View this post on Instagram
Снимката на Лионел Меси и Кристиано Роналдо, играещи шах върху куфар на Louis Vuitton, стана вайръл буквално за минути ден преди старта на Световното първенство по футбол в Катар.
Фотографията, дело на голямата Ани Лейбовиц, е част от рекламна кампания на легендарния моден бранд, който лансира капсулна колекция, посветена на Мондиал 2022. Слоганът гласи „Победата е състояние на ума. Дълга традиция в изработването на куфари“. Двете футболни звезди са заснети поотделно, след което е сглобен общият им кадър.
View this post on Instagram
Световната купа (изработена от 18-каратово злато и с тегло 6.1 кг) от години се съхранява в специално куфарче на Louis Vuitton. През 2010 г. FIFA възлага проекта на френския бранд, а идеята пасва особено добре и сега на фона на далечната, невъобразимо богата и изпълнена с контрасти страна Катар. Както стана ясно, Катар инвестира рекордните 220 млрд. долара, за да посрещне Мондиала.
Louis Vuitton е символ на лукс, престиж и страст към пътешествията, които нямат край, а всичко започва доста назад във времето – през 1834 г., когато едно бедно 13-годишно момче тръгва от малък град в Източна Франция за Париж… пеша. Защото няма пари, но има мечта. Точно като Кристиано Роналдо – израснал в мизерия и с баща алкохолик, но намерил своя път до големия футбол и световна слава. И като Лео Меси – родил се с дефицит на растежния хормон, на 8 години диагностициран със Синдром на Аспергер (състояние от аутистичния спектър) и показал, че невъзможни неща няма и че спортът лекува.
На 10 години Луи Вюитон губи майка си. Приживе тя се занимава с изработването на шапки – може би от нея Луи наследява таланта си и усета към красота, съчетана с практичност.
View this post on Instagram
След смъртта на майка му бащата на Луи се жени повторно. Момчето не се разбира с мащехата си, затова решава да напусне дома си и да замине за столицата. Разстоянието от родния си град до Париж Луи е принуден да измине пеша (повече от 400 км), тъй като не разполага с пари за транспорт. За двете години, през които върви устремено към новия живот и към мечтата си, спира на различни места, за да работи и да се прехранва.
Когато Луи Вюитон пристига в Париж (1837), е вече почти на 16 години. Градът все още няма статут на модна столица, но индустриалната революция е в разгара си. Настоящите начини за транспорт се развиват бързо, което позволява по-дълги пътувания. Появява се нуждата от здрави и издръжливи сандъци, куфари, чанти, практични аксесоари за опаковане на багаж. Луи Вюитон започва като чирак при известния производител на куфари мосю Маршал. Работи и за богати семейства, като опакова багажа им. Толкова е способен и талантлив, че самият Наполеон III го наема да се грижи за багажа на съпругата му.
View this post on Instagram
През 1854 г., години след като е усвоил до съвършенство занаята и се е превърнал в познато и уважавано име, Вюитон се осмелява да отвори свой собствен магазин на улица Neuve des Capucine 4 в Париж. Там е и първото му ателие. По време на Френско-пруската война (1870-1871) Париж е поставен под обсада, а ателието на Луи Вюитон е унищожено. Няколко месеца по-късно дизайнерът успява да открие нов магазин на улица Scribe 1.
Вюитон е визионер, защото създава правоъгълния куфар, който събира повече багаж, по-удобен е за пътуване на дълги разстояния, освен това е и непромокаем. Всеки артикул се изработва на ръка. С разрастващ се бизнес, Вюитон премества семейството и работното си място в Asnières-sur-Seine. Там е фабриката му, открита през 1860 г., която започва с 20 работници. До 1900 г. Луи Вюитон има вече 100 служители, а през 1914 г. компанията удвоява размера си. През 1914 г. отваря врати шоурумът на булевард Champs-Élysées 70. В края на 80-те години на XIX век Louis Vuitton открива три магазина в Лондон.
View this post on Instagram
След години на успех,брандът започва да експериментира с дизайна на куфарите, като лансира модел с червено райе, а по-късно и добре познатия кариран дизайн Damier – от снимката с Меси и Роналдо. През 1886 г. Джордж Вюитон изобретява и патентова гениалната система за заключване – тази ключалка се използва и до днес.
След смъртта на Луи Вюитон през 1892 г. начело на луксозната модна къща застава неговият син Джордж. През 1896 г. в памет на баща си той въвежда монограма LV. Така се ражда класическата щампа с монограм и стилизирани детелини. Коко Шанел, Хелън Роша, семейство Ротшилд опаковат багажа си в куфари и пътнически чанти на Louis Vuitton, членовете на британското кралско семество също, както и куп световни звезди и култови героини – например Кари Брадшоу в „Сексът и градът“. Освен куфари Louis Vuitton лансира още дамски чанти, обувки, бижута, часовници, портфейли, колани, ръкавици, шапки, шалове, слънчеви очила, парфюми.
View this post on Instagram
Много знаменитости са се появявали в реклами на Louis Vuitton. Списъкът е наистина дълъг и включва имена като Мадона, Леа Сейду, Дженифър Лопес, Шон Конъри, Анджелина Джоли, Скарлет Йохансон, Жизел Бюндхен, Ума Търман, Дженифър Конъли, Ким Кардашян, Дейвид Боуи, Катрин Деньов, Щефи Граф и Андре Агаси, както и още три футболни легенди – Пеле, Марадона и Зинедин Зидан. Най-неочакваната реклама обаче си остава тази с Михаил Горбачов – заснета е през 2007 г. също от Ани Лейбовиц.
„Победата е състояние на ума“, ни напомня слоганът към снимката с Лео Меси и Кристиано Роналдо, с която започнахме – двамата най-велики футболисти за последното десетилетие. Няма как да не се съгласим, защото преди тях и Луи Вюитон го доказва с таланта, целеустремеността и наследството си. Бащата на френския моден бранд отива далеч отвъд сбъдването на мечта. Той (както и Меси и Роналдо) променя света – своя собствен и този навън, преодолявайки всички препятствия по пътя си и превръщайки го в пътешествие без край.
Текст: Десислава Найденова – Вичева
Снимки: Getty/Instagram