Скъпоценна, изтънчена и различна – така можем да опишем само с три думи колекцията за есен/зима на Chanel Haute Couture. Проектирана, реализирана и представена в едно доста различно време, новата колекция е майсторски пресъздадена през обектива на талантливия фотограф Микаел Ясон, който чрез само 30 кадъра успява да ни представи не просто тоалетите, ами и целия Chanel, погледнат колкото метафорично, толкова и реално през призмата на Виржини Виар.
Докато пролетната колекция на френската модна къща, бе вдъхновена от детството на Коко Шанел и строгите униформи на момичетата от абатството на Обазин, то сега Виар щедро е дала простор на въображението си, интерпретирайки есента по особено запомнящ се начин, потапяйки всичко в лукс и смелост.
„Мислех си за пънк принцеса, която излиза от „Le Palace”, тъкмо по изгрев слънце” – така Виржини Виар описва своята муза и допълва, че „тази колекция е по-осезаемо вдъхновена от Карл Лагерфелд, отколкото от Габриел Шанел”. Вероятно всеки моден ценител би забелязал именно това – кодовете на Кайзера, белязани с неговата ексцентричност, с лекота се дешифрират между силуетите на 30-те тоалета виша мода.
„Аз обичам да работя, противоречейки на това, което съм правила преди. Исках да създам нещо сложно и изтънчено” – така Виржини коментира своя творчески подход, а ние трябва да признаем, че определено й се е получило. При това повече от добре.
Правилно тонирано черно, мастилено синьо и антрацитно сиво се смесват с няколко розови примигвания и образуват феерия. Късите рокли, подчертаващи талията, се нареждат заслужено до дългите си родственици, които напомнят на носени от някого, току-що излязал от картина, рисувана през XIX век.
Емблематичният туид, разбира се, присъства и на него по правило е отредено заслужено внимание, като Виар е избрала да го настани върху вечерна рокля, обогатен с пайети, кристали и камъни. Това се случва и с най-класическия синоним на Chanel – известният двукомпонентен костюм, който е все така иконичен и паралелно модерно интерпретиран.
Бродерии, копринено кадифе и епископски ръкави, също намират къде да се прокраднат измежду тоалетите, едновременно следвайки ДНК-то на бранда, но и напомняйки недвусмислено факта, в чий ръце е рула на френския моден кораб.
Това, което прави най-силно впечатление обаче е, че във всеки от тоалетите има не просто адекватно координирани платове, десени и кройки, а нещо дори по-ценно от всеки акцент и правилно направен шев. Има любов! Любов, която успешно заменя стотиците метри тюл и данетла, за да направи място на въображението.
С тази колекция Виржини Виар ни доказа, че няма нищо страшно, в това да придадем съвременно звучене на класиката, защото и сега има принцеси – смели, градски момичета, с нестихващ стремеж към индивидуалност, които се нуждаят от своите очарователни рокли. И да, това което ви представихме е Chanel! Може би няколко глътки по-различен, но все така иконично смел. Такъв, какъвто и Коко, и Карл са се борили да бъде – неследващ правилата, а създаващ ги!
Текст: Ани Георгиева
Снимки: Mikael Jansson for Chanel, Chanel Press Room