Парижката седмица на висшата мода по правило е водовъртеж от емоции и изненади. Този път една от най-големите изненади дойде от ливанския дизайнер Ели Сааб и неговата нова котюр колекция. Роклите на Сааб са лесно разпознаваеми, защото излъчват женственост и изисканост, благодарение на класическите силуети, неповторимо подчертани деколтета и богати тюлени поли. Просто рокли за принцеси! В настоящата си колекция ливанецът естествено не бе изневерил на себе си и не разочарова почитателите – роклите му са все така приказни, но разказват една много различна и митична приказка, идваща от далечна Източна Азия. Там, където е запазена територия за дракони, жерави и древни изкуства!
Много от визиите съвсем очаквано бяха вдъхновени от визуалното наследство на азиатските страни. Силуетите бяха мистични и царствени, макар да не липсваше и пищността, превърнала се в разпознаваем моден почерк на ливанския дизайнер, който без значение какво и как прави, никога не се простира отвъд границата на добрия вкус и чувството за неповторим стил.
Сатен, тежко кадифе, тюл в черно, червено, златно и пурпурно обгръщаха романтичните рокли, много от които са прототип на най-характерната асоциация с азиатската култура – кимоното. Нямаше как да бъдат сбъркани специфичните ръкави и прехлупената кройка на тази толкова емблематичната дреха! Бродериите на свой ред освен в неповторим детайл, се бяха превърнали и в цялостен пазител на духа на колекцията. Те олицетворяваха азиатската флора и фауна, но по един много различен от традиционния начин – повече абстрактен, отколкото фигурален. И определено запомнящ се!
За акцент на колекцията главната роля бе поверена на един аксесоар, но не какъвто и да е, ами колан. Широк колан, за да бъдем напълно точни! Неговото предназначение съвсем логично бе да подчертава талията на иначе и без това съвършените модели, но и също успешно да замества характерния за кимоното – оби (широк колан, наподобяващ пояс; характерен за азиатските традиционни костюми, който се намотава многократно около талията).
Колкото до обувките – те не бяха „zouri“ (чехли с каишка между пръстите и дебела, най-често дървена подметка) или някои от другите традиционни за азиатската култура модели. Не! Моделите на Сааб дефилираха, обути в стилни сандали на висок ток, защото това все пак бе представяне на котюр колекция и високите обувки си остават най-подходящи за случая. Пък и не можем да отречем, че се съчетаваха чудесно с дизайнерските интерпретации на азиатския стил!
Целта на тази колекция не беше да среща Изтока и Запада, нито миналото със съвременността. Това бе просто едно пътешествие до далечни земи, на което Ели Сааб ни заведе чрез интригуващата естетика на Изтока. И всичко граничеше с неповторимост… толкова присъща и характерна за Сааб!
Текст: Ани Георгиева
Снимки: Vogue