„Балерините през деня танцуват, а през нощта сънуват етюдите си” – това разказват хора, превърнали танцовото изкуство в професия, в страст, в живот… Вероятно там, в сънищата им също звучи музика и те продължават да бъдат обути в балетните си пантофки, пристъпвайки в ритъма на мечтите.
Едва ли обаче, дори и в най-приказните си сънища, балерините от трупата на Teatro dell’Opera di Roma са си представяли, че ще носят някога Dior на сцена. При това не по време на ревю, ами в съвсем истински спектакъл!
Следвайки страстта на Christian Dior към изкуството, арт-директорът на бранда – Maria Grazia Chiuri, засвидетелства своята любов към танците в колекция пролет-лято 2019. А след това някак естествено бе Chiuri да създаде и костюми за съвсем истински танцов спектакъл.
И шансът не закъснява! Директорът на балета в Teatro dell’Opera di Roma – Eleonora Abbagnato, още в края на ноември миналата година кани Maria Grazia Chiuri да се присъедини към един наистина смел проект. Идеята е да се обединят балетното изкуство и висшата мода в процеса по създаване на костюмите за танцьорите в „Nuit Blanche” – балет, създаден от Sébastien Bertaud.
Chiuri намира балета за чудесен и приема идеята радушно, вярвайки, че успешно ще впише модния почерк на Dior в предстоящия спектакъл. За да направи костюмите максимално удобни и същевременно съвършени, дизайнерът изучава движенията на танцьорите, които ще ги носят. Вдъхновявайки се от изящните осанки на балерините и балетистите, Maria Grazia Chiuri представя един доста по-модерен поглед върху представите за мъжки и женски балетни костюми. Мъжете носят прозрачни трика с цветя, жените – също. Но това е сцена, а там всичко е позволено!
6 400 метра тюл, 1500 цветя, 16 костюма и общо 3200 часа работа. Така изглежда в числа проектът, който вероятно е сбъднал не една и две мечти. Подписът на Maria Grazia Chiuri и цялата концепция на Dior струят от цветята, прозрачните материи и въздушността, която излъчва всеки детайл. Характерните тюлени поли са богато наслоени и се съчетават съвършено с флорални полупрозрачни трика. А всяко едно от нежните цветя, които видяхме богато пръснати по полите, е ръчно изработено в ателие Fusion Art в Болоня.
Специално внимание е обърнато върху функционалността на костюмите. Едно от водещите условия е било те да бъдат леки и ефирни, за да не затрудняват движението, но и много ефектни, за да пресъздадат посланието на балетната постановка. За да постигне симбиоза между удобство и стил, арт-директорът на Dior дълго време търси тюл, който е лек, фин и същевременно разтеглив, но и много важно – прозрачен. Накрая намира – в черен и телесен цвят, толкова фин, че скрояването и ушиването му са истинско предизвикателство. Това е едно от многото предизвикателства, с които тези 16 костюма са свързани. Резултатът обаче си струва – костюмите на балерините са достойни за модния подиум.
„Модата, подобно на танца, ни учи как по-добре да разбираме характеристиките на телата си” – това казва Maria Grazia Chiuri в края на творческия процес, свързан с балетните костюми. Едва ли друг по-добре от нея може да опише магията, която костюмите носят. По всичко личи, че е вложила сърцето си в тях и именно заради това ги е превърнала в шедьоври!
Всъщност „Nuit Blanche” не е просто балетна постановка. Това е една добре разказана приказка, в която висшата мода прави своя арабеск и пленява публиката. Така, както само Dior може…
Текст: Ани Георгиева
Снимки: Vogue; Julien Benhamou; Paola Mattiolo