и Демна Гвасалия, двама братя, деца на бежанци, избягали в началото на 90-те от гражданската война в Грузия.
“С Демна преживяхме война, преминахме през толкова много в живота си, видяхме ужасни неща. И когато всички тези лоши неща са зад гърба ти, приемаш модната индустрия като забавление. И започваш да цениш живота по различен начин”, добавя Гурам.
По различен начин се и движат по шахматната дъска в света на модата и това ги превръща в едни от най-сериозните играчи в последните няколко години. Когато братята основават култовия бранд Vetements през 2014-а в Париж, си задават ясни цели и ги следват непреклонно и до ден днешен. За разлика от всички останали големи модни къщи, които пускат между 6 и 8 колекции годишно, те лансират точно 2. Дразни ги прекомерното производство на останалите, занижаването на истинската креативност и тенденцията да се стимулира моменталната продажба веднага щом колекцията е показана на подиума. Бълването на толкова модели на година автоматично означава и къс живот на колекциите в магазините преди да отидат на разпродажба, защото сезонът го налага.
Стратегията на Vetements е тъкмо обратната. Братята не забравят, че луксът предполага ограничен достъп и за да поискаш суитшърт за няколко хиляди долара, то той трябва да бъде сериозно ексклузивен. Ето защо дрехите, които създават Гурам и Демна се предлага в лимитирана серия. Моделите им не се зареждат отново в бутиците и не се произвеждат повторно. Ако една дреха е разпродадена, то това е окончателно. Накратко това е и играта, която за толкова кратко време успя да иконизира бранда и провокира всички ценители на редките екземпляри да следят с повишено внимание кога и какво Vetements пуска на пазара.
Следващата новина, с която марката успя да сюрпризира всички, беше решението да премести централата си от Париж в Женева. Обяснението на Гурам: “Париж убива креативността. Всичката тази “блестяща” среда е деструктивна. Дотук съм с всичкото това фукане в модата и изкуствения блясък”.
През октомври 2015-а, Balenciaga обявиха името на своя нов творчески директор. Постът бе поверен в ръцете на Демна Гвасалия. Първите колекции на дизайнера предизвикаха смесени реакции у публиката, защото моделите му стъпиха на ДНК-то на френската модна къща и класическите за нея силуети, но пречупени през личната призма на грузинеца и любовта му към street style естетиката. В крайна сметка комбинацията се оказа печеливша, а Kanye West се закани в Twitter, че ще открадне Демна от Balenciaga за собствения си бранд. Ще ни е интересно да видим какво ще каже по въпроса бъдещето.
Текст: Александра Тошева
Снимки: Press