Едва четвъртият дизайнер, който застава начело на Chanel, основан преди 115 години (след самата Коко Шанел, Карл Лагерфелд и Виржини Виар), дебютът на Матю Блази беше дългоочакваната черешка на тортата в този бляскав сезон на дизайнерски дебюти.

Иконографията на Chanel e повече от добре позната на всички: малката черна рокля, костюмът от туид, освобождаващият тялото трикотаж, камелията, двойните C. Чувствах се много объркан. Беше твърде много красота, почти, и не знаех откъде да тръгна. – споделя Блази пред пресата.
Той е дизайнерът, който имаше най-много време за подготовка сред множеството, представили своите дебютни колекции този сезон (неговото назначение беше обявено през декември 2024 г.). Това, което повиши вече високите очаквания още повече, е фактът, че Chanel не е имунизиран срещу проблемите на индустрията. Приходите на компанията са били 18,7 милиарда долара през 2024 г., което е спад от 4,3% на годишна база.


Матю е един от най-талантливите и надарени дизайнери на своето поколение; неговата визия и разбиране на кодовете на Chanel ни убедиха, че той е най-подходящият човек за тази работа. – каза Лийна Наир, глобалният CEO на Chanel, пред Vogue Business.
Chanel не направи рискован избор, като назначи Блази. Роденият в Париж 41-годишен дизайнер завършва La Cambre в Брюксел през 2007 г. и е заемал дизайнерски позиции при Raf Simons, Maison Margiela, Céline (под ръководството на Фийби Файло) и Calvin Klein (отново заедно с Раф Симонс). През 2020 г. той става дясната ръка на Даниел Лий в Bottega Veneta като директор на дизайна. След внезапното напускане на Лий, Блази е назначен за креативен директор през 2021 г., превръщайки Bottega Veneta в една от най-вълнуващите марки в Милано с ясен фокус върху занаятчийството. За настоящата си позиция обаче дизайнерът отвежда нещата в съвсем друг мащаб.
Метафората за създаването на един нов свят за Chanel не бе достатъчно обхватна за него затова реши да създаде цяла нова вселена. Декорът на шоуто представляваше реплика на Слънчевата система + логото на Chanel, висящо по средата ѝ, разбира се.
View this post on Instagram
Първият аутфит зададе тона: късо сако с правоъгълни линии и панталон с прав крачол. Сериозно, но и младежко начало, преди да преминем към по-свободната интерпретация на костюма с пола. Решени в множество текстури – от класическия туид (с недовършен ръб или ресни по подгъва) до плетиво с отворена структура – всички със спусната талия и падащи под коляното, полите Chanel отново завладяха разговора.

Използването на черно и бяло – друг код на къщата – беше също по-графично и линейно, очертавайки праволинейни кожени връхни дрехи, копринени блузи и поли тип молив с контрастни кантове. Разпознаваемо като Chanel, но не и очевидно – иначе казано: златната среда за клиентите.
Обеци с цветни помпони добавиха ексцентричен щрих, а смачканата чанта (кръстена 2.55) изглеждаше като онези, които заемаш от баба си, дори когато не могат да се затворят. Андрогинните наклонности на Chanel бяха балансирани от секси подход към вечерното облекло – копринени комплекти и рокли в графична палитра от бежово, слонова кост и черно.

Изработката беше изключителна; лекотата на дрехите беше очевидна, а модерността на пропорциите – дръзка, но същевременно носима. Той е дизайнер, архитект, не непременно традиционен моден дизайнер, влюбен в тенденциите, но все пак експериментиращ с материи, бродерии и техники. И не е креативен директор в стила на 2000-те: без трикове, без послания, без изненади в подбора на модели или декора, без филми и знаменитости. Мога ли да се осмеля да кажа „класическа модерност“? И никаква ирония, никакъв цинизъм, само много любов към изкуството на модата. – сподели Стефано Тонки, главен редактор на Harper’s Bazaar Italia, за Vogue Business.

Всички гледаме към едно и също небе. Всички виждаме звездите. Има нещо универсално. То трябва също да бъде красиво и приятно, и това трябва да предложим и в модата. – заяви Блази пред WWD.
Моделът Авар Одхианг закри шоуто с копринена тениска в цвят слонова кост, разрязана на гърба, носена с бална пола, покрита с пъстри цветя. Докато тя пляскаше с ръце и танцуваше към Блази, излязъл за финалния си поклон, публиката се изправи на крака. Дизайнерът наистина изстреля Chanel в ново измерение и потвърди, че Сезонът на дебютите ще остави ярка следа в модната история.
View this post on Instagram
Текст: Наско Фотев
Снимки: Getty/Instagram

8 достъпни аксесоара, които изглеждат скъпо
10 модни навика за още по-стилна визия
Moncler + JIL SANDER – естествените форми на зимата