Тя бе една от най-влиятелните личности в съвременната архитектура и най-известната жена архитект. Зад това клише, с което винаги започват представянията на дизайнерката, стои много съдържание. Хадид положи началото на цяло направление в архитектурата, дизайна и модата – течението на така наречените „обтекаеми форми“ – структури с хармонични обеми, които преливат плавно едни в други, форми, базирани на безкрайните, преплетени криви. Наричат този тип обеми „органични“, защото наподобяват свободното движение на водата и въздуха. В същото време те въплъщават урбанистичния дух и „космическата“, футуристична естетика, която препраща в бъдещето.
Първата жена, спечелила престижната награда за архитектура „Прицкер“ през 2004 година, както и две поредни години британската „Стърлинг” (през 2010 и 2011) е със смесен иракско-британски произход. Учи математика в американския университет в Бейрут. Семейството й напуска Ирак, когато на власт идва Саддам Хюсейн. През 1972 година Заха се премества в Лондон, където е приета да учи архитектура. През 1980 година отваря свой собствен офис. Нейни проекти са реализирани в повече от съвременните мегаполиси – Пекин, Лондон, Мадрид, Копенхаген и в още над 40 страни.
„Не сте задължени да гледате на пространството по един определен начин. Наистина може да се развихрите наоколо“, казва тя и тази фраза наистина добре описва подхода й. „Без да сбъркам, определено мога да кажа, че по света има сгради и сгради. Едните изникват по земната повърхност като гъби след дъжд – някак досадно еднакви, без особено значение за градското пространство (поне във визуално отношение). Другите сякаш са сътворени в лабораторията на някой луд алхимик.“, продължава Хадид и с това изказване сякаш сама дава определение на себе си – луд алхимик. Но „лудостта“ в изкуството има различни измерения – тя е по-скоро смелост да се възползваш по магически и неочакван начин от натрупаните знания и опит.
Сградите на Заха Хадид по правило са впечатляващи. Един от последните й завършени проекти е показателен за приноса й в архутектурата – музеят Ривърсайд в Глазгоу (Riverside Museum) на река Клайд (на най-горната снимка), който напомня традиционната архитектура на града, но с форми от бъдещето. Друг актуален проект на Хадид е плувният комплекс за Олимпиадата в Лондон, който беше една от архитектурните атракции по време на спортното събитие.
Както повечето свои колеги и тя не остава в границите на архитектурата и създава мебели, дори обувки (за Lacoste и бразилската марка Melissa). Нейните обтекаеми линии заразяват, пленяват и вдъхновяват цяло поколение творци и без преувеличение можем да кажем, че школата Заха Хадид има последователи във всички сфери на дизайна, включително в модата.
текст: Антоанета Баева
снимки: Press