Стотици пъти сме казвали, че модните тенденции не са просто фриволни решения на модния елит, а сложен механизъм, отразяващ действителността ни към момента.
За всеобщо съжаление, напоследък възобновяваме разговора за COVID, който не знам приключвал ли е изобщо… А дори и новата вълна да ни подмине, изследванията в посока на въздействието на пандемията върху хората тепърва започват. Няма как да остана безразличен и да не потърся паралелите в един от най-любимите ми трендове през последната година-две – състезателното яке. Онези кожени, многоцветни, пълни с щампи и лога връхни дрехи, носени от състезателите във Формула 1, ала популяризирани от имена като: Риана, Ким Кардашиян, Дуа Липа и Хейли Бийбър.
Днес търсим отговор на въпроса: „Как си взаимодействат висшият пилотаж и висшата мода на фона на (пост)пандемичната реалност?“.
View this post on Instagram
Състезателните якета или т.нар. racing jackets, циркулират в модните пространства все по-често. Дизайнери като: Dior, Chanel, Balmain, Gucci, Givenchy, Alexander McQueen, Martine Rose, MM6, Celine, Balenciaga, Diesel и Stella McCartney ги включват в колекциите си, марките за бърза мода скорострелно ги репликират, а търсенето им във вторите употреби се увеличава ежедневно.
Причините за това не са малко, а логическата връзка между тях не е трудна за откриване.
View this post on Instagram
Първата е до болка познатата сентенция, че модата е циклична и всичко се връща. Да, споменаваме го всеки път, но няма как да прикрием факта, че всичко ново е просто добре забравено старо. Състезателните якета намират най-ярко представителство през 60-те години на миналия век и в началото на настоящия.
През 60-те това се случва в резултат на бума в интереса към автомобили (и състезанията с тях) и впечатляващите темпове на техническия прогрес. Множество изследователи наричат 60-те години на 20. век „класическата ера”, що се отнася до Формула 1. Светът се променя, модата се променя, всичко е живо, бързо и търсещо тръпка и адреналин, които само скоростта може да осигури…
View this post on Instagram
лизо половин век по-късно, в началото на милениума, състезателните якета отново набират популярност в хип-хоп средите, street style културата и естественото им продължение – тийнейджърите. Новият им прочит става част от Y2K вълната, която мнозина смятат за главния виновник да се завърнат в модните секции днес. Носталгията по заглавия от сорта на „Бързи и яростни”, актьорите, играещи в тях и непреходният образ на лошите (добри) момчета… Според мен обаче, нещата не са толкова прости.
Съгласен съм, че Y2K също играе ключова роля във възраждането на тенденцията, но още сега мога да дам няколко примера за събития, дефиниращи популярната култура през последните години, отговорни за този моден феникс.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Един от най-големите му разпространители – латино сензацията Росалия и албумът и Motomami, поставил началото на едноименната естетика. Редица статии разискват как Motomami е абсолютна революция в съвременната мода, упражняваща влияние, способно да се сравнява с това на barbiecore.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Безспорен e и приносът на автомобилните магнати, проникващи в средите на модната индустрия. Колекцията, която от Ferrari представиха на последната Седмица на модата в Милано, се нареди сред личните ми фаворити и бе посрещната изключително положително от младите фешънисти в социалните мрежи, демонстрирайки, че стилът е флуидна форма, която само трябва да бъде поставена в дадено пространство и мигновено е готова да го запълни.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Тук добавям и инициативата на Hyundai, носеща името Re:Style, за която разбрах от няколко български инфлуенсъри, едва преди няколко дни. Събитието се концентрира върху идеята за диалог между автомобилната и модната индустрия с акцент „устойчивост”. Тазгодишното издание придобива особен мащаб, благодарение на бившия креативен директор на Moschino – Джеръми Скот.
Дизайнерът използва отпадъчни материали от автомобилите (предпазни колани, волани, чистачки), за да създаде колекция от вечерни рокли, доказващи, че бъдещето е в кръговата икономика и re- философията.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Последно, за да завъртим на 360 градуса и този материал, оставям COVID. Преди няколко месеца ви разказвахме за „голата тенденция”, последствие от пандемията, отговаряща на прикриването от света.
Аналогично на нея, състезателната тенденция контраатакува дълго пропагандираното „забавяне” на света. Май ни писна да се завръщаме към корените си, да се свързваме с природата и да медитираме по няколко пъти на ден – поне не ежедневно.
Сега, повече от всякога, искаме да излезем от комфортната си зона и да се отучим от онези навици, които ни дърпат към любимия раздърпан анцуг и тениска тип „чувал”.
Време е да сложим състезателните якета и да започнем надпреварата със собствените си предели, а масовата истерия на младите девойки по F1 пилотите ще бъде само нужната щипка Y2K, която да направи пътуването малко по-забавно и… привлекателно.
View this post on Instagram
Текст: Наско Фотев
Снимки: Getty/Instagram