Две имена, които променят възприятията ни за света, са в основата на художествена експозиция от световна величина – музея „Фаберже“ в Санкт Петербург откри ретроспективна изложба на Фрида Кало. 34 творби – живопис, рисунки, литография – показват не само нейния талант, но и непреклонността й да приеме, каквито и да било ограничения, без значение дали са физически или душевни.
На едно място са събрани ранни нейни произведения и картини от по-късния й период, което представя израстването на таланта и майсторството, с което показва своя свят. Заедно с творбите, са изложени 100 фотографии, запечатали моменти от живота й, и мексикански традиционни облекла, които самата тя е обичала да носи.
В Музея „Фаберже“ са събрани всички картини на Фрида, които са достъпни извън границите на Мексико. Част от експонатите са сред най-значимите и известни нейни произведения, за които без капка съмнение може да се каже, че са променили изкуството на 20-ти век.
Вижте още: Жените от световната история, спечелили битката за успех в един мъжки свят
Освен за силата на личността, Фрида Кало е пример и за величието на таланта, без да е шлифован от художествено образование, и както често се случва – досегът й с изкуството е чиста случайност. Но точно тя създава нови измерения в историята на изкуството. Всичко започва с един автопортрет, който рисува след като баща й монтира статив и огледало към леглото, в което е прикована след тежкия инцидент. Той обаче не е първото изпитание, на което животът я подлага, за да изгради устойчивостта на характера й. Още когато е на шест заради полиомелит десния й крак остава по-слаб и тя прикрива този недостатък под дългите поли, които носи.
Въпреки това Фрида Кало тренира бокс и други спортове, а когато е на 15 постъпва в едно от най-добрите мексикански училища – „Препараторията“ (Национална подготвителна школа) – в което са избрани да се обучават 35 от 2000 момичета. С поведението си, определяно като епатажно, успява бързо да създаде авторитет сред останалите. Именно докато се подготвя за следването по медицина в школата е първата й среща с любовта на живота й – известния мексикански художник Диего Ривера, който по това време работи там над създаването на картината „Сътворение“.
Автобусна катастрофа, когато е на 17 години превръща живота й в ежедневно лутане между болката и творчеството. Статив и огледало са единственият начин да изживее свободата на душата си, която оставя във всички свои картини.
Любовта между Фрида Кало и Диего Ривера е трудно да бъде събрана в няколко изречения. Силата и обратите й са достойни да бъдат описани в детайли. В момента обаче не разполагаме с няколкостотин страници, които да изпълним със страстта, болката и всички онези бушуващи емоции, които са преживели заедно. В историята са вплетени два брака и развод, отдаването един на друг за цял живот, независимо от 20-те години разлика във възрастта и сблъсъка на големи таланти, както и уязвими души.
Фрида Кало умира в съня си, когато е едва на 47 години, от които само първите шест са били без болка. След инцидента периодично се налага да й бъдат правени десетки операции. Последните думи, които тя вписва в личния си дневник са: „С радост чакам края и се надявам, че никога няма да се върна!“.
Ретроспективната експозиция ще продължи до 30 април в Музея „Фаберже“, а ние вече обмисляме как да „отскочим“ до там и да докоснем лично (с поглед) събраните в нея лица, от които можем да почерпим сила и непоколебимост. Ако ли не, си стискаме палци и в България да ни се случи подобно изживяване някой ден.
Текст: Ивайла Влахова
Снимки: Press
Вижте още:
5 бутикови ателиета за шоколад в София
Какво може да убие страстта със скорост по-бърза от светлината?