Заслужава ли си Черният петък?

Не всеки знае, че Черният петък се ражда в Съединените щати в началото на 60-те години като деня непосредствено след Деня на благодарността, а едва от началото на 2000-те търговското събитие започва да се разпространява и в останалите западни държави. Исторически погледнато, събитието бележи началото на коледния пазарен сезон и се налага благодарение на силните промоции, предлагани от отделните търговци.


 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от Exalted (@exaltedstore)


Ако първоначално Черният петък „попадаше в новините“ главно заради ожесточената конкуренция между клиентите в магазините (особено магазините за електроника, където много потребители измисляха стратегии, за да грабнат най-търсените продукти), с възхода на електронната търговия и еволюцията на потребителските навици събитието постепенно променя своя характер, превръщайки се в нещо все по-тясно свързано с дигиталното пространство.

Освен това периодът на намаленията за Черния петък значително се разшири през последните години: много магазини, онлайн и физически, започват промоции още преди официалната дата с инициативи като „Черна седмица“; офертите често продължават и през следващите дни. Много търговци, водени от растящото търсене, удължиха кампанията толкова много, че вече от няколко години дори в Европа се говори за „Черен ноември“.


 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от So, Have You Scene That? (@sohaveyouscenethat)


Как се изживява Черният петък днес?

Текущата промяна засяга не само начина, по който потребителите пазаруват или времевата рамка, но и тяхната покупателна способност. Според скорошен доклад за Черния петък, днес 50 долара струват малко повече от половината от стойността им преди 25 години, когато са позволявали да се купят значително повече артикули. Намаляването на покупателната способност влияе и върху възприятието за „изгодна сделка“. В началото на 2000-те 50 долара са били достатъчни за закупуването на няколко продукта, което е подхранвало ентусиазма около Черния петък, докато днес същата сума често стига едва за един продукт. Тази икономическа свивка не засяга само количеството стоки, които могат да се купят, но влияе и върху начина, по който хората психологически преживяват това пазаруване.

Проучване, проведено от The Social Hub – организация, която освен друго управлява студентски резиденции – заедно с института за допитвания YouGov, помага да се изясни въпросът. Проучването обхваща над 2000 италианци и показва, че в страната повече от половината респонденти се страхуват, че денят може да насърчи компулсивни отношения с пазаруването. По-младото поколение, особено тези на възраст между 18 и 24 години, изглежда преживяват Черния петък с по-голям психологически натиск – подчертава изследването. Според данните почти един на всеки пет души в тази възрастова група твърди, че събитието има негативни последици за психичното здраве – в различна степен, особено във връзка с икономическата уязвимост.


@jessvalortiz the way things have changed 🫠 #blackfriday ♬ original sound – Jess Val


Критики към Черния петък

Остава фактът, че Черният петък от години се смята за доста противоречиво явление: благодарение на разпространените намаления много потребители купуват продукти, които невинаги наистина им трябват, при това в момент от историята, когато – по екологични причини – би било по-подходящо да се насърчава намаляването на отпадъците.

Освен това в различни държави търговското събитие често е съпътствано от спорове относно условията на труд на складовите служители, чиято натовареност нараства през този период. Не е случайно, че компаниите, които печелят най-много по време на намаленията, са големите търговски платформи, като Amazon, която играе ключова роля в налагането на тази практика и в Европа.


 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от Sex and the City Gang (@satcgang)


Тези наблюдения подсказват за нарастваща нужда от инициативи, които позволяват на хората да изживеят търговското събитие по по-малко напрегнат начин. Изправени пред този контекст, проекти, които насърчават по-автентични преживявания при пазаруване – както и по-преки връзки с местните общности, занаятчии или локални магазини – предлагайки алтернатива на натиска от онлайн пазаруването, придобиват все по-голяма значимост и внимание. Те със сигурност си заслужават, за Черния петък и сами можете да си направите изводите.


Текст: Fashion Inside

Снимки и видео: Instagram/ Tik Tok 

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

Ultramarine A-Silhouette Coat от Merlenne

  Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Mid-Lenght Wool Trousers от Merlenne

  Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Hug Me Coat in Soft Wool от Merlenne

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Barrel Jeans with Fringes от Merlenne

Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Елегантостта е в детайла.

Ако сте пропуснали
Най-четени