Кои са най-разпознаваемите символи на града и с какво искаме да запомнят София чуждестранните ни гости? На този въпрос отговаря нова интерактивна инсталация, която ще посреща пристигащите на Терминал 2 на Летище София в месеците след празника на града — 17 септември.
Според представително социологическо изследване на Глобал Метрикс, туристическият интерес към София е висок, но липсва знание за културното богатство и разнообразие в града, което да създава разпознаваем и характерен облик на София като съвременна, богата на история и култура дестинация, която може да предложи неочаквани изживявания на всеки. Затова по случай празника на София, мащабната интерактивна инсталация ще посреща гостите с поздрав #soWelcometoSofia и ще популяризира най-характерните символи на града, представящи неговата античност, модерност и природа.
Инсталацията включва 30 съвременни символ на града, представящи старата, млада и зелена София. Те са избрани чрез специално проведено проучване на платформата #soSofia с участието на студенти от Катедра Социология на Софийски университет “Св. Климент Охридски”, което цели да определи кои забележителности на града гражданите припознават и препоръчват на чуждестранните гости. Сред тях са символите, представящи многовековната история на София, като Ларгото и Римски комплекс “Сердика”, Четириъгълникът на толерантността с храмове на четири религии, улица Малко Търново, Националната галерия, Александър Невски и жълтите павета, Централна баня и Централните софийски хали, женският пазар и старият еврейски квартал на София, известен днес като квАРТал. Лицата на млада София са представени чрез градския епицентър около НДК и Витошка, парковете на Народния театър, Кристал, Седмочисленици, Княжеска градина и Съветската армия, и съвременни символи и места като клекшоповете, магазина за български дизайн Gifted Sofia, и разпознаваеми за чуждестранните гости заведения като Ракета Ракия Бар и К.Е.В.А. Зеленото сърце на София от своя страна присъства с различни обекти и хижи на Витоша, Ботаническата градина на БАН, парк-музей “Врана”, “Кучешкия парк” с РЦСИ Топлоцентрала, Панчарево, “Камбаните”, Парка на Военна академия, Докторската градина и още много от разнообразните зелени места на София.
Инсталацията е създадена от платформата #soSofia, която от години работи за налагането на разпознаваемите символи на София чрез различни кампании, събития и сувенири. Инициативата е подкрепена от Програма Култура на Столична община, Летище София и Mastercard, които се обединяват в каузата си за утвърждаване на идентичността на София и налагане на нейната разпознаваемост като туристическа дестинация и европейска столица. Инсталацията ще бъде открита по случай Деня на София и ще остане на Терминал 2 в следващите месеци, за да представя на пристигащите първи любопитни факти и препоръки за най-емблематичните места, забележителности и символи на града. Тя включва и специален интерактивен тест, създаден в колаборация с Mastercard по линия на техните приоритети за подпомагане на устойчивия туризъм. В него посетителите ще могат да отговорят на няколко въпроса и да създадат своя персонален #sosofia маршрут с най-подходящите за тях места за посещение.
Инициативата адресира факта, че 72% от чуждестранните туристи посещават София за първи път основно заради евтините полети и интереса към нова дестинация, както сочи изследване на Глобал Метрикс от 2021 г. “Най-посещаваните обекти в София са центърът, заведенията за хранене и парковете, но гостите рядко назовават конкретни забележителности или знания за историята и културата на София.” разказва за вдъхновението на екипа Адрияна Михайлова, съосновател на #soSofia”. “Повечето посетители знаят малко за града, когато пристигат, но и когато го напускат. С проекта #soWelcometoСофия” целим да променим тази тенденция и да покажем на гостите малко от най-забележителното, любопитното и отличителното в града, още при тяхното пристигане. Радваме се, че тази нужда е широко припозната и срещаме точните партньори, за да успеем да реализираме проекта.”
Текст и снимки: ПР