Този понеделник светът се събуди с новината, че Сара Бъртън е новият творчески директор на Givenchy.
Британската дизайнерка, известна със своята 26-годишна кариера в Alexander McQueen (13, от които заемаше позицията на творчески директор), продължава да върви по стъпките на своя близък приятел и колега – покойният реформатор на модата: Лий Александър Маккуин. Преди да създаде своя едноименен бранд, между 1996 г. и 2001 г., той също играе ролята на креативен двигател за френската марка.
Затова решението на Сара поставя на масата въпроса: Дали работата й за Givenchy ще затвърди представите за нея като „наследницата на Маккуин” или пък ще й позволи да излезе от сянката и да докаже себе си на съвсем друго ниво?
Аз пък се питам: Блясъкът въобще има ли сянка?
View this post on Instagram
През годините Бъртън е доказвала способностите си многократно.
Дизайните й носят нейния своеобразен почерк, изразен върху драперии, слоеве, бродерии, корсети, каишки, флорални мотиви, пера и хиляди малки камъчета, пришивани с часове. Работата й в Alexander McQueen е заложила много от кодовете, с които разпознаваме марката днес – дързост, контраст, женственост…
Сара е човекът, отговорен за създаването на сватбената рокля на Кейт Мидълтън през 2011 г., както и за някои от най-разпознаваемите визии на Met Gala през последните години (например: Лана Дел Рей и нейната мистично-дървесна рокля от тази година). Оставя следата си и в киното със своята пеперудена рокля (пролет-лято 2011), добила широка популярност, благодарение на Игрите на глада. И това далеч не е всичко…
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Не трябва да пренебрегваме и бизнес аспекта на нещата, защото освен невероятна платформа на креативността и майсторство – модата е индустрия, печелеща между 1.7 и 2.5 трилиона щатски долара годишно (по данни от различни статистики).
Умението да ходиш по тънката линия между бляскавия авангард на висшата мода и комерсиалността е ключово за успеха както на модните къщи, така и на дизайнерите, които ги оглавяват…
Може да заключим, че Бъртън несъмнено има нюх, като се има предвид, че под нейното творческо ръководство Alexander McQueen, притежаван от конгломерата Kering, отчита значителен ръст на печалбите си.
Ако през 2014 г. марката печели 220 млн. долара годишно, то през 2022 г. печалбата е почти четири пъти по-голяма – 830 млн. долара.
Статистики, които превръщат британката в привлекателна опция за собствениците на Givenchy – LVMH, в чието портфолио са брандове като: Tiffany, Dior, Fendi, Marc Jacobs, Stella McCartney, Loewe, Loro Piana, Kenzo, Celine, Sephora, Princess Yachts, TAG Heuer, Bulgari…
View this post on Instagram
В изявлението, публикувано от марката днес, Алесандро Валенти – главен изпълнителен директор на Givenchy, споделя:
Пристигането на Сара Бъртън като ръководител на нашия творчески дизайн е много вълнуващ момент за Givenchy. Нейният забележителен кариерен път и творческа визия вече са ѝ спечелили огромна база от фенове и сме сигурни, че под нейно ръководство Givenchy ще продължи да прави иновации и да завладява широка публика на световната сцена. С нетърпение очаквам новата творческа енергия, която Сара ще донесе, докато работи с нашите отличаващи се екипи в изключителните ни работилници и заедно се впускаме в тази нова глава от историята на Givenchy.
За мен е голяма чест да се присъединя към прекрасната модна къща Givenchy, тя е бижу. Изключително съм развълнувана, че мога да напиша следващата глава в историята на тази емблематична марка и да внеса в Givenchy моята собствена визия, чувствителност и вярвания. – допълва самата Сара Бъртън.
Ще видим първата колекция на Сара за Givenchy през март 2025, а дотогава зорко ще следим за развитието на всички модни ветерани, които неспирно поддържат вълнението в модния пейзаж.
View this post on Instagram
Текст: Наско Фотев
Снимки: Instagram