View this post on Instagram
„В трудни времена модата винаги е скандална.“
Италианката е едно от имената в света на дизайна и благодарение на нея модата днес е това, което е. Много е писано за живота и творчеството й, за връзката й, която смятам за интимна, с артистичните среди и особено тези на сюрреализма. Безспорно артистичният й дизайн, не само в облеклото, но и в аксесоарите, е широко дискутиран и известен. Рядко се споменават обаче нейните нововъведения в модата на ниво бизнес – похвати, които днес се смятат за напълно обичайни. Тя е първият дизайнер, който слага имена, както на отделни модели, така и на цели колекции. На нея дължим и познатите рекламни фотосесии, най-често заснемани в музеи, въвеждането на музиката по време на представяне, както и дефилето върху подиум. В средата на миналия век тя затваря своята модна къща, а една от последните й колекции е посветена на очилата. През 2013-та името на Елза Скиапарели се завръща на модните подиуми благодарение на Диего дела Вале – изпълнителен директор на Tod’s Group.
Ако трябва да сме точни моделите на марката трудно могат да бъдат дефинирани към някой от стандартните модни сезони. Няма как, дълбоко в гените на бранда е залегнало изкуството на сюрреализма. Но днес ще поставя фокус върху колекцията на Даниел Роузбери, наследникът на Скиапарели. „Хората идват при нас като алтернатива на масовите луксозни къщи“ – споделя дизайнерът. Това предполагам, че е вярно, защото това което ми хрумна при първото ми виждане на колекцията бе смело, нетипично и шокиращо.
View this post on Instagram
За мен той определено прави поклон на първата колекция висша мода на Елза, която носи името „Стой, гледай и слушай.“ Огромни очи, уши, устни и носове в ролята на бижута и апликации са „най-яркият“ акцент, който няма как да не прикове вниманието. С други думи казано сетивата са на почит! Но колкото и да е шокиращо трябва да призная, че идеята на дизайнера е изключително добре структурирана. Към екстремните по обем и форма златни аксесоари облеклата са също смели, но комфортни излизащи извън рамките на галериен обект.
View this post on Instagram
В тях, съвсем логично, откриваме прословутото шокиращо розово на Скиапарели, което днес е съвсем обичайно в тенденцията при цветовете, и се е преврнало в един от запазените й символи. Откриваме го дори като смел акцент под формата на цветя върху бански костюм. Конусовидни чашки, райе, смели цветови съчетания, емблематичните тюрбани са тук. Всичко „пренаписано“ и композирано по нов начин от Даниел Роузбери. В неговите творения откриваме и изваяни сака, и рокли с класически, но артистична елегантност, и смели конструктивни решения.
View this post on Instagram
Той отдава почит и на полата-панталон, която се „ражда“ благодарение на гения на Елза, толкова удобна и обичана. Въпреки че колекцията бе лишена от обичайното си представяне пред публика, тя дефинира по нов начин термина базисен гардероб. Онзи, който е конструиран не само на практичен принцип, а съдържа и смелите маски на артистичността. Последните са задължителни акценти ако сте сред смелите любителки на индивидуалността.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Когато се споменава артистичност и запомняща се индивидуалност, няма как да подмина дефилето на Бела Хадид по червения килим на филмовия фестивал в Кан през тази година. Едно от смелите творения на дизайнера превърнаха топмодела в истинско произведение на моднто изкуство. Роклята с предизвикателно дълбоко деколте, разкриващо бюста, който е покрито с артистично златно бижу. То е вдъхновяващ прочит на желанието ни за нова глътка свеж въздух, не само моден.
View this post on Instagram
Отдавна се води спор какво е модата, бизнес или изкуство. Всеки има право на мнение, но моето е, че допирната точка между двете е базата на индивидуалността. Тази индивидуалност, за която всички толкова много бленуваме, а аз, без да се съмнявам, я открих в последната колекция на Schiaparelli за пролет-лято 2022 година.
Текст: Константин Стойнов
Снимки: Getty/ Instagram