Джоди Фостър – момичето с големите роли

x

„Израснах под светлината на прожекторите и с блясъка на камерите, получих първата си номинация за „Оскар”, когато бях на 14 години, а трудните роли са ми най-любими” – това вероятно би казала Джоди Фостър, ако я попитаме „Как ще опише живота си в едно изречение?”. А животът й всъщност е кино, под всякаква форма и във всички измерения, особено след като и първите й съзнателни спомени са от снимачната площадка. Представяме ви Джоди Фостър по възможно най-добрия начин – чрез нейните  филмови изяви…


 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от Everything (@film_art13) на


Да проходиш в киното

Алиша Крисчън Фостър, както е истинското име на Джоди Фостър е родена на 19 ноември 1962 г. в Лос Анджелис, Калифорния. Тя е най-малкото от четирите деца в семейство Фостър, което кара баща й Лусиан да откаже да поеме такава отговорност и да напусне съпругата си Евелин, още преди Джоди да се роди. Това е и причината малката Фостър никога да не успява да изгради връзка с биологичния си баща. Майка й пък е всеотдайна, но и изключително властна жена. Работи като филмов продуцент, за да издържа четирите си деца, което на свой ред означава, че Джоди буквално прохожда на снимачната площадка. Не след дълго се появява и първият й работен ангажимент – eдва 3-годишна тя се снима в рекламата на плажно слънцезащитно мляко. Интересен факт е, че всъщност за лице в рекламата е бил избран по-големият й брат, но майка им няма на кого да остави чаровната малка Джоди и я взема с тях на снимките. Тя бързо успява да плени сърцата на режисьора и рекламните агенти и получава своя първи звезден миг. На осем вече е участвала в повече от 40 телевизионни реклами и се появява в няколко телевизионни продукции, сред които и филмите на небезизвестната компания „Уолт Дисни”. През 1974 година пък получава и една от най-големите си роли до момента, дадена й лично от Мартин Скорсезе във филма „Алис не живее вече тук”. Да срещнеш Скорсезе на 12 и той да е пленен от теб и таланта ти, ето това се нарича успех!


 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от Aryenis Film (@aryenisfilm) на


Време е да пораснеш 

Въпреки успехите на дъщеря си, майката на Фостър е загрижена, че кариерата й може да приключи, когато порасне, както се случва с много деца-актьори. Евелин е убедена, че дъщеря й трябва да започне да играе в „истински” филми, предназначени за възрастна и зряла публика, въпреки все още крехката й възраст. За изненада или не, Скорсезе подкрепя мнението на Евелин Фостър и решава да хвърли 14-годишната Джоди в дълбоките води на киноиндустрията, давайки й роля в „Шофьор на такси” ( Taxi Drive, 1976)

Във филма Джоди трябва да изиграе ролята на малолетна проститутка, но заради силно неподходящото съдържание и концепция губернаторът Пат Браун настоява по време на снимките освен майката на момичето, да присъства й социален работник, който да преценява риска за психиката на младото момиче. Кони, по-голямата сестра на Джоди също е през цялото време на снимачната площадка и участва като дубльор в сцените с режисирано сексуално внушение.

Повечето хора осъждат избора на Скорсезе и  това да повериш такава роля на толкова крехко момиче, години по-късно обаче самата Фостър коментира, че неодобрява идеята „едно дете да стане актриса, само играейки, като Шърли Темпъл или пък нечия малка, пречкаща се сестра”. За самото си участие в „Шофьор на такси” тя  казва, че е едно от събитията, променили най-силно живота й, защото тогава „за първи път е трябвало да създаде персонаж, който тя не е в действителност”, което пък я кара да осъзнае, че актьорството не е просто хоби или развлечение, а отговорност и отдаденост.

Ролята на Айрис в „Шофьор на такси” носи на младата Фостър и първата номинация за „Оскар” за поддържаща роля, така че това определено може да се нарече филмът, променил живота й.


 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от @cultmovieshots на


Мама не е права!

Три години след успеха на „Шофьор на такси”, майката на Джоди отново решава, че в живота на дъщеря й трябва да настъпи промяна, като този път освен в „истински” филми, започне да играе и роли на пораснали. Водена от идеята, да осигури на Джоди все така успешна кариера и занапред, Евелин успява да й уговори „зряла” фотосесия с фотографа Емилио Лари. Лари се съгласява, но с условие, подобно на това от снимачния процес на „Шофьор на такси” – майката на момичето да присъства на снимките, тъй като Джоди все още е едва 17-годишна.

Както може да предположите фотосесията е успешна и до голяма степен изпълнява целта на Евелин. Самата Джоди обаче има друго виждане по въпроса за своето бъдеще. Осъзнавайки, че колкото и потенциал да имат децата-актьори често не успяват да изградят успешна кариера в зряла възраст, Фостър взема отговорното решение да продължи образованието си като студент в Йейл. Тя нарича постъпването в колеж „преоткриване” и преди да решите, че киното остава на втори план в живота й – съвсем не е така. Продължава да се снима в различни продукции, но главно през летните си ваканции.


 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от Antonio Carlin Lynch (@antoniocarlinlynch) на


Здравей, Оскар!

След като завършва успешно Йейлския университет, Фостър се колебае дали да продължи актьорската си кариера или да започне следдипломна квалификация. В крайна сметка решава да даде последен шанс на актьорското майсторство с филма „Обвиняемият” (The Accused, 1988). Драмата е базирана на истинско наказателно дело, а Джоди играе ролята на оцеляла след изнасилване жертва. Ролята обаче съвсем не получава лесно – явява се на два поредни кастинга и едни пробни снимки, а продуцентите пък са предпазливи, защото за широката публика името й се свързва все още с образа на „пухкава тийнейджърка”. Тематиката на филма е тежка, което прави снимките същинско изпитание и за актьорите, и за екипа. Накрая Фостър е крайно недоволна от представянето си и обмисля окончателен край на кариера си, „Оскар” за най-добра женска роля обаче променят начина й на мислене и тя за щастие остава в света на киното.

Трудните роли, са любимите роли

Първият филм, след първия „Оскар” е голямо събитие в живота на всеки актьор. За Джоди Фостър това се оказва трилърът „Мълчанието на агнетата” ( The Silence of the Lambs, 1997). Ролята на стажант от ФБР, който трябва да интервюира серийния убиец Ханибал Лектър (Антъни Хопкинс) затвърждава факта, как силните и емоционални образи, са това което Фостър умее да изгражда най-добре. Съвсем неслучайно Джоди нарича ролята си в „Мълчанието на агнетата” една от любимите си роли, там тя е недостижимо добра.


 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от ✨🔮 E a R t H 🔮✨ (@earthward09) на


„Фенът“

Известните личности обикновено имат обожатели и почитатели, които са ги превърнали в идоли. Такъв е бил и Джон Хинкли – младши, който истински харесва актьорската игра на Фостър. След „Шофьор на такси” обаче Хинкли развива мания към младата героиня и започва чрез писма и телефонни обаждания, да опитва да осъществи контакт с Джоди, за да й се обясни в любов. Нещата стигат до крайности, когато на 30 март 1981 г. Хинкли се опитва да убие американския президент Роналд Рейгън, като мотивът му е „за да впечатля Джоди Фостър”. Опитът за нападение привлича медийния интерес и истински притеснява Джоди Фостър. За да запази своята безопасност тя започва да се движи, придружена от телохранители, които се грижат за безопасността й в доста дълъг период от време.


 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от ✨🔮 E a R t H 🔮✨ (@earthward09) на


Кино под всякаква форма

В даден момент от живота си Фостър решава, че не й е достатъчно да бъде само и единствено в светлината на прожекторите и иска да опознае киното във всичките му измерения. Резултатът от това е режисьорският й дебют с филма „Little Man Tate”, след чийто успех тя основава и собствена продуцентска компания Egg Pictures. Първата продукция на компанията е „Nell“ (1994), в която тя  играе и главната роля, с която спечелва своята четвърта номинация за награда на Академията. Другите й успешни филми през 90-те са романтичната драма „Съмърсби“ (Sommersby, 1993), западната комедия „Маверик“ (Maverick, 1994),  и драмата „Анна и кралят“ (Anna and the King, 1999).

Ново хилядолетие, нови възможности

Въпреки, че филмите се харесват от публиката, в първите година на XXI-ви век, Фостър затваря продуцентската си компания, което обаче не повлиява на актьорската й кариера и тя участва в няколко много успешни трилъра: „Паник стая“ (2002), „Полет“ (2005), „Вътрешен човек“ (2006) и „Смелият“ (The Brave One, 2007).  Към режисирането се завърна през 2010-та година, и скоро след това се появиха филмите „Бобърът“ (2011 г.) и „Парично чудовище“ (2016 г.). Дали редува актьорска игра с режисура? По-скоро не – паралелно с нейните собствени продукции, тя участва и във филмите „Carnage“ (2011), Elysium (2013) и Hotel Artemis (2018). А какво ни готви занапред „момичето с големите роли“, очакваме с нетърпение да разберем…


 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от Jodie Foster Fanpage (@jodiefosterworld) на

Текст: Ани Георгиева 

Снимки: Instagram 

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Препоръки от седмицата
Препоръки от седмицата

Коктейлна рокля Dawnana Regular Fit от ROTATE

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Дамска чанта CP120 Черен от Coach

  Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Бяла рокля в студен ден.

Ако сте пропуснали
Най-четени