Вижте тази публикация в Instagram.
Рецептата за не просто добър филм, а истински шедьовър, е добре позната: брилянтен сценарий, страхотен актьорски подбор, гениален режисьор и съвършена муза! Вземете изброените съставки, разбъркайте ги добре и оставете да къкрят на бавен огън. Скоро след това се пригответе да сервирате готовата лента в музея на кино историята. А какво ли е да си муза на голям режисьор?
Вижте тази публикация в Instagram.
Перфектната жена
Класическите олимпийски музи са дъщери на Зевс и често се явяват на известните режисьори в лицата на красиви актриси. Идеалът на всеки от тях за красота и съвършенство е различен.
Алфред Хичкок например бил очарован и обсебен от хладнокръвните блондинки: освен Ким Новак, негово вдъхновение били и актрисите Грейс Кели, Ева Мари Сейнт и Типи Хедрен, която с резервираността си пасвала перфектно на представата му за идеалната жена. Във филмите на големия режисьор резервираната красота олицетворявала „перфектната жена с тайни” – руса, прозорлива и скандинавски тип. Хичкок обичал платонично актрисите си. Но с брюнетката Алма Ревил бил женен 60 години.
Пищно деколте, дълга, падаща на върни коса и чувствени устни – жените на Федерико Фелини са чувствени и с щедри форми. Коя е неговата муза? Джулиета Мазина – дребничка и слаба жена с къса, разчорлена коса. „Джулиета е моята Беатриче”, признава Фелини, сравнявайки съпругата си с жената- вдъхновение на големия италиански поет Данте Алигиери.
Съпругата на Хичкок – Алма Ревил също като Джулиета Мазина по нищо не приличала на женския идеал на съпруга си, на когото била вярна цели 50 години. За Хичкок и Фелини музите били жени, които изглеждали перфектно на кино екрана. В реалния живот обаче двамата гениални режисьори предпочитали до себе си истински жени, които нямали нищо общо с филмовите им богини.
Вижте тази публикация в Instagram.
Родени от ролята
Когато Джейн Бъркин била ангажирана за ролята си във филма „Slogan” (1969 г.), току що била навършила 23 години и стартирала кариерата си на актриса. Филмовият й партньор във филма е французинът Серж Генсбург. Рижисьорът Пиер Гримбле запазил маса за трима, но в последния момент оставил Джейн и Серж сами. „Не беше любов от пръв поглед, а нещо много по-ценно и коварно. Любовта от пръв поглед е без стойност, тя е преходна”, признал по-късно Генсбург за срещата си с безгрижната Лолита. Филмът „Слоган” превърнал двамата в двойка мечта – те не само се открили един за друг, но и създали филма „Je t’aime, moi non plus” и едноименната песен, превърнала се в един от най-големите любовни хитове.
След 12-годишна връзка, през които Джейн Бъркин се снимала в 30 филма, двамата сложили край. След раздялата си с Генсбург тя печели „Златна палма” за филма „Times goes by”. Лолитката Джейн се превърнала в зряла жена, която без любимия мъж станала още по-известна.
Вижте тази публикация в Instagram.
Смяна на музите?
Испанският режисьор Педро Алмодовар превърна актрисата Пенелопе Крус в екранна богиня. Тя от своя страна му донесе челни места в бокс офис класациите. Той се възхищава на естествената й красота, тя – на таланта му. Дори в имената им – Педро и Пенелопе (или Пе, както я наричат галено) има симетрия. Двамата имат не малко съвместни филмови проекти.
За отрицателно време обаче новото протеже на Педро Алмодовар Елена Аная успя да се превърне в атрактивна актриса и сякаш измести чаровната Пенелопе. Чаровната Елена се снима с 20-години по-възрастния от нея Антонио Бандерас във филма „La piel que habito” (La pelle in cui abito)”. По същото време дългогодишната муза на испанския режисьор Пенелопе Крус работеше по снимките на четвъртата част на „Карибски пирати”. Дали Алмодовар не й е намерил заместничка?
Вижте тази публикация в Instagram.
Ах, тези красиви жени!
Това, което интересува най-много Уди Алън, са жените и тяхната психика. Те винаги са били в центъра на живота и филмите му. Запазената му марка са музите-актриси, които участват във филмите му в определен период, играейки роли, написани за тях. Даян Кийтън става муза, негова актриса и любовница. С нейно участие Алън снима най-хубавите си филми: „Ани Хол“ (с „Оскар“ 1977 г. за режисура и оригинален сценарий, а Даян – за главна роля). Романът на Уди и Даян продължава 8 години, но през 1979 г. актрисата го напуска заради Уорън Бийти. Скоро на хоризонта се появява Миа Фароу – с 10 години по-млада от Уди, талантлива и крехка. Режисьорът се възхищава на нейната самостоятелност, смята я за идеалната актриса и я снима в 13 от своите филми, между които „Пурпурната роза от Кайро“ и „Хана и нейните сестри“. 11-годишния им съюз се разпада с гръм и трясък през 1993 г., когато Миа открива случайно сред вещите на Уди интимни снимки на Сун-И Превин (най-голямата от нейните приемни дъщери от брака й с Андре Превин). Музи на Уди Алън са и актрисите Скарлет Йохансон, Ема Стоун и Кейт Бланшет.
Текст: Велиана Симеонова
Снимки: Instagram
Вижте още: