„Циркът е фантастично място“, отбелязва в бележките си към haute couture шоуто си за Седмица на модата в Париж креативният директор на Dior Мария Грация Киури. „Въображението на много художници е било стимулирано от този свят, който е едновременно първичен и фантастичен, поетичен и земен.“ Цирково шапито, опънато в градината на Musée Rodin, се превърна в истинска атракция, в която редом с дефилиращите манекени на манежа се изявяваха и акробати с черно-бели трика от известната трупа Mimbre.
Креативният хаос на цирка е основен вдъхновител на творческия директор на френската модна къща за колекцията й с висша мода за пролет/лято 2019. Поли и рокли в ярки ивици, ушити сякаш от дрехите на клоун, блестящи клинове и обувки с тесни цветни върхове, в съчетание с дрехи, напомнящи акробатски костюми, строги панталони, взаимствани сякаш от цирковите дресьори и белоснежни ризи с жабо като тези на мимовете – всичко това Мария Грация Киури интерпретира по неповторим начин с помощта на полупрозрачни и ефирни тъкани, обшити с ръчна бродерия и блестящи елементи. За допълнителна автентичност и драматичност дефилиращите модели са гримирани в стил Пиеро – със силно подчертани в черно очи (с потекли сълзи) и с изразителни бели лица. Голяма роля играят и аксесоарите, особено черните воали, покриващи лицата на манекените.
Факт е, че модна къща Dior е исторически свързана с цирка. Самият Кристиан Диор обожавал да посещава Cirque d’Hiver, където е запечатан от обектива на знаменития Ричард Аведън. „Циркът е представен като място на вдъхновение, където клоунът със своята андрогиност и асексулност се превръща в израз на възможното равенство – там, където красотата, произходът, полът и възрастта вече нямат значение, а единственото важно нещо са уменията и смелостта“, споделя Киури, която черпи вдъхновение за колекцията си и от творбите на Жерар Викер – дизайнерът, създавал костюми за „Мулен Руж“ и над 50 клоунски облекла.
Текст: Велиана Симеонова
Снимки: Архив прес служба Dior