България е в Шенген, Матю Блейзи е творчески директор на Chanel, чашата червено вино е до мен. Life is fine by me.
Този материал излиза на петък 13-ти, но във въздуха витае фатален оптимизъм. Фактът, че може да поставим тези две ключови Ш-та под светлината на положителната енергия, е повод за спокоен и достоен завършек на тази иначе предизвикателна година. И за модата, и за България, и за целия свят.
View this post on Instagram
12.12.2024 г. – ангелска дата по всички критерии.
Само час делеше двете новини, че 1) Матю Блейзи напуска Bottega Veneta и 2) Матю Блейзи е новия творчески директор на Chanel. Нямаше много време за спекулации.
Преглеждах как се справят публикациите за раздялата на Джон Галиано и Maison Margiela, която бе обявена преди часове, когато в Instagram ме посрещнаха заглавията, че Блейзи напуска Bottega Veneta.
Веднага изпратих новините на колегите в редакцията и добре, че реших да догледам The Holiday (макар и за безброен път) докрай, преди да започна да пиша материала, защото, докато финалните надписи течаха, вече знаехме, че Chanel имат нова творческа сила начело.
View this post on Instagram
След като през юни 2024 г. бе обявено, че Вирджини Виар – дясната ръка на Лагерфелд – напуска водещата творческа позиция в Chanel, цялата индустрия започна да залага кой ще е нейният наследник. С непрестанната игра на музикални столове, обзела големите модни къщи през последните години, залозите постоянно се меняха, преминавайки през всички дизайнери – независимо френски, италиански, британски…
View this post on Instagram
Немалко хора твърдят, че творчески директор на Chanel е най-желаното място в модата изобщо. Огромна привилегия, но и огромна отговорност: 10 колекции годишно. 2 ready-to-wear, 2 couture, 2 pre-collection, 1 cruise, 1Métiers d’art, + Coco Beach и Coco Neige.
По данни, споделени от Vogue, Bottega Veneta отчита най-високи резултати за първите 9 месеца на 2024 г. сред всички марки, собственост на конгломерата Kering (Gucci, Saint Laurent, Balenciaga, Alexander McQueen, Brioni, Boucheron). Под опеката на Блейзи брандът регистрира $1.23 милиарда печалба. Впечатляващо? Със сигурност. Но на фона на $19.7 милиарда, които Chanel печели през 2023 г., позицията отново изглежда като доста голяма хапка.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Убеден съм, че той ще може да играе с кодовете и наследството на къщата, чрез непрекъснат диалог със студиото, нашите ателиета и maisons d’art. Неговата дръзка личност, иновативен и мощен подход към творчеството, както и отдадеността му на майсторството и красивите материали, ще отведат Chanel във вълнуващи нови посоки. – сподели Бруно Павловски, президент на Chanel Fashion и Chanel SA.
View this post on Instagram
Модната история на Блейзи е благоприятна за оптимистични прогнози. Работил е за Raf Simons, Maison Margiela и Calvin Klein, където заема ръководни дизайн роли.
През 2020 г. се присъединява към Bottega Veneta, която оглавява година по-късно. Там той развива кодовете, с които познаваме марката днес – майсторската игра с кожа, динамичните силуети, адресирането на казуса с устойчивостта с помощта на флората и фауната, игривите рекламни кампании… Престоят му в бранда бе кратък, но съдържателен.
View this post on Instagram
Наследник на Блейзи в Bottega Veneta ще бъде Луиз Тротър. До момента британската дизайнерка заемаше позицията на творчески директор на Carven, като в предходни години е насочвала вниманието към себе си с работата си в Gap, Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Joseph, както и с назначението си за творчески директор на Lacoste в периода 2018-2023 г.
View this post on Instagram
Нейната quiet luxury естетика, примесена с чувство за женственост и актуалност, изглежда е подходяща за Bottega Veneta. Тротър ще бъде единствената жена дизайнер в креативното ръководство на модна къща, собственост на Kering, след напускането на Сара Бъртън от Alexander McQueen. – отбелязаха от Vogue.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Надяваме се и двамата творци бързо да могат да влязат в ритъма на модните powerhouse имена, с които се заемат. Действителността за дизайнерите никак не е лесна, особено когато над творческата идентичност виси задължението за комерсиален успех, но им желаем силата да бъде с тях. Ние изкъсо ще следим развитието им.
View this post on Instagram
Текст: Наско Фотев
Снимки: Getty/Instagram